28-01-2013

Uge 5 - Tænd din indre passion

Virksomheder drømmer om at have medarbejdere som folk husker for noget positivt. Alene det at vi er i stand til at huske hinanden, alle de møder vi holder, mails, telefon opkald vi modtager, kræver virkelig noget af din allerede ophedede hjerne. Vil du vide, hvordan du bliver sådan én andre kan huske, genkender og anbefaler til andre?
 
 
 
 

Af Soulaima Gourani
 
Lad mig begynde med din arbejdsplads. Faktum er at virksomheder ikke alene kan konkurrere på pris eller på det fysiske produkt længere (ikke kun i hvert fald). Der må tilføres følelser, som manifesterer sig i dem man henvender sig til.

De fleste virksomheder drømmer faktisk om at være originale. For at slå igennem må de kunne adskille sig på noget, som ikke kan kopieres – det er muligt at kopiere langt de fleste produkter og services (bare spørg kineserne). Det er straks vanskeligere med mennesker – så det er her du kommer ind i billedet.

Din gennemslagskraft, og din evne til at bygge emotionelle relationer til kollegaer, kunder og samarbejdspartnere er essentielt for din arbejdsgiver.

En person med disse egenskaber vil virksomheder gerne ansætte, og gerne betale for.

Synlighed
I disse år ændrer vi vores syn på synlighed. I mange år har det været godt at leve stille men godt. Nu ønsker virksomheder sig branding, omtale og ambassadører – og det får de igennem deres medarbejdere som er synlige overfor de rigtige kontakter.

I flere år har flere brancher været optaget af at fremstå som professionelle. Og vi har bestræbt os på at være kølige, distancerede, uvildige, professionelle og kliniske i vores omgang med andre mennesker. Dét betød at en samtale med en autoritet kunne koge sammen til én stor grumset suppe af intetsigende indtryk.

Her 4-6 år efter ved vi meget mere om den menneskelig hjerne og om hvordan vi husker, køber og anbefaler produkter og hinanden. Og dét har ændret på den måde vi henvender os til vores kunder eller kollegaer på. Det har ændret den måde vi kommunikerer på, og ændret måden vi styrer og leder virksomheder på.

Kort sagt, vi  husker dem som indgyder tillid, OG du har tillid til dem som minder dig om noget, du genkender fra andre (trygge) situationer. Vi er, som den kendte psykolog Robert Zajonc skriver, opsatte på at vælge dem,
 
Vi føler os trygge ved. Han understreger at vi kan lide dèt, som vi kan huske. Derfor er det vigtigt at folk husker dig, og for noget godt!

Det vigtige er at du udvikler egenskaber og finpudser din adfærd, så du bygger og opretholder evnen til at folk husker dig – og for noget godt.

Med andre ord;
din markedsværdi skabes igennem din passion som fodrer din energi som øger dine chancer for at  bygge emotionelle bindinger.

Passion en mangelvare
Løbende udsender jeg via min virksomhed en række undersøgelser (bedre kendt som Straight Answer).

I disse undersøgelser tager jeg temperaturen på danskerne, deres arbejde og de danske virksomheders situation. Det er utroligt spændende at få indsigt i hvordan vi går og har det med os selv og vort arbejde. Disse data anvender jeg i høj grad bl.a. i mine foredrag.

Igennem de seneste måneder har jeg undersøgt vores passion, har virkelig fået spændende data, som åbner vores øjne for hvor få af os som er passionerede i vores job, og dermed føler at vi er det helt rigtige sted og bruger vores ressourcer på den helt rigtige måde!

Allerede nu kan jeg afsløre at der er stort potentiale og rum for forbedring på de danske arbejdspladser.

Passion-spiralen
Passion er ikke kun godt for den enkelte (som derved oplever at er væsentligt sjovere/ interessant at gå på arbejde) det er godt for alle at du er passioneret på jobbet. Det gavner simpelthen effekten af dit arbejde som så påvirker andre. Folk der bliver mødt af, arbejder sammen med, selv er eller bliver passioneret oplever simpelthen at de er på en bedre arbejdsplads, og dèt påvirker de mennesker, kunder, borger eller klienter, som du hver dag er i kontakt med på dit job.

Fra sportens verden ved vi, bakket op af undersøgelser fra blandt andre den danske håndbold træner Ulrik Wilbek, at de som klarer sig bedst er de som drives af en indre glød og engagement – en magisk energi. Det er dem som skaber de store resultater i verden. Man taler om at de dygtigste tilhører den gruppe af mennesker, der har det man kalder for en ”I-adfærd”. Denne type person drives af indre krav. Typen er mindre optaget af belønninger, som en aktivitet fører med sig, men lader sig tilfredsstille af selve aktiviteten. Processen og ikke målet, med andre ord. Den anerkendte  PhD Eric Allenbaugh beskriver at du kun kan opnå succes ved at finde din indre passion, ikke ved at få nogen til at lære dig noget.

Passion og engagement er afgørende for, om du opnår succes både ift. dig selv og andre. Det står i kontrast til dèt professor Edgar Schein skriver, nemlig at alle menneskelige relationer handler om status og positionering. Ifølge ham, forsøger vi alle enten at stige i graderne eller bevare vores status.

Men idet mange af os ikke oplever at være passioneret er passion dermed en knap ressource i erhvervslivet.

Føler du dig passioneret på jobbet?
Tag testen her. Prøv at svar på et af følgende udsagn: Oplever du, at du arbejder med det som du er passioneret omkring?

• Ja, mit arbejde er min passion
• Jeg er glad for mit arbejde, men det er ikke min passion
• Visse dele af mit arbejde føler jeg mig passioneret omkring
• Det kan have sine gode dage
• Nej, mit arbejde er kun for at få brød på bordet

Alt afhængig af dit ovenstående svar, får du en ide om hvor passioneret du er for det du arbejder med, og om du bør opstille en handlingsplan for at blive mere passioneret.

Føler du dig ikke så passioneret som du kunne ønske dig? 

Kender du nogen med stor passion for det de laver? Hvis ja, hvem? Hvad kan du lære af dem?

Passion skiller og deler folk
Passion og den afledede afsmittende positive energi er blevet en værdifuld og eftertragtet egenskab, fordi den skiller folk ud fra en mængde. Sagt på en anden måde; folk der er passionerede har folk lettere ved at huske, lytte til og stole på.

Passion virker faktisk stærkere og mere dragende end eksempelvis din faglighed (som ikke kan stå alene).

Sat lidt på spidsen; for nylig sad jeg sammen med nogle gode venner. Vi diskuterede vores skoletid i folkeskolen. Vi drøftede hvilke fag vi havde brændt for i skolen. Uden tvivl var de fag vi hver især havde brændt også været de fag hvor læren havde været passioneret OG fagligt dygtig.

Flere har eksempler på hvordan de gik fra folkeskolen til gymnasiet eller fra den ene årgang til en ny og hvor ynglingefaget var blevet til hadefaget udelukkende på grund af en ny lærer som ikke var passioneret og engageret. Med andre ord – en passioneret lærer (person) har lettere ved at få folk med sig, og får DEM til at brænde for det samme emne som dem selv.

Er du i tvivl? Måske dette så kan overbevise dig. Tænk lige over hvor ofte du selv bedømmer en person på baggrund af personens energiudladning, udstråling og karisma. Det indtryk tæller ofte mere end det, personen viste, sagde eller gjorde. Tænk på, hvordan du selv reagerer, når du møder et menneske som er engageret, energisk, oplyst og opstemt? Det smitter, og du husker vedkommende bedre end andre.
Din passion påvirker din energi, som du bringer til bordet og efterlader i rummet, er en del af dit personlige visitkort og personlige image.

Er du fagligt dygtig OG passioneret på én og samme tid, står du selvsagt rigtig godt. Så går det hele op i en højere enhed, og på andre vil du virke dragende, og de vil være i dit selskab. En passioneret person har hjertet med i det, de gør og fremstår derved ofte som passionerede. Det er derfor vigtigt at det du gør, noget du føler for, og leverer det du kan med en troværdighed og værdighed.


Shining eyes princippet
Hvis du vil at folk skal huske dig, må du leve op til ”shining eyes” princippet. I sin enkelhed går det ud på at have skinnende øjne som stråler. Øjne som er levende, smilende virker overbevisende og dragende. Folk foretrækker at arbejde sammen med én der virker overbevisende og levende, end én hvis øjne er helt matte, grå og fjerne.

Er du nysgerrig efter at vide om du har shining eyes? Den hurtige måde er at finde de film eller fotos frem som er taget af dig for nylig.

• Kig grundigt på dem. Hvad ser du?

• Hvilket udtryk har du i dine øjne?

• Er der gnist og liv, eller er det øjne, du ikke engang selv ville blive betaget og draget af, hvis du så dem hos en anden?
20-01-2013

Uge 4 - nyd forskelligheden og lær

Er der noget skønnere end forskellighed? Jeg kom til at tænke på det i dag, da jeg fik pudset mine sko af en herre på 72 fra Louisiana. Han havde været kok indtil han blev 68 og havde været på pension et par år, men kedede sig næsten ihjel. Han havde lavet mad til stort set alle shows, der har været i Las Vegas, lige fra Frank Sinatra til Celine Dion. Knæene var slidte, men det gjorde ikke lysten til at fortælle mindre. 10 minutter senere havde jeg fantastisk flotte sko og var blevet en hel del klogere på mange ting. Mange ting, som er min verden helt fjern. Og dog. Det at finde glæde i at pudse sko på et herretoilet, når man er 72 er vel ikke så forskellig fra det at finde glæde i et hvilket som helst andet arbejde, projekt eller samliv. Det handler om, at man er indstillet på at gøre en forskel for sig selv og for andre. Ron har aldrig gjort andet. Han har slidt, det skal være sikkert, men han har altid haft en stor forståelse for den lille forskel, han har gjort for andre.

 

Der er mange, som tror at vi pudser sko, men det stemmer ikke. Min vigtigste funktion er, at få hvem som helst til at føle sig som noget specielt.

 

Kan du forestille dig noget bedre? Det, at få andre til at føle sig som noget specielt. Jeg blev helt varm om hjertet, når han fortalte om hans måde, at smitte andre med glæde.

Jeg ved ikke om noget bedre, end at lære af mennesker, som ser verden helt anderledes end jeg. Du kender sikkert til trygheden i, at være sammen med mennesker, som ser verden som dig. Samme meninger, på samme niveau. Jeg oplever, at vi alle har en tendens til at omgås dem, der ser verden som vi gør. Det føles rart, men det er nu engang fra de mennesker, som ser verden anderledes end os, vi lærer mest.

Et godt hold er præget af forskellighed.

 

Hvordan er dit hold?

Hvem er på dit hold?

Hvor meget forskellighed er der at lære af?

Hvornår har du sidst lært af en person, som ser verden HELT anderledes end dig?

 

 

Konklusion: nyd forskelligheden og lær

13-01-2013

Uge 3 - Effektive møder - en anden vinkel

Det handler om engagement og energi, hele vejen igennem mødet. Det er fedt at være til møde med en mødeleder, der brænder for en sag og tydeligt ønsker at opnå et resultat. Samtidig skal mødelederen inddrage deltagerne undervejs. Paradoksalt? Måske, men alligevel ikke. Mødelederen kan sagtens være ambitiøs på både egne og gruppens vegne. Der er en masse du kan gøre, for at dit næste møde bliver spændende og udbytterigt:

 


Planlægningen:

Er det overhovedet nødvendigt at holde mødet? Prøv at overveje om emnet egner sig bedre til et tomandsmøde. Hvis det kræver flere deltagere så vær kritisk med hvem du inviterer. Er de med fordi de plejer at være med? Er det bare politisk klogt at have dem med? Er det signalværdien? Drop disse, og tag kun dem med, som er absolut nødvendige. Hold antallet nede. Kommer du op over 10 deltagere så blir mødet let til et informationsmøde – ikke et besluttende.

Kan tiden skæres?
Tidspres er godt for mødets flow. Overvej hvor kort tid mødet ville kunne tage, hvis det foregik ideelt. Planlæg med dette tidsrum. Læg et ur foran dig ved mødestart og konsulter det gerne. Giv plads til sidespring – men hold dem korte og foreslå evt. at sætte et sidespors-emne på ”P-Plads” , hvis du fornemmer det er et vigtigt emne der berøres, men at I ikke har tiden.

Det fysiske rum:
Omgivelserne er betydningsfulde for vores energi, så derfor skal der eksperimenteres med mødesettings. Flyt jer ud af de vante rammer. Kantinen i firmaet, lagerlokalet, porten, i en båd, spejderhytten, Kullen i Sverige, udendørs i haven, hjemme hos en i teamet, et lokalt museum, der er uanede muligheder. Prøv at koble omgivelserne med mødets emne. Skal I for eksempel tale om strategi og vision, understøtter det mødet, hvis I kan se ud på en flot udsigt over byen – over havet – eller et andet sted som har udsyn.

Dagsorden:
Kort og kontant. Bemærk ved hvert punkt om du ønsker en beslutning, eller om emnet er en information – eller om du bare vil have indspark i en fri diskussion. Lav en dagsorden hver gang, målrettet mødet. Lav gerne en genkendelig struktur på dagsorden. Tag det sværeste emne først.

Mindset deltagerne:
En lille email reminder dagen før mindsetter deltagerne, så husker de at læse materialet og når måske at tænke over deres egen holdning til emnerne. Det fremmer flowet på mødet.

Start af mødet:
Det gode møde starter altid med et håndtryk, det er en anerkendelse at blive set og mærket. Konfliktniveauet sænkes når vi har set hinanden i øjnene. Luk døren til tiden og start mødet. De der kommer for sent må gå glip af indledningen. Hvis det er de samme hver gang er det værd at tale med dem om det – under 4 øjne.

Dagsordencheck:

Løb hurtigt dagsorden igennem ved mødestart. Er der kommentarer af forståelsesmæssig karakter? Skal der tilføjes et vigtigt punkt? Er alle ok med denne dagsorden? Så kører vi!

Energien undervejs:
Eksperimenter med anvendelse af fysiske processer, få folk op at stå hvis der skal diskuteres. Tagn på flipover og producer præsentationer under mødet – det giver engagement. Lav gerne en powerpoint før mødet, men lad være med at vise den. Send den evt. til deltagerne og brug den selv som en øvelse inden mødet – Hold dig til tavle og flipower som alle kan følge, og oplev hvordan deltagerne bliver mere involverede i at medskabe præsentationerne.

Konklusioner:
Lav løbende konklusioner undervejs. Afslut hvert punkt med en tydelig stillingtagen. Check deltagerne for accept.

Afslutning der peger fremad:
Resume af de beslutninger vi har taget. Anerkend deltagernes engagement og tak dem for deres deltagelse. Forklar hvad du mener næste skridt bør være.

Det er hårdt at være mødeleder:
Det kræver forberedelse og planlægning at være en god mødeleder, og du skal være tydeligt på forkandt. Det vil du gerne, fordi du er engageret og brænder for at nå et resultat. Måske brænder din flamme lidt ud, når du har været mødeleder på mange møder. Så er det tid at give stafetten videre!

07-01-2013

Billedramme for 2013

 

 

 

Prøv at forestille dig at der på din væg hænger et ramme uden billede og den giver dig mulighed for selv at skabe motivet. Det kan blive et billede fyldt med stærke farver, sol og godt humør - det vælger du selv. 2013 er netop begyndt og billedrammen er tom.

 

 

  • Hvordan ser din billedramme ud og hvad skal der være i den?

 

Du har selv ansvaret for motivet, stemningen og farvevalget - du bestemmer selv hvad du vil sætte i den nye og tomme billedramme, der hedder 2013.

  • Hvilke oplevelser vil du have og hvilke mål vil du nå?
  • Hvem vil du bruge din tid sammen med og på hvad?

 

Du sidder lige nu med penslen i hånden og kan skabe et fantastisk billede, fyldt med liv og glæde. Måske har du aldrig malet før - men det gør ikke noget, bare du selv ved hvad det forestiller. For på den måde kan du om et år tage billedet ned fra væggen og studere det. Stille dig selv spørgsmålene:

  • Fik du de ønskede oplevelser og nåede du de mål du satte dig?
  • Fik du afsat tid til dem du ønskede at bruge tid sammen med og gjorde I de ting sammen, som du ville?
og så kan du male endnu et billed for det nye år.
 
 
 
 
Gør et rigtig godt 2013
05-01-2013

Uge 2 - 12 vaner der giver dig mere tid i 2013

Hvis du har udsigt til et travlt 2013, har du sikkert kigget på uret og skuffet måtte konstatere, at der stadig kun er 24 timer på et døgn.  Men med lidt planlægning og vaneændringer kan det faktisk lade sig gøre at få mere tid i hverdagen. Ifølge det amerikanske magasin Forbes kan du med fordel bruge en teknik, som politikeren og opfinderen Benjamin Franklin brugte for næsten 300 år siden, da han ville bryde sine dårlige vaner. 

Franklin, der var med til at skrive den amerikanske uafhængighedserklæring, startede med at notere alle de vaner, han ville ændre. Han afsatte en uge til at ændre på hver vane, og hver morgen gjorde han sig tanker om hvordan han ville ændre på den i løbet af dagen. I løbet af dagen kiggede han på morgenens notater for at minde sig selv om det, og om aftenen talte han op hvor mange gange i løbet af dagen, han var faldet tilbage i den dårlige vane. 

Efter 13 uger startede Franklin forfra på samme liste og med samme fremgangsmåde. Ifølge moderne psykologer kan du blandt andet bruge teknikkerne til at få mere tid i det nye år. 

Her er 12 råd til hvordan det gøres:
1. Vær så ærlig som muligt over for dig selv. 

2. Brug energi på at opbygge relationer til mennesker du kan stole på – og som kan stole på dig. 

3. Arbejd på at få en energigivende livsstil gennem kost, træning og motion. 

4. Læg mærke til kroppens fysiske og mentale energiniveau på forskellige tidspunkter af dagen. Brug informationen til at planlægge dine aktiviteter efter.

5. Giv maksimalt to ting topprioritet og sæt tid af til at arbejde på dem. 

6. Sig nej til ting, der ikke er i overensstemmelse med dine prioriteter. 

7. Afsæt tid hver dag til at arbejde på en enkelt ting. 

8. Vær opmærksom på hvordan du hele tiden kan gøre tingene hurtigere, smartere eller bedre. 

9. Indarbejd rutiner, der kan passe sig selv. 

10. Sæt tid af til at tænke over de udfordringer, der venter forude. 

11. Sæt mindre delmål – og tænk kun over et delmål ad gangen. 

12. Gør det vigtige færdigt, og stop med det, der ikke længere er vigtigt.