25-08-2013

Uge 35 - Siger du det samme som dit kropssprog?

Hvis du vil sikre dig, at dine medarbejdere følger bedre op på det, du siger, skal du fokusere mere på dit kropssprog. Det handler ikke altid om, hvad du siger, men måden du siger det på. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.

 

 

 

Af Rasmus Onslev Kremmer, KL

 

 

Det er ikke altid nok at kunne sige de rigtige ting som leder, for hvis dit kropssprog ikke følger med, vil dine medarbejdere sandsynligvis misforstå dig. Det mener Joost Alexander, der er konsulent, skuespiller og ejer af firmaet Caseplay. Han forklarer, at den personlige kommunikation er afgørende for, hvordan dine intentioner og budskaber bliver modtaget, om de overhovedet bliver modtaget, og hvordan dine medarbejdere vurderer dit lederskab.

”Hvis ikke du bruger dit kropssprog rigtigt i en latent situation, kan det gå helt galt, selv om du siger de rigtige ting. Med bevidst kropssprog kan du øge intensiteten af din gennemslagskraft, det vil sige med hvilken vægt og hvilket fokus du afsender din besked”, siger han.

 

Undgå tolkninger

 

Ifølge Joost Alexander handler det blandt andet om at være helt klar i sit kropssprog, så du undgår situationer, hvor medarbejderne er usikre på, hvad du mener, og derfor begynder at tolke selv. 

”Du skal helst undgå, at medarbejderne står tilbage og tænker ’hvad mente han? Hvorfor slog han ud med armene? Var han sur? Osv.. For det er langt fra sikkert, at deres tolkning stemmer overens med virkeligheden. Så du skal være klar over, hvad du gør i forhold til dit kropssprog”, siger han.

Derfor er det en god ide at tænke over, om du for eksempel sidder og vipper med foden, skjuler din mund bag dine hænder, eller om du går rundt, når du taler. Med andre ord skal du være bevidst om, hvad der er effektivt i en given situation.

 

Afkod dine medarbejdere

 

Det er imidlertid ikke kun dit eget kropssprog, du skal være opmærksom på, hvis du vil performe bedre som leder. Du skal ligeledes kunne aflæse dine medarbejdere.

”Din medarbejders kropssprog fortæller dig noget om, hvordan din besked bliver modtaget, og hvilken forventning du kan have til, hvordan din besked bliver omsat til handling hos medarbejderen. I en vanskelig samtale er det for eksempel vigtigt at kunne afkode, hvilken følelse du udløser hos vedkommende”, siger Joost Alexander.

Derfor skal du ifølge Joost Alexander være ekstra opmærksom på, hvordan du selv reagerer på den følelse, du iagttager hos dine medarbejdere i de situationer, hvor du kommer med en meddelelse, der er svær at sluge, eller hvis en medarbejder har nogle personlige problemer.

Han pointerer, at du samtidig skal kunne fornemme, om du skal følge op på medarbejderen dagen efter, eller om det er bedre at lade ham være i et par dage.

 

 

Fem råd fra Joost Alexander til hvordan du bruger dit kropssprog bedre.

1. Eliminer forstyrrelser. Fokuser dit kropssprog i forhold til din vigtigste opgave. Lad fx være med at sende en sms eller strække dig midt i en samtale, hvor du ønsker, at samtalepartneren tager dine ord alvorligt.

2. Brug din krop effektivt. Dit ansigtsudtryk og din gestus med hænderne farver dit budskab og fortæller din samtalepartner, hvordan du forholder dig til relationen, emnet og selve samtalen. Brug din krop til at understøtte meningen i din besked. Hvis du fx fægter med armene, når du er irriteret på nogen, men ikke efterfølgende bruger en bevidst og indtrængende øjenkontakt, når du anmoder om at få ændret de irriterende forhold, efterlader du et diffust og usikkert indtryk.

3. Varier dit kropssprog. Vis hvilken stemning, du ønsker at understøtte, når du møder folk. Skal der tales struktureret og planlægges, eller er det mere uformelt og afslappet? Andre har lettere ved at føle, at de har adgang til dig, når du viser, du har flere tangenter at spille på. Pas på med stoneface og ensformighed - med mindre du synes, det er en god strategi i forhold til den kontekst, du er leder i og de mennesker, du er leder for.

4. Vælg det rigtige sted. Skal du tale om noget vigtigt, så vælg et sted, hvor du og din samtalepartner kan koncentrere jer 100 pct. om, hvad I siger, og hvor I begge kan sidde eller stå i fred.

5. Vis dine følelser med omhu. Når du viser dine følelser for meget, bliver du taget mindre alvorligt. Både for meget grin og for meget vrede undergraver din autoritet, fordi vi forbinder følelser med impulsive og kortvarige tilstande. Når du udviser kontrol med følelser, giver du indtryk af, at du har godt styr på vigtigheden af de overordnede opgaver og store linjer. Det skaber tillid og respekt.


Læs mere:

Forandringsledelse starter med dig selv

Postmand Per og Den Pæne Pige

Lyt!

17-08-2013

Uge 34 - Du høster hvad du sår.

En dag bad en lærer sine elever skrive navnene på deres medstuderende ned på 2 stykker papir - de skulle levne noget plads mellem hvert navn. Hun bad dem tænke på det bedste, de kunne sige om hver eneste medstuderende, og skrive dette ned under den enkeltes navn. Det tog klassen resten af timen.

 



Da de forlod rummet, afleverede de hver især deres opgave.

Den følgende lørdag skrev læren til hver eneste elev en liste, hvor der stod hvad de andre elever havde sagt om personen. Om mandagen gav læreren hver enkelt elev hendes eller hans liste. Inden længe smilte alle eleverne.

"Virkelig" hørte hun hvisket. "Jeg vidste ikke at jeg betød så meget for nogen" og "Jeg vidste ikke de andre kunne lide mig så meget" var de fleste kommentarer.

Ingen nævnte senere disse lister. Hun vidste ikke om de viste eller diskuterede listerne med deres forældre, men det betød ej heller noget.

Opgaven havde haft den effekt hun ønskede. Eleverne var tilfredse med dem selv og hinanden. Gruppen begav sig videre.

Mange år senere, en af eleverne blev dræbt i Vietnam, og læreren deltog i begravelsen, af netop denne specielle elev. Hun havde aldrig før set en militærperson død i en kiste. Han så, så smuk ud og så voksen ud også.

Kirken var fyldt med hans venner, en efter en gik de alle en sidste gang forbi kisten. Læreren var den sidste der velsignede den døde i kisten.

Netop som hun stod der, kom en af de soldater der var med til at bære kisten hen til hende. "Var du Marks matematiklærer?" Hun nikkede "ja" Så sagde han: "Mark talte meget om dig".

Efter begravelsen deltog de fleste af Marks tidligere klassekammerater i en komsammen. Marks mor og far var der også, helt tydeligt ville de gerne tale med hans tidligere lærer. "Vi vil gerne vise dig noget" sagde hans far, mens han tog sin tegnebog op af lommen. "De fandt dette på Mark da han blev dræbt. Vi tænkte du ville genkende dette".

Mens han varsomt foldede to stykker papir ud, papir der tydeligt var blevet tapet sammen, pga. sliddet af de mange gange det havde været foldet og sammen. Læreren vidste uden at se papiret, at det var det samme papir hvorpå hun havde skrevet alle de gode ting kammeraterne havde haft at sige om Mark.
"Tusind tak fordi du gjorde dette" Sagde Marks mor. "Som du kan se, så skattede Mark det meget højt."

Alle Marks kammerater samledes omkring hende, Charlie smilede skævt og sagde, "jeg har også stadig min liste, det ligger øverst på mit skrivebord derhjemme." Chucks hustru tilføjede, " Chuck bad specielt, om at dette blev indføjet i vores bryllupsalbum." "Jeg har også mit, det er I min dagbog"

sagde Marilyn.en anden klassekammerat sin lommebog frem, og viste sin slidte liste frem for gruppen., og sagde stolt "Jeg har det altid med mig, jeg tror vi alle har gemt vores liste."

Da satte læreren sig endelig ned og græd. Hun græd for Mark og for alle hans venner, der aldrig ville se ham igen.

Størstedelen af mennesker af i dag opfører sig som om de har glemt at livet en dag stopper. Ingen af os ved hvornår denne dag kommer. Så vær sød, fortæl de mennesker du elsker og synes om, at de er specielle og vigtige.

Fortæl dem det inden det er for sent.

Husk, du høster hvad du sår.

Må din dag være god, dejlig og speciel, nøjagtig som Du selv er.

13-08-2013

Uge 33 - Livets skole – Hvilken klasse går du i?

 

 

Vores liv ligner egentlig sportsfolks liv meget, for deres liv er ikke kun kampen hver søndag. Det er kun toppen af isbjerget. Der skal trænes meget mere hver eneste dag. Forberedelsen før præstationen er der hvor man ”tjener” til succesen.

 

Du vil heller ikke få meget her i livet ved bare at vente på det. Det gælder vægttab, et nyt job, forfremmelsen eller noget andet.

 

Hver eneste dag er træning og uddannelse - også for dig.

Jeg har tidligere haft en tendens til at bebrejde andre for mine problemer, og sige ”Hvorfor lige mig?”

Men jeg har lært, at der ikke er noget der hedder ulykker i livet. Alt har et formål, og det er en lang række af valg der har gjort, at vi er der hvor vi er lige nu.

Mit og millioner af andre menneskers liv er ikke blevet bedre, før vi indså at alle fordele kræver en eller anden form for ”betaling”.

 

Akkurat som en butik kræver penge for sine varer, så kræver dit liv også at du gør en indsats, og yder offer for at få gevinsten.

Men heldigvis så er dette ”offer” normalt kun inde i dit hoved, og offeret tager ikke noget FRA dig. Det får dig rent faktisk til at VOKSE. Livet giver dig mere end du giver ud. Der er ingen ofre her. Livet handler om at lære.

Som barn skal vi lære at kommunikere, og gøre en masse ting. Efter skolen og efter at vi flytter fra vores forældre, så stopper mange af os med at lære.

 

Hvorfor? Livet er en skole, og vi bliver aldrig færdige med det. Holder vi op med at lære, så bliver vi bare ved at gå i samme klasse, og få de samme lektioner, om og om igen. De samme problemer igen, og igen, indtil vi fatter det.

 

Hvis du ikke allerede har gjort det, så tag en beslutning nu om, at lære hvad der skal til for at ændre dit liv, til det du gerne vil have det skal være.

 

Lær at livet ikke vil forandre sig og blive bedre, før du begynder at smile, og indse at hvert eneste problem du har i dit liv, ikke skyldes hvem du har mødt, hvad andre har gjort mod dig, hvor du bor, og hvem du er gift med…

Problemerne begynder når du er i en situation, og reagerer forkert på den. Problemet er altså DIN reaktion på situationen – ikke situationen.

Shakespeare sagde: ”Intet er godt eller dårligt – det er vores tanker der gør det.”

 

En situation eller en begivenhed har ingen mening for os, før vi giver den en. Så hvorfor ikke give det en positiv mening. Det bestemmer du jo i sidste ende selv.

Så smil og fokuser på hvilke fordele du vil få i dag hvis du virkelig bringer entusiasme, og positiv indsats ind i de situationer du kommer ud for.

 

Jeg ved godt det er hårde fakta, men jo længere tid det tager for os at indse dette, jo flere gange ”dumper” vi, og må opleve de samme problemer igen, indtil vi lærer at reagere korrekt.

 

Hvornår vil du op i næste klasse?

 

fra www.coachacademy.dk

13-08-2013

Uge 32 - Tilværelsens spejl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var engang to håndværkssvende, der kom til en lille by for at søge arbejde.

 

De spurgte sig begge for om byen og dens indbyggere.

Men de fik begge det råd at gå ud at spørge en klog kone,

der boede i udkanten af byen.

Den første svend traf konen ved hendes lille hus og spurgte:

- Hvorledes er folk her på egnen ? -

Da spurgte den gamle kone svenden:

- Hvorledes var folk dér, hvor du kommer fra ? -

- De var smålige og selviske, sladdervorne og enhver havde nok i sig selv -

svarede den første håndværkssvend.

- Du vil nok finde folk ligesådan her - sagde den gamle kone.

Den anden svend traf ligeledes konen ved hendes lille hus og spurgte:

- Hvorledes er folk her på egnen ? -

Den gamle kone spurgte ham:

- Hvorledes var folk dér, hvor du kommer fra ? -

- De var flinke og venlige, altid villige til at give en hjælpende hånd -

svarede den anden håndværkssvend.

- Du vil nok finde folk ligesådan her - sagde den gamle kone.

 

 

Hvilke folk tror du, at du vil finde ?

04-08-2013

Uge 31 - WOW – så er sommerferien over – og du skal i gang igen.

Og så er det om at komme i gang på den rette måde – sådan du ikke bliver stresset – hverken på arbejde eller derhjemme.

Når du skal i gang igen – til en opgave, til noget nyt, til et møde, kan du jo vælge at sige” WOW, det bliver vel nok spændende” – eller ”hold da op, det bliver svært” - jeg er jo lige kommet tilbage.

Uanset hvad du vælger, får du sikkert ret.

Siger du det første skaber du energi. Siger du det andet – mister du energi.

 

Så din indgang til at komme i gang igen, har stor betydning.

Her får du nogle praktiske tips til at komme i gang på arbejde:

  1. Kom i gang langsomt.

De fleste oplever, at det tager et par dage, før feriestemningen virkelig er der, og krop og sind slapper af.

Det omvendte er også tilfældet. Det kan tage lidt tid at komme op i omdrejninger igen. Så hvis du hører til dem, der har startet op en onsdag, er du på rette spor. En kort uge er en rigtig god måde for dig hurtigere at komme i gang på.

Startede du op mandag – så er et en god ide at tage nogle lidt kortere dage – eller endnu bedre, en forlænget weekend. Vi bruger vores hjerne. Den har brug for, at vi også forstår at tage nogle pauser hen af vejen. Vi når det rigtige, hurtigere og bedre.

  1. Planlæg dagen og sæt tid af i kalenderen til indbakke, mødeforberedelse med videre

En god planlægning er guld værd. Og husk at planlægge tid til forberedelse og opfølgning. Ind i kalenderen med det og vær tro mod den.

  1. Husk din ”I did it” list

Vi laver ”to do lister” – men dagen er ikke altid som forventet.  Når dagen er omme kan du med fordel lave din ”I did it – liste” – alle de ting, der kom på ekstra. Det giver virkelig en god fornemmelse af at være kommet godt i gang.

  1. Husk dit mindset – uanset hvordan du ser på de opgave, du skal i gang med, får du ret.

Og så er der måske lige dem derhjemme, kæreste, eller nogle andre du har kær.

Det er også en ny tid for børnene. Måske skal de starte i skolen, i en ny klasse, i børnehave – og tro mig, de har også brug for dig, for din opmærksomhed om alt det nye der skal ske for dem – sæt tid af til dem. Det har de mere brug for end gaver.

Og parforholdet – og dig selv.  Hvordan kommer i godt i gang? Hvad er vigtigt for dig – og din partner?

WOW – hvor bliver det spændende at komme godt i gang.

 
Kilde : Helle Lund -  www.cbaf.dk