03-06-2012

Uge 23 - Her er de bedste råd før eksamen

 

 

Gulp.Du sidder ensomt på en gang og venter, mens du skæver nervøst hen mod den lukkede dør. Bag den venter 20 minutter, der kan blive skæbnesvangre for din fremtid.

Din ene fod vipper energisk op og ned, og du tygger desperat på et efterhånden udtjent stykke tyggegummi. Spændingen er næsten uudholdelig.

Pludselig bliver døren åbnet, og din lærer byder dig inden for med en alvorlig mine. Midt i rummet troner censor bag det grønne bord. Hun sender dig et stramtandet blik og skribler noget i sine papirer. Du synker, men din hals er som en ørken. Nu gælder det.

De fleste studerende har sikkert prøvet den situation – eller står over for den i den nærmeste fremtid. Men før du går i panik, så tag et kig på en række af vores bedste artikler om, hvordan du klarer dig igennem den hårde tid.

Eksamen: Tænk som en sportsmand

Hyperventilerer du, så snart du hører ordet eksamen, er der hjælp at hente i artiklen Tag kontrol over din eksamen. Her kan du lære at tackle stress ved at tænke som en sportsmand.

Eller måske er du en af dem, der oplever, at maven pludselig gør knuder, når du skal til eksamen? Hvordan dét kan være, kan du læse om i artiklen Hvorfor skider man, når man er nervøs?

Men hvorfor dog ikke bare udrydde eksamensangsten én gang for alle? Læs hvordan i artiklen: Eksamensangst fjernes med simpel øvelse.

En lur hjælper på indlæringen

Til dig, der sidder og knokler med at lære en kæmpe bunke noter udenad, har vi også mange spændende artikler, der måske kan hjælpe dig på vej. F.eks. Hvorfor kan det være svært at huske ord? og Kan man stole på hukommelsen? eller Findes der fotografisk hukommelse?

Måske er du gået kold og har mest af alt lyst til at tage en morfar på sofaen? I så fald vil det sikkert glæde dig, at man også kan lære noget, mens man sover. Læs bare her: REM-søvn løser problemerne og Din hjerne er lydhør under dyb søvn.

Tro på dig selv – også hvis du ikke har læst

Det kan også være, at du slet ikke behøver bekymre dig om eksamen og i stedet bare skal tro på dig selv - uanset om du har fået læst hele pensum eller har fedet den i solen i hele læseferien. Forskning viser nemlig, at studerende med selvtillid scorer højere karakterer.

Du kan også selv klikke dig ind i vores eksamenstema, hvor du finder endnu flere nyttige artikler, bl.a.:

Cola, kaffe eller energidrik – hvad virker bedst?

Opdigtet chokolade kan dæmpe din sliktrang

Hvorfor kaster 9. klasserne med karameller?

Videnskab.dk ønsker alle studerende held og lykke. Og når eksamen er vel overstået, kan du med rette glæde dig over artiklen:

Hold dig sund: Drik tre glas øl om dagen

 
 
26-05-2012

Uge 22 - 7 trin til at komme fra ulvesprog til girafsprog

Kom fra ulve- til girafsprog

”Vi har alle både en ulv og en giraf i os”, skriver forfatteren til bogen ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’. Når du taler ulvesprog optrapper du konflikter, mens du med girafsprog sikrer god dialog og kommunikation. Læs, hvordan du kommer fra ulve- til girafsprog.

Af Viki Kofoed, Lederweb

Sprog gør noget ved mennesker, og måden, vi bruger sproget på, har afgørende betydning for vores relationer og samarbejde med hinanden. Og som leder påvirker dit sprog ikke blot dine egne relationer og eget samarbejde, men også medarbejderne imellem. Dit sprog påvirker nemlig også dine medarbejderes sprog og måde at tale til hinanden på.

For at skabe den gode dialog på arbejdspladsen handler det i praksis om at blive på egen banehalvdel og undgå, at den anden til kommer at fremstå som den forkerte, skriver Birgitte Sally, forfatter til ’Personlig kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’.

Det undgår man ved at være opmærksom på, hvad der tilhører ens egen indre verden, altså hvad du forestiller dig og gætter på, og hvad der rent konkret sker omkring en. Og med henvisning til den amerikanske psykolog Marshall B. Rosenberg, skriver Birgitte Sally, at man skal sondre mellem ulvesprog og girafsprog, der refererer til to forskellige typer adfærd:

  • Ulveadfærd: Ulven er optaget af, hvad der er galt med den anden. Ulven kommer let til at skabe frygt, skyld eller skam hos sin samtalepartner. Det skyldes, at den kritiserer, angriber og bedømmer den anden.

  • Girafadfærd: Giraffen er optaget af, hvad der sker inde i mennesker, og hvordan man sammen kan være med til at skabe en konstruktiv kommunikation og et godt samarbejde. Giraffen ved, at der findes forskellige ’sandheder’, og at det ikke gør os enten rigtige eller forkerte, men blot forskellige.



7 trin til at komme fra ulvesprog til girafsprog


For at komme fra ulve- til giraf sprog, er der ifølge Birgitte Sally 7 punkter i sin kommunikationsform, man skal være opmærksom på.


1. Fra Du-sprog til Jeg-sprog

Med du-sprog definerer ulven den anden og fortæller, hvordan vedkommende er. F.eks. ”Du er godt nok i dårligt humør i dag”. Når det defineres, hvordan vi er, vil vi stort set altid reagere med modstand.

Som giraf kunne man i dette eksempel i stedet sige; ”Jeg har lagt mærke til, at du ikke svarer, når jeg taler til dig. Det gør mig i tvivl om, hvad du tænker?”.

Her holder du dig på egen banehalvdel og giver den anden mulighed for at svare uden at blive udstillet som forkert. Så længe du bliver på egen banehalvdel, er der meget, du kan sige til andre. Men du må tage ansvaret for, at det er dig, der føler, tænker eller mener noget, og at det ikke er ’sandheden’ om den anden.


2. Fra afbryder til lytter

Mennesker har et grundlæggende behov for at blive set, hørt og forstået. Og det er ret svært at føle sig, hvis man hele tiden bliver afbrudt. Så hvis du frem for at afbryde lytter til ende, er det befordrende for jeres relation. Som god lytter, er det også væsentligt, at du stiller spørgsmål, hvor du forholder dig til det, din samtalepartner siger.

Birgitte Sally foreslår, at du tænker over, hvornår du sidst følte dig rigtig lyttet til. Hvad var det, samtalepartneren gjorde?


3. Fra ligeglad til interesseret

I tråd med ovenstående viser du interesse for dine medarbejdere eller kolleger ved at lytte og spørge ind og forholde dig til det, du hører.  Hvis du ikke har tid eller ikke ønsker samtalen på det givne tidspunkt, så lad være med at lade som om. Dit kropsprog i form af manglende øjenkontakt, flakkende blik eller anden fraværende opførsel afslører dig i, at du ikke lytter. Og dermed får du sendt et signal om, at du ikke er interesseret.

Små nik, øjenkontakt og smil har således betydning for, hvordan din interesse opfattes. 


4. Fra ledende spørgsmål til åbne spørgsmål

Ledende spørgsmål er spørgsmål, hvor du søger et bestemt svar, der f.eks. bekræfter dig egen opfattelse af en situation. F.eks. ”Synes du ikke, det var et langt og kedeligt møde”. Det er et vanskeligt spørgsmål at stille. For hvis personen du spørger ikke er enig, vil en af jer tabe ansigt, pointerer Birgitte Sally. Det skyldes, at vi som mennesker som regel har en præference for enighed, og ledende spørgsmål, man ikke er enige i, bliver derfor ubehagelige, da man kommer til at stå med valget om at undertrykke sin egen mening eller modsige spørgsmålet.

Derfor skal du i stedet stille åbne spørgsmål, der undersøger og udforsker situationen.  Hvordan synes du, mødet gik?”, kunne der i stedet spørges. Det er et af de vigtigste redskaber til god dialog og godt samarbejde.


5. Fra at bebrejde til udtrykke sit ønske

At blive bebrejdet fører sjældent til en ligeværdig og konstruktiv dialog. Tværtimod vil de fleste ryge i forsvarsposition.

Hvis du ønsker forandringer hos en medarbejder eller kollega, komme du længst med at udtrykke det i form af ønsker. Det vil selvfølgelig være forskelligt, hvad du kan sige afhængig af situationen. Men modparten vil formentlig opfange dit budskab uden at føle behov for at skulle forsvare sig.


6. Fra fokus på fortid til fokus på nutid og fremtid

Hvis du selv, eller den du kommunikerer med, hele tiden fokuserer på fortiden eller bruger vendinger som ”du gør altid” og ”du plejer”, skaber det helt sikkert modstand og dårlig stemning. Generaliserende ord som altid og plejer skal udskiftes med ofte og nogle gange. Men endnu vigtigere er det at have fokus på nuet og fremtiden.

Fortiden kan man lære af, men det fører sjældent noget konstruktivt med sig, når der dvæles ved den. Find i stedet ud af, hvad du/I ønsker i fremtiden, og tag ansvar for at udtrykke det.


7. Fra ’går efter personer’ til ’går efter problemet’

Det er, ifølge Birgitte Sally, meget konfliktoptrappende, når det bliver personen frem for problemet eller situationen, der bliver fokus på. Som giraf skal du med en girafs overblik holde fokus på selve problemet og ikke rette fokus mod personen. Du skal se problemet udefra og oppefra og interessere dig for, hvordan I sammen kan løse problemet.

Her henviser Birgitte Sally tilbage til pointen med at stille åbne og nysgerrige spørgsmål. Det er nemlig vejen til at blive mere bevidst om, hvilke følelser og tanker modparten har frem for, at det bliver ren gætteleg.

 

Artiklen er baseret på et mindre sammendrag af et kapitel i bogen ’Personlig Kommunikation – 6 trin til god dialog på arbejdspladsen’, skrevet af Birgitte Sally. Bogen giver bl.a. inspiration og input til, hvordan man kan kigge på sin egen kommunikation, så man bliver bevidst om, hvad man bringer med ind i samspillet med andre. Læs mere om bogen her. 



Læs flere af Lederwebs artikler om kommunikation:

"Arghhh...!"

Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

Den konstruktive feedback

20-05-2012

Uge 21 - Ingen kan li at blive ignoreret

Vi mennesker kan godt li kontakt med andre mennesker – og vi kan bestemt ikke li at blive ignoreret. Selv ikke af fremmede siger en undersøgelse i Psychological Science. Vi bliver simpelthen stressede af det.

Tænk på det når du går ned af gaden, eller gennem kontoret. Hjælp andre med at føle sig forbundne ved at anerkende deres tilstedeværelse. Du kender det sikkert selv. Du får et uventet smil fra en fremmed - og bum - så er dagen pludselig lidt bedre.

Du behøver ikke at give dem kys og heftige kram, men et lille nik og øjenkontakt – måske krydret med et smil – det er nok.

Prøv det – det kommer mange gange tilbage til dig.

Skrevet af Jeppe Laponnel
12-05-2012

Uge 20 - En skønne dag så skal jeg.... ja-ja men blir det til noget?

 
Et lille tanke eksperiment til dig der har ”åhh så travlt” i livets hamsterhjul.

Har du nogen drømme? Tænker du en gang imellem ”En skønne dag så vil jeg….

  • ”Skrive den bog jeg har inde i mit hoved.”
  • ”Tabe de kilo jeg hele tiden har brokket mig over.”
  • ”Starte det firma jeg drømmer om – så jeg kan bestemme selv.”
  • ”Pakke mine ting og rejse til den øde ø/den spændende by/det fjerne land jeg hele tiden drømmer om.”
  • ”Bryde ud af job/forhold/situation som jeg er så træt af.”
  • ”Droppe det job jeg hader at stå op til.”
  • ”Få den kæreste jeg hele tiden har drømt om/eller være alene som hele tiden har drømt om.”
  • ”Være blondine/brunette/sorthåret/klippes skaldet”.
  • ”Lade være med hele tiden at gøre det jeg BURDE – og så bare gøre det jeg VIL.”
  • ”Leve mere end bare i ferierne og weekenderne.”
  • ”Føle dig FRI og bestemme 100% selv over mit liv.”

 

Drømme har vi alle sammen nok af – men hvad gør du ved det? De fleste af drømmene bliver jo ved med at være bare det – drømme. Det er de allerfærreste der bryder ud og gør dem til virkelighed. Men det betyder ikke at du IKKE skal gøre dine drømme til virkelighed – bare fordi de andre ikke gør det.

Når du en gang kommer på plejehjem – hvem af de her vil du så helst være?

  • Den person der sidder og fortæller om alt det hun/han har oplevet. Fortæller om alle de drømme der blev udlevet og alle de – både gode og knap så heldige oplevelser det førte med sig. Spændende historier der foregår i fjerne lande, i andre kulturer – eller hjemme i DK – men alle sammen noget ud over det de fleste andre oplever. Mens du fortæller så tænker du ”Jeg har levet det liv jeg kunne ønske mig, så jeg kan egentlig godt tage her fra nu, uden at være gået glip af noget”.
  • Eller vil du være den der sidder frustreret og misundelig og lytter på alle historierne, mens du tænker på alle de ting DU drømte om – men aldrig fik gjort til virkelighed – fordi du hele tiden havde så travlt med din hverdag. Fordi du aldrig stod af hamsterhjulet – men hele tiden sagde ”En skønne dag så…..”. Prøv at forestille dig hvor ”irriterende og dum en pralerøv ” vedkommende er – sådan at have udlevet alle ”dine” drømme. ÆV! – det skulle jo have været dig, men nu er det for sent.

Selv om de mennesker der stikker hovedet frem og gør noget specielt, mens de udlever deres vision og drømme – store eller små - ofte får nogle ordentlige drag over nakken med jantelovs køllen, så er det alligevel også de mennesker vi ser op til og gerne vil læse om, og se interviews med.

Hvorfor bliver vi så irriterede? Det er fordi at de mennesker der GØR noget og viser initiativ i deres liv – minder os andre om hvor stille vi står. Og det er dælme irriterende at blive udstillet på den måde. Så det er bare med at komme i gang med at nedgøre dem, i stedet for selv at komme op af sofaen, hen over kakkelbordet med mazarinkagen og ud i verden for at få afprøvet om drømmene kan holde.

Ville du gerne læse en bog om dig? Ville du gerne se udsendelsen ”Her er dit liv (indsæt dit navn)”?

Hvis ikke - Hvad vil du så gøre ved det?

Vi lader billedet stå lidt…

05-05-2012

Uge 19 - 13 egenskaber, som er gode at huske i forbindelse med konflikthåndtering

Når konflikter opstår skal de håndteres rigtigt.

 

Læs her de 13 fejl, som man ofte begår i konfliktsituationer og de 13 egenskaber, som kan afhjælpe situationen

13 fejl som man ofte begår i konfliktsituationer

 

1. Forklarer ikke konklusioner og evalueringer.
 
2. Forklarer ikke, hvordan vi kommer frem til vores konklusioner.
 
3. Fremsætter synspunkter, som ikke kan diskuteres.
 
4. Konstaterer ikke, om andre er enige med os og vores konklusioner.
 
5. Skjuler, hvad vi egentlig tænker og mener.
 
6. Inviterer ikke andre til diskussion.
 
7. Ser andre som ansvarlige for problemerne og kommunikations-vanskelighederne.
 
8. Giver ikke indtryk af tvivl og usikkerhed, når vi står i et dilemma eller føler det ubehageligt.
 
9. Leder efter og overvurderer data, som støtter vores synspunkt samtidig med, at vi undervurderer data, som afkræfter vores synspunkt.
 
10. Betragter andre som dumme eller uintelligente, hvis de ikke er enige i vores synspunkter.
 
11. Stiller ledende spørgsmål, men lader som om vi ikke gør det.
 
12. Møder argumenter med modargumenter i stedet for at uddybe de andres argumenter.
 
13. Skjuler, at vi gør alt dette og lader som om, vi er til at påvirke og er helt åbne, ærlige og vil gå fordomsfrit ind i en konflikt. 

 

13 egenskaber, som er gode at huske i forbindelse med konflikthåndtering

 

1. Vilje og evne til at stille konkrete krav.
 
2. Vilje og evne til at tage beslutninger.
 
3. Vilje og mod til at tage et ansvar.
 
4. Vilje og mod til at tage konsekvenserne.
 
5. Vilje og mod til at tage upopulære afgørelser.
 
6. Vilje og evne til at undgå besværligheder.
 
7. Vilje og evne til at sige fra både positivt og negativt.
 
8. Vilje og evne til at være loyal.
 
9. Vilje og evne til at lytte.
 
10. Tør indrømme sin manglende viden og utilstrækkelighed.
 
11. Tør vedstå sine fejl.
 
12. Tør vise medmenneskelighed.
 
13. Erkende, at ledelse er magtudøvelse.
 

 

Læs mere

Se mere om konflikthåndtering hos BUPL

Konflikttrappen - identificer konfliktens niveau

Test: Er du en besværlig person?