11-12-2011

Uge 50 - Undgår du spildtid på jobbet

Når du går hjem fra arbejde, er det så med en følelse af, at du både føler dig overanstrengt og uproduktiv på en gang? Har du måske oven i købet en tendens til at arbejde over i hverdagene og måske tage en times arbejde i løbet af weekenden, så er der rig mulighed for både at spare tid og nå mere i løbet af en arbejdsdag, skriver Iform.dk.

Ifølge forfatteren Kerry Gleeson, der har skrevet bogen ”Bliv mere effektiv”, så handler det om at få indarbejdet nogle nye vaner og slippe af med nogle af de gamle. Og kort fortalt så handler det om tre ting.

Organisering af arbejdspladsen, planlægning af arbejdsopgaverne og vilje til at blive lige så god til at gøre tingene straks, de dukker op, som til at udsætte det hele til i morgen.

Her får du nogle fif fra bogen:
1: Du kan starte med at organisere dit arbejde og dit arbejdssted, så du ikke spilder tid på at lede efter ting. Dette behøver ikke at tage meget mere end en dag. Har du eksempelvis et skrivebord med stakkevis af papirer så lav et system, hvor du bruger tre bakker. En indbakke til nyt materiale. En i-gang-bakke til de sager, du ikke kan afslutte lige nu, fordi du mangler oplysninger. Og en udbakke til de papirer, du er færdig med.

2: Brug to til fire timer hver fredag på at planlægge næste uges arbejde. Og brug så 10 minutter hver morgen på at skrive en huskeliste for dagen. Afsæt også tid på planen til rutineopgaver som post, småmøder, opfølgning af sager og så videre. Laver du bunker af papir, som du ikke lige ved, hvad du skal stille op med, og derfor flytter rundt på, hver gang de er i vejen, så skriv også bunkerne på din arbejdsplan. Beslut dig for, hvornår du vil gennemgå dem, afsæt tid på planen, og læg så bunkerne i dit arkiv eller i din skuffe, og tag dem først frem, når planen fortæller dig, du skal.

3: Skil dig af med uvanen at udsætte. Gør tingene straks, de dukker op, så du kun skal arbejde med tingene én gang. Et eksempel kunne være, at når din dagsplan fortæller, at du skal gennemgå din post, tager du en ting ad gangen, læser det og gør op med dig selv, om du skal bruge det, eller om det skal i papirkurven. På den måde skal du ikke tage stilling til mailen på et senere tidspunkt.

4: Lær dig selv at bundte rutinearbejde. Det kan være at arkivere én gang om dagen i stedet for at lægge på plads og sætte i mapper mange gange hver dag. Det kan være at samle e-mails, telefonbeskeder, breve og kun besvare dem en eller to gange dagligt.

5: Tving dig til at færdiggøre opgaver, før du går i gang med en ny. Lad for eksempel dagens post ligge, til du er færdig med din opgave, så du på den måde ikke lader dig afbryde hele tiden.

Kilde: Iform.dk