30-11-2014

Uge 49 2014 : Hvad ville du gøre, hvis du fik en chance mere?

De fleste af os har nok ting i vores liv, som vi enten fortryder eller godt ville have gjort anderledes. Nogle af disse ting kan der rettes op på – andre kan man aldrig ændre på. Men hvad nu, hvis man alligevel fik en chance mere, spørger coach Marty Nemko…

Af Malene Fich Weischer 

 
 

Marty Nemko er personlig coach og bosat i Californien. Han udfordrer på websitet PsychologyToday.com til et lille eksperiment: Hvad ville du gøre, hvis du fik en chance mere?

Han har opstillet en liste over nogle af livet større beslutninger og udfordringer, og udfordrer dig til at sætte dig ned og skrive ud for hver ting, hvordan du gerne ville have gjort disse ting, hvis du fik en chance mere. Og ja… Han sagde skrive. Det er ikke bare at tænke over det, for så bliver det hurtigt for ukonkret.

Anden del af øvelsen kommer efter spørgsmålene:

* Ville du ændre på det forhold, du har/havde med dine forældre? Hvis ja, hvordan?

* Ville du ændre på det forhold, du har/havde til dine evt. søskende? Hvis ja, hvordan?

* Ville du have ønsket, at du gik på en anden skole? Hvis ja, hvorfor?

* Ville du have taget nogle andre valg ift uddannelse? Hvis ja, hvilke og hvorfor?

* Er der nogen af dine tidligere og/eller nuværende partnere, du ville have valgt fra? Hvis ja, hvorfor?

* Ville du have haft færre eller flere børn?

* Ville du være gået efter en anden karriere? Hvis ja, hvilken?

* Ville du være startet op som selvstændig? Hvis ja, som hvad?

* Ville du have håndteret din økonomi anderledes? Købt noget specielt – eller have ladet være med at købe noget?

* Ville du have sagt mere fra. Eller måske mindre? Og overfor hvad?

* Har du haft/eller er du i et misbrug, som du gerne ville have undgået? Og hvorfor havnede du i det?

* Ville du gerne have været mere eller mindre ærlig, end du har været? Og hvis ja, hvorfor og i hvilke
situationer?

* Ville du gerne have arbejdet mere – eller haft mere fri?

* Ville du gerne have tage din fritid mere alvorligt – eller måske mindre alvorligt?

* Ville du have været mere eller mindre opmærksom på vægt, rygning mm?

* Ville du have håndteret religion eller spirituelle spørgsmål anderledes?

* Er der nogen ting, du fortryder, og som du ville ønske, du kunne gøre om? Hvis ja, hvilke og hvorfor?


Anden del af øvelsen går så ud på at tage dit papir med alle svarene frem og se på det. Er der i virkeligheden nogen af tingene, som du kan ændre på NU?

Hvis der f.eks var nogle ting i forhold til dine forældre, du har savnet, kan du så nå at ændre på det? eller kan du måske ændre på hvordan du selv er forælder overfor dine egne børn, så de ikke kommer til at savne det samme fra dig, som du har savnet fra dine forældre? Hvis du har drømt om en anden karriere – er det så for sent at gå efter den? Hvis der er ting hos dinpartner, som du gerne ville ændre på – er det så noget, I sammen kan arbejde på at gøre noget ved?

Der vil selvfølgelig være ting, der ikke står til at ændre, men ret ofte kan man faktisk ændre på de ting, der påvirker ens hverdag negativt.

23-11-2014

Uge 48 2014 : 6 tips til at få succes med networking

Et godt netværk kan sikre dig værdifuld sparring til din ledelse eller øge dine chancer for at få drømmejobbet. Men det er en udfordring at bruge sit netværk uden at det bliver overfladisk eller akavet. Her får du forskningens bud på, hvordan du får succes med networking.
 
 

Af Signe Gaden, Lederweb


De fleste ledere indgår i et formelt ledernetværk. Og forskning viser, at et godt netværk både er en god metode til at få sparring og ny inspiration til din ledelse og til at få drømmejobbet.

Men hvordan bruger du dit netværk uden at det bliver påtaget, pinligt og forceret? Den amerikanske skribent og blogger Eric Barker har samlet eksperternes råd:

1. Start med at genopfriske gamle kontakter

Forskning viser, at et godt sted at starte, er ved at genopfriske dine gamle kontakter. De personer, du ikke har jævnlig kontakt med, er ofte oversete og undervurderede, og kan være en værdifuld kilde til ny viden og nye kontakter.

 

2. Træk på dine ”superkontakter”

Nye kontakter og nye muligheder dukker som regel op i kraft af dine tætteste kontakter. De er, ifølge eksperterne, dine ”superkontakter”. Hvis du normalt kun networker ved at sende et par emails eller foretage et par opkald en sjælden gang, skal du prioritere dine superkontakter. Husk på, at en lille indsats kan vise sig at give stor gevinst.

 

3. De tre gyldne spørgsmål

Når du mødes med en fra dit netværk, er det vigtigt, at mødet er venskabeligt og gavnligt for begge parter.Du kan spørge: Hvordan kan jeg hjælpe dig? Dette viser, at du er interesseret i at hjælpe og signalerer, at den anden også får noget ud af relationen. Senere i samtalen kan du spørge: Hvordan kan du hjælpe mig? Hvem vil du anbefale, at jeg taler med? Den person som måske kan hjælpe dig videre i jobjagten eller blive din nye sparringspartner, findes højst sandsynligt i din kontakts netværk.

Risikoen ved at spørge så direkte er, at nogle opfatter denne form for adfærd som påtaget og overfladisk.

 

4. Sådan undgår du at virke påtaget, når du networker

Forskning viser, at de førstehåndsindtryk vi danner i mødet med nye mennesker, afhænger af, hvor kompetente og omsorgsfulde, de andre fremstår. Derudover skal en kvalitet som nysgerrighed ikke undervurderes. At vise interesse for andre mennesker virker magtfuldt – og venligt. Og det kræver ikke meget mere end at lytte og vise interesse. Når andre taler, er den bedste respons at være aktiv. Det indebærer, at du er engageret, entusiastisk og nysgerrig. Stil derfor uddybende spørgsmål, spørg ind til deltaljer, og smil, når du networker.

 

5. Fem minutters-tjenesten

Det er svært for mange at følge op i forhold til de personer, de har networket med. For ikke at ryge i glemmebogen, er det afgørende, at du følger op på et nyt bekendskab. Her er hemmeligheden at give. Tænk på den anden person først. Adam Grant, professor ved Pennsylvania University råder dig til at benytte en "fem-minutters-tjeneste", som siger, at hvis du kan gøre en anden en tjeneste, der tager under fem minutter – så gør det. Det betaler sig. De fleste har tendens til at tænke, at det er tidskrævende og besværligt. Men hvis du hver dag bruger fem minutter af din tid på at hjælpe andre, gavner det relationen. Men du skal huske at få noget igen – og det leder videre til sidste punkt.

 

6. Start en relation ved at give to tjenester

Når du beder andre om en tjeneste, styrker det højst sandsynligt relationen. Judy Robinett, ekspert i networking, anbefaler, at du først giver to tjenester, for derefter at bede om en.

 

Artiklen er baseret på artiklen 10 Networking Tips That Will Make You A Succes fra bloggen Barking Up The Wrong Tree. Læs den her her.

 

Læs mere om netværk og ledelse her:

Ledernetværk der virker (publikation)

Ups! - Du fejler når du netværker

Har du mødt netværksmennesket?

Find alle artikler om ledernetværk her

23-11-2014

Uge 47 2014 : Styrk arbejdsmiljøet med positiv dialog

Styrk arbejdsmiljøet med positiv dialog


 

Et energiforladt og humørløst arbejdsmiljø kan tage arbejdsglæden ud af selv den største optimist.

Med en positiv og anerkendende dialog kan du dog være med til at skabe en positiv stemning på din arbejdsplads og på den måde bidrage til at øge motivationen og produktiviteten.

Din måde at kommunikere på har nemlig stor indflydelse på, hvordan dine kollegaer kommunikerer og agerer. Jeres samlede kommunikation og adfærd har indflydelse på arbejdsmiljøet, som har indflydelse på din egen arbejdsglæde. Din indsats er derfor i høj grad hjælp til selvhjælp.

 

 

Skab en bedre arbejdsdag – allerede i dag

Med disse 4 opmærksomhedspunkter kan du gøre en positiv forskel på din arbejdsplads:

  • Selv små positive indlæg har en stor effekt
  • Led efter dine egne positive bidrage – i stedet for at fokusere på det negative, de andre siger
  • Selvom man ikke altid kan se det, så har de andre en positiv hensigt med det, de siger. Find den!
  • Tag det ikke personligt, hvis de andre ikke reagerer positivt lige med det samme

 

 

Du kan bidrage til et positivt arbejdsmiljø, hvis du tager denne udviklingsrejse:

  • Fra problemorienteret til løsningsorienteret
  • Fra kritisk tænkning til nysgerrighed
  • Fra hæmmende dialog til fremmende dialog
  • Fra frustration til formulering af visioner
  • Fra at have fokus på svagheder til at have fokus på styrker
  • Fra at være fejlfinder til at blive udviklingsformidler

(Kilde: Elise Breinholt, underviser på Positiv Dialog)
_______________

16-11-2014

Uge 47 2014 : Styrk arbejdsmiljøet med positiv dialog

Et energiforladt og humørløst arbejdsmiljø kan tage arbejdsglæden ud af selv den største optimist.

Med en positiv og anerkendende dialog kan du dog være med til at skabe en positiv stemning på din arbejdsplads og på den måde bidrage til at øge motivationen og produktiviteten.


Din måde at kommunikere på har nemlig stor indflydelse på, hvordan dine kollegaer kommunikerer og agerer. Jeres samlede kommunikation og adfærd har indflydelse på arbejdsmiljøet, som har indflydelse på din egen arbejdsglæde. Din indsats er derfor i høj grad hjælp til selvhjælp.


Skab en bedre arbejdsdag – allerede i dag
Med disse 4 opmærksomhedspunkter kan du gøre en positiv forskel på din arbejdsplads:

Selv små positive indlæg har en stor effekt


Led efter dine egne positive bidrage – i stedet for at fokusere på det negative, de andre siger



Selvom man ikke altid kan se det, så har de andre en positiv hensigt med det, de siger. Find den!


Tag det ikke personligt, hvis de andre ikke reagerer positivt lige med det samme


Du kan bidrage til et positivt arbejdsmiljø, hvis du tager denne udviklingsrejse:


Fra problemorienteret til løsningsorienteret

Fra kritisk tænkning til nysgerrighed


Fra hæmmende dialog til fremmende dialog


Fra frustration til formulering af visioner


Fra at have fokus på svagheder til at have fokus på styrker


Fra at være fejlfinder til at blive udviklingsformidler


(Kilde: Elise Breinholt, underviser på Positiv Dialog)

08-11-2014

Uge 46 2014 : 6 tips til at opnå succes

 

 
Nogle vader i succes, mens andre har svært ved at opnå det, der ligner. Succes er målet for vores drømme og hårde arbejde. Det er en relativ størrelse, og det, der er succes for nogle, er i andres øjne ren fiasko. For mens din forestilling om succes måske handler om det gode familieliv med glade børn og en mand med overskud, kan det være, at din nabos handler om en hardcore karriere med meget målbare resultater.

Fælles for de fleste menneskers opfattelse af succes er dog, at det er en sammenblanding af noget konkret og en følelse.

”Det er med succes som med tid. Alle ved, hvad det er, men det er umuligt at forklare,” siger Bjarne Toftegård.

Succes er selverkendelse

Han er stifter af Center for Succes og hjælper mennesker og virksomheder med at opnå det, de gerne vil. Samtidig er han stress-konsulent og coach.

”Der er et klart skel mellem at se og opleve succes. Man kan godt være en af dem, der er billeder af i bladene, have et godt job, et smukt udseende og masser af penge. Udefra ser det ud som en succes, men det er ikke sikkert, man selv har det sådan,” forklarer han og uddyber:

”Succes handler om selvanerkendelse. Hvis ikke selv man får øje på, at man gør noget godt, så føler man ikke succesen.”
Med andre ord skal du derfor huske at klappe dig selv på skulderen, når du gør det godt.

Ha’ konkrete mål

Kernen i de fleste tilgange til succes inden for selvudvikling handler om at sætte sig konkrete mål og gøre sig klart, hvordan man kommer dertil. Amerikanske Bakari Akil har en ph.d. i massekommunikation og har skrevet flere bøger om succes og om at optimere sit potentiale.

”Efter min mening er definitionen på succes, når man hele tiden opnår de mål, man stræber efter. Succes er ikke en enkelt begivenhed, men proces- og resultatorienteret. Det handler ikke om at vinde en konkurrence, men om, hvordan man er nået dertil,” siger han.

 

Skriv dine mål ned

Bakari Akil rådgiver sine klienter til at skrive deres mål ned på et stykke papir.

”Tænk på, hvad du stræber efter både på kort og på lang sigt, og kig så på, hvad du skal gøre for at nå derhen. Det kan også hjælpe at tænke på målet og så gå baglæns og kigge på, hvad der ligger forud.”

”Det er også en god øvelse at tænke over, hvilke succeser du har haft tidligere i dit liv. Det kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre for at opnå noget lignende.”

Miljø …

Vi har alle forskellige udgangspunkter og forudsætninger for at få drømmen om succes til at gå i opfyldelse.

”Det betyder meget, hvilket miljø du befinder dig i. Nogle mennesker er i omstændigheder, der betyder, at det er meget svært ikke at tabe, mens andre ikke skal gøre sig særligt umage for at vinde. Hvis man hele tiden bliver stimuleret og påvirket af de rigtige mennesker og impulser, er det langt sværere at falde igennem, end hvis man ikke har opbakning fra sine omgivelser,” siger Bakari Akil.

 

… og tilfældigheder

Og så er der dem, der er fortalere for, at en stor del af hemmeligheden ligger i tilfældigheder. Den amerikanske forfatter Malcolm Gladwell har f.eks. fundet ud af, at en relativ stor andel af verdens professionelle fodboldspillere er født først på året.

Tilfældigheder eller ej. Succes handler mest af alt om at anerkende sig selv og de ting, man opnår. Samt at gribe de muligheder, der byder sig.

”Den succes, man har haft, er der ingen, der kan tage fra en. Man kan tænke tilbage på det, man gjorde, og det gælder resten af livet. Og det er vigtigt at tale om både store og små succeser,” siger Bjarne Toftegård fra Center for Succes.

 

Drøm stort


Og så handler det ifølge den amerikanske ekspert Bakari Akil om at gøre strategisk tankegang til en vane:

”Med tiden bliver det en naturlig ting at sætte mål og tænke over, hvordan man når derhen. Det hjælper ikke at gøre det hele på én gang, men hvis man tager et lille skridt hver dag, kan man blive mere bevidst om, hvordan man opnår succes, og hvad man skal gøre for at opfylde sine drømme.”

De fleste af os drømmer stort, men lader samtidig drømme være drømme. Hvis du vil være succesfuld, skal du ikke holde dig selv tilbage, men tag udgangspunkt i realiteterne.

”Alle kan opnå succes. Det kan godt være, det ikke er alle, der kan blive verdensmestre i højdespring, men alle kan blive succesfulde, hvis de sætter ambitiøse, men realistiske mål,” siger Bjarne Toftegård

 

 

6 tips til at opnå succes

• Koncentration og fordybelse er vigtigt, hvis du vil være succesfuld
inden for et bestemt emne. Fokuser.
 
• Gør dit allerbedste. Træk på din viden, dine erfaringer, dit
netværk og giv det alt, du har. Tag dit projekt alvorligt.

• Tag ansvar. Hvis der er modgang, så skal du tage ansvar.
I stedet for at bruge tid og kræfter på at placere skylden skal
du fokusere på at finde løsninger.

• Hav integritet. Det er vigtigt, at du følger dit hjerte og er oprigtig
og ærlig.
 
• Gør noget anderledes. Hvis du vil opnå succes inden for
et felt, som du har kæmpet med, så prøv at ændre dine adfærdsmønstre og at tænke i nye baner

• Vær modig. Du skal turde at fejle. Vil du have succes, må du
arbejde hårdt, aldrig give op og frem for alt være besat af en
storslået idé.