11-12-2011

Uge 50 - Undgår du spildtid på jobbet

Når du går hjem fra arbejde, er det så med en følelse af, at du både føler dig overanstrengt og uproduktiv på en gang? Har du måske oven i købet en tendens til at arbejde over i hverdagene og måske tage en times arbejde i løbet af weekenden, så er der rig mulighed for både at spare tid og nå mere i løbet af en arbejdsdag, skriver Iform.dk.

Ifølge forfatteren Kerry Gleeson, der har skrevet bogen ”Bliv mere effektiv”, så handler det om at få indarbejdet nogle nye vaner og slippe af med nogle af de gamle. Og kort fortalt så handler det om tre ting.

Organisering af arbejdspladsen, planlægning af arbejdsopgaverne og vilje til at blive lige så god til at gøre tingene straks, de dukker op, som til at udsætte det hele til i morgen.

Her får du nogle fif fra bogen:
1: Du kan starte med at organisere dit arbejde og dit arbejdssted, så du ikke spilder tid på at lede efter ting. Dette behøver ikke at tage meget mere end en dag. Har du eksempelvis et skrivebord med stakkevis af papirer så lav et system, hvor du bruger tre bakker. En indbakke til nyt materiale. En i-gang-bakke til de sager, du ikke kan afslutte lige nu, fordi du mangler oplysninger. Og en udbakke til de papirer, du er færdig med.

2: Brug to til fire timer hver fredag på at planlægge næste uges arbejde. Og brug så 10 minutter hver morgen på at skrive en huskeliste for dagen. Afsæt også tid på planen til rutineopgaver som post, småmøder, opfølgning af sager og så videre. Laver du bunker af papir, som du ikke lige ved, hvad du skal stille op med, og derfor flytter rundt på, hver gang de er i vejen, så skriv også bunkerne på din arbejdsplan. Beslut dig for, hvornår du vil gennemgå dem, afsæt tid på planen, og læg så bunkerne i dit arkiv eller i din skuffe, og tag dem først frem, når planen fortæller dig, du skal.

3: Skil dig af med uvanen at udsætte. Gør tingene straks, de dukker op, så du kun skal arbejde med tingene én gang. Et eksempel kunne være, at når din dagsplan fortæller, at du skal gennemgå din post, tager du en ting ad gangen, læser det og gør op med dig selv, om du skal bruge det, eller om det skal i papirkurven. På den måde skal du ikke tage stilling til mailen på et senere tidspunkt.

4: Lær dig selv at bundte rutinearbejde. Det kan være at arkivere én gang om dagen i stedet for at lægge på plads og sætte i mapper mange gange hver dag. Det kan være at samle e-mails, telefonbeskeder, breve og kun besvare dem en eller to gange dagligt.

5: Tving dig til at færdiggøre opgaver, før du går i gang med en ny. Lad for eksempel dagens post ligge, til du er færdig med din opgave, så du på den måde ikke lader dig afbryde hele tiden.

Kilde: Iform.dk

04-12-2011

Uge 49 - God kommunikation giver arbejdsglæde

Arbejdsglæde og produktivitet – via bedre kommunikation

Af Chefkonsulent Mads P. Gede, Dansk Byggeri


Den er helt gal med den danske produktivitetsudvikling, men hvad skal vi gøre? Skal vi sænke lønningerne, lave massiv faglig efteruddannelse eller måske automatisere? Det er de traditionelle svarmuligheder. En nemmere og billigere vej med kæmpepotentiale findes – skab arbejdsglæde gennem bedre kommunikation på arbejdspladsen.

Bedre kommunikation drejer sig om at få tingene sagt og sagt til rette vedkommende. Det handler om at turde tage den svære samtale, give vigtig feed back og få sit budskab igennem. Nogle gange er den stærkeste kommunikationsform at ændre sin egen adfærd. Det er ikke let, men det kan læres.

Tavshedens pris
Kryber du udenom at tage en svær samtale, ulmer sagen inde i dig og bliver til konflikt eller uvenskab. Om vi kan lide det eller ej, kommunikerer vores hjerne intensivt med de mennesker, vi er sammen med. Hjerneforskerne taler om hjernernes pardans, når to mennesker mødes. Vi aflæser underbevidst den andens ansigtsudtryk, kropssprog og tone. Din kollega mærker det, hvis du ikke kan lide ham, og inden længe bliver følelsen gensidig. Dem som ikke kan lide os, kan vi heller ikke lide!

Dårlige vibrationer mellem to medarbejdere spreder sig hurtigt til resten af afdelingen. En nylig undersøgelse viser, at 600.000 danskere mangler arbejdsglæde – produktivitetspotentialet er stort.



Rød zone
Når vi føler vi os pressede, truede eller irriterede af noget en anden gør eller siger, ryger vi i rød zone. Det sørger hjernens amygdala (hurtighjernen) for. Amygdala har været vores alarm for pludseligt opståede farer, lige siden mennesket kravlede ned fra træerne. På et milisekund fortalte amygdala urmennesket, at det skulle løbe i skjul, når en løve sprang ind på stien foran dem. Al energi og hjernefokus reserves til flugten. På samme måde lukker amygdala lynhurtigt ned for langsomhjernen (der hjælper dig med at fordøje den andens budskab), når du føler dig kritiseret eller angrebet på arbejdspladsen. Amygdala sender dig i forsvarsberedskab. Robbie Williams udtrykker det i en sang på denne måde: ”You speak so loud I can’t hear what you say”.


I rød zone kan vi ikke samarbejde, opnå synergieffekter eller være innovative – for der lytter vi ikke til hinanden. I stedet forsvarer vi os selv, går til modangreb eller melder os ud af samtalen. Du ved, du er i rød zone, når din puls stiger, eller når du i stedet for at lytte til den anden, koncentrerer dig om at finde angrebspunkter til næste gang, du får ordet. Produktiviteten daler.



Politibetjenten i os alle
Ifølge Daniel Goleman (”Social Intelligens”) er der et belønningsfelt i hjernen, der aktiveres, når vi agerer selvudnævnt politibetjent – desværre! Jeg skriver desværre, fordi det virkelig er en adfærd, der med stor sandsynlighed sender din kollega i rød zone.


Politibetjent er du eksempelvis, når du irettesætter en medtrafikant. ”Din store idiot, hvorfor stoppede du ikke for rødt lys?”. Du synes straks, at det var ham klaphatten selv ude om og nyder samtidigt betjentrollen – så kan han lære det! Men hvad var dit formål med råberiet? Hvis det var at gøre trafikken mere sikker ved, at medtrafikanten næste gang handler anderledes, har du fejlet. Ham har du nemlig lige sendt i rød zone, hvor han ikke lytter. Du opnår højest at ødelægge hans humør. Og når han at svare dig, spolerer hans modangreb dit humør: ” Pas dig selv, din ….! ”. I taber begge.



Gør noget på din arbejdsplads
På samme måde skal vi undgå at agere betjent overfor kollegaer, selvom vi har et vigtigt og relevant budskab. Kræv ikke af din kollega, at han ændrer adfærd. Det skaber konflikt og dårlig stemning – og budskabet fortabes.


Eksempel: Egen banehalvdel. Du har lyst til at sige til din chef: ”Du er en elendig leder. Du giver mig aldrig ros lige meget, hvor meget jeg gør mig umage. Du lægger dårligt nok mærke til, at jeg er der.”

Siger du dét til ham, vil han straks føle sig truet og komme i rød zone. Hans amygdala aktiverer hans modangreb: ”hvor god er du lige selv? Hvis der var noget i dit arbejde, der var værd at rose, skulle jeg nok gøre det!”.


Mere effektivt er det at blive på egen banehalvdel og fortælle, hvad du har brug for: ”Det giver mig stor motivation og arbejdsglæde, når du roser min indsats og mine resultater. Så føler jeg mig sikker på, at jeg gør det, du og firmaet gerne vil have”. Når chefen nu kender dit udækkede behov, kan han vælge af egen fri vilje at hjælpe dig. Vi mennesker elsker os selv, når vi frivilligt hjælper andre.


Eksempel: Lav om på dig selv Du har en selvpromoverende kollega, der altid får nævnt sit fantastiske bidrag til succesfulde resultater, og at han fredag arbejdede til meget sent. Du ville helst lade som ingenting, men bliver irriteret og dit forhold til kollegaen påvirkes negativt (rød zone).

Vil du lave om på andres adfærd, så er det mest effektive ofte at lave om på din egen adfærd. Især når budskabet er for svært at få sagt på en ikke-angribende facon.


Tænk over din kollegas behov og dit eget behov. Din kollega har behov for anerkendelse og ros. Modsat af hvad du har mest lyst til, kan du begynde at rose ham. Man kan altid finde noget berettiget at rose en kollega for – konkrete resultater, at han hjalp dig eller gav dig en god idé. Roser du ham, får han sit behov dækket og kan slappe af. Samtidigt får han øje for, at du da vist ikke er helt tosset – kvalitetssans har du i hvert fald. Han begynder måske pludselig at rose dig også. Du bliver set og rost. Var det mon det, som var dit udækkede behov, der fik dig til ikke bare at bære over med kollegaens praleri?


Bedre kommunikation er en sikker vej til øget arbejdsglæde og produktivitet, og du kan selv gøre en masse for dig, kollegerne og chefen. Det kræver lidt øvelse men kan læres. At forbedre kommunikationen er kun dyrt for din arbejdsplads, hvis I lader være.

Denne artikel er et gæsteindlæg skrevet af Chefkonsulent Mads P. Gede, Dansk Byggeri.

27-11-2011

Uge 48 - Hvilket indtryk gør stemmer på dig?

Af: , ph.d.-studerende, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
 
Danske forskere lancerer her en test, der skal være med til at kortlægge, hvordan stemmer med forskellige betoninger og rytmer påvirker vores syn på afsenderen.
 
 
 
"Sig noget, så skal jeg fortælle dig, hvem du er." Vi er hurtige til at danne førstehåndsindtryk alene ud fra folks stemmer. I denne test kan du fortælle danske forskere, hvad du tænker om et væld af forskellige røster.
 
 
Lige fra barndommen bliver vi belært af omverdenen om, at man ikke skal skue hunden på hårene, og at hastværk er lastværk.

Ordsprog som disse fortæller os to ting;

  1. at vi har en udbredt tendens til helt automatisk at danne overfladiske førstehåndsindtryk af andre
     
  2. at disse spontane indtryk er fejlagtige

Psykologisk forskning bakker i høj grad den første antagelse op - vi danner rask væk spontane førstehåndsindtryk af andre personer ud fra f.eks. deres ansigtstræk, deres påklædning og deres kropssprog.

Men forskning indikerer også, at vores førstehåndsindtryk måske ikke er så fejlagtige, som ordsprogene indikerer. Nogle personer er i hvert fald begunstiget med en ganske forbløffende intuition.

Stemmer påvirker vores førstehåndsindtryk

Nyere psykologisk forskning peger på, at vores førstehåndsindtryk af andre personer især er påvirket af deres stemmer.

Tænk blot på Lotte Heise, Jørgen Leth og Ole Thestrup - disse personer er svære at forestille sig uden at høre deres karakteristiske stemmer for sit indre øre.

Fakta

Sæt dig godt til rette og tag forskernes detaljerede test af, hvordan vi bliver påvirket af andre menneskers stemmer.

Stemmeegenskaber som tonefald, rytme, hastighed, og tryk ser ganske enkelt ud til at påvirke vores evalueringer af og interaktioner med andre personer ganske kraftigt.

Test er del af forskning i sprogpsykologi

I denne online-test undersøges det, hvad det er for nogle indtryk, vi får fra forskellige stemmer, og hvad disse indtryk har af betydning for, hvordan vi forholder os til personerne i hypotetiske interaktioner. 

Testen er en del af et igangværende forskningsprojekt i sprogpsykologi og er udarbejdet af professor Henrik Høegh-Olesen og ph.d.-studerende Niels Holm Jensen fra Psykologisk Institut, Aarhus Universitet samt Michael Ejstrup, sprogforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Det er vigtigt, at du gennemfører testen fra ende til anden, hvis dine svar skal kunne bruges af forskerne. Testen kræver, at du giver dig tid til at lytte til forskellige stemmer, så den tager i omegnen af et kvarter at gennemføre.

Derfor er det en god idé at lave en kop kaffe eller te og finde et godt sted at sætte sig til rette foran skærmen. 

Og SÅ er du klar til at tage testen.

21-11-2011

Uge 47 - Undgå sladder og rygter

Undgå sladder og rygter

 

 

Sokrates, den store vismand, fik besøg af en af sine bekendte, der med synligt velbehag

skulle til at fortælle om en fælles bekendt.

Sokrates standsede ham og sagde : Har du ladet din viden gå igennem de 3 sier ?

-Nej, kan kendte intet til disse sier.

 

Sokrates sagde : Den første si er sandhedens si. Er det noget sandt, du vil fortælle ?

-Nej, det kunne han ikke garantere, men hans kilde plejede at være pålidelig.

 

Den anden si er godhedens si: Er det noget godt du vil fortælle?

-Nej, det var det i alt fald ikke.

 

Den tredje si er nyttighedens si: Er det nogen nytte, at du fortæller mig din viden ?

-Nej det kunne man vist ikke sige.

Der ser du, sagde Sokrates, du ved ikke, om det er sandt, og det er ikke godt, det du vil berette, og så er det heller ikke nyttigt.

 

Jeg vil derfor bede dig holde din viden for dig selv.

13-11-2011

Uge 46 - FISH-filosofien

 

Hundredtusindvis af medarbejdere og ledere over hele verden forsøger at gøre arbejdet lidt mere til en leg igennem FISH!-filosofien. De har nemlig taget den såkaldte FISH-strategi til sig - der ganske enkelt går ud på at have det sjovt med at gå på arbejde.

Medarbejderne har fx hver deres sæt af små pap-fisk, som de kan sætte på en fælles tavle, så alle kan se, hvordan de andre har det. Hvis en medarbejder fx er lidt sløj, er der en fisk med et halstørklæde på. Farvestrålende fisk pynter på gange og døre, og et rum er indrettet til kreativ 'dykkerklokke', eller fisk flyver på kryds og tværs på kontorgangen.

FISH-filosofien stammer fra USA, Pike Place Fish i Seattle, hvor nogle fiskehandlere stod på deres fiskemarked og kedede sig. Derfor begyndte de at synge i kor og kaste rundt med fiskene for at få en mere positiv tilgang til deres arbejde. Den fantasifulde fiskefortælling udviklede sig med flyvende fart til en strategi, som handler om at skabe arbejdsenergi og hjælpe hinanden til en god dag på arbejdet. Og den virkning har fiskene også haft i Danmark.. Sådan kan amerikanske flyvefisk på sær vis give inspiration til danske arbejdspladser.

FISH-filosofien har afsæt i fire principper:

1. Leg - gør dit job sjovere
Det handler om at have det sjovt og opleve glæden ved at være spontan og kreativ. Livet er for kort til at bekymre sig. FISH! kalder smilet og latteren frem.

2. Red dagen for dine kunder og kolleger
Når vi redder dagen for nogen, har vi givet dem en speciel gave, som de ikke glemmer. Dertil kommer, at det føles godt at give den. Vi bliver selv glade af det.

3. Vær nærværende
Det handler om nærvær – om at være fuldstændig koncentreret om øjeblikket og om den person eller opgave, vi beskæftiger os med. Når vi er fuldt tilstede sammen med kunder og hinanden, lytter vi så intenst, at vi aldrig går glip af de vigtige muligheder, ethvert samspil byder på.

4. Vælg dit eget humør
Vi vælger selv vores humør, vores attitude og vores adfærd på jobbet. Det handler om at tage ansvar for vores egne valg. At udvise positiv adfærd (eller det modsatte) er en beslutning, vi tager hele tiden. Vi skal bare blive bevidste om det.

 

Se hvilken synergi der opstår, når man er engageret i jobbet og i teamet. Du får helt andre synsvinkler på det at arbejde. Og alle får en forfriskende ny måde at forholde sig kreativt til arbejdsdagen på. Nogle mennesker mener, at leg er det modsatte af arbejde. Enten leger man eller også arbejder man. Leg i arbejdstiden gøres normalt i det skjulte. Leg opfattes som uproduktivt, unyttigt og ulønsomt.

 

Hver eneste dag beviser fiskesælgerne i Pike Place Fish i Seattle, at leg virker for dem. Leg gør deres arbejdsdag sjov. Legen tiltrækker kunder og medvirker til at rutineopgaverne lykkes bedre end hvis de bare puklede sig igennem dem