06-07-2012

Uge 28 - Definitionen på succes.... og Brug ordene: Du eller Dig!


 

 

 

 

 

 

 

1) Definitionen på succes....

Succes er slutresultatet af at gøre:

  • De rigtige ting....
  • På den rigtige måde....
  • På det rigtige tidspunkt...
  • Af de rette årsager....

Hvis du konsekvent gør disse fire ting - hvad kan du så gøre mere?

I min verden ikke mere...

Tænk altid på, at lige meget hvor effektivt du gør tingene - hvis det er de FORKERTE ting du gør, eller hvis du gør dem af de FORKERTE grunde, så vil du aldrig kunne have hjertet med - og du har tabt allerede inden du er begyndt.



2)
Brug ordene: Du eller Dig!


De fleste af os har lært, da vi var børn, at når der blev talt direkte til os, så skulle vi lytte. Derfor er mange mennesker "programmeret" til at være aktiv lyttende, når der bliver talt direkte til dem.

Alligevel er der mange, der glemmer at bruge denne viden bevidst, når de kommunikerer til flere mennesker på en gang. Det er ikke sjældent, at jeg f.eks. hører en leder tale til sine medarbejdere ved at bruge ord som:

- I vil jo gerne...
- Man må af og til...
- Det er jo også jer, der...

Problemet ved sådanne formuleringer er bare, at de rammer INGEN. Hverken I, man eller jer.

Der er ikke noget galt i, at du bruger disse ord, når du taler til flere mennesker på én gang, men vil du være mere effektiv i din kommunikation så brug ordene: Du eller Dig!


- Du vil jo gerne...
- Du må af og til...
- Det er jo også dig, der...

De to ord er personlige og de får modtageren til at lytte bedre efter. Ja! Du vil måske føle dig en smule fjollet, når du for første gang står foran en gruppe mennesker og siger "du" til dem, men tro mig:

Selv om de måske studser over det i starten, så når dit budskab bedre igennem, fordi du målretter det mere til den enkelte person end til en hel gruppe

29-06-2012

Uge 27 - Bliv klar til sommerferie

Sommerferien står for døren... Hvordan lukker du ned og hvordan sender du medarbejderne godt afsted på ferie. Lederweb har samlet de bedste råd og artikler om ledelse til en god sommerferie.

 

 

Af Viki Kofoed, Lederweb

10 råd til at lukke rigtigt ned og slappe af i ferien


De fleste har utroligt travlt op til ferien. Med at få holdt de sidste møder og lavet de opgaver, der ikke kan vente. I stedet kan det betale sig at forberede og planlægge, så man får afsluttet det første halve år med overblik, ro og kan gå på ferie med overskud.

Læs mere

Ryd skrivebordet inden du smutter på ferie


Inden du smutter på ferie, kan det betale sig at bruge et par timer på at få styr på bunkerne. Så er det nemmere at komme tilbage efter ferien. Få fem gode råd til, hvordan du får styr på bunkerne.

Læs mere

Ødelæg ikke dine medarbejderes ferieglæde


Ferieperioden er oplagt til at tænke lidt over, hvordan du som leder sikrer, at ferietiden ikke bare bliver et forbigående irritationsmoment, men rent faktisk bliver en tid, som styrker din organisations energi og performance. Få 5 konkrete tips til dig som leder, så du kan sikre, at I får det optimale ud af sommerferien.

Læs mere

Rust dine medarbejdere til dit fravær


Hvad enten det er sommerferie eller kursus, som holder dig væk fra arbejdspladsen, kræver det forberedelse. Få 5 råd om, hvordan du ruster dine medarbejdere til dit fravær

Læs mere

 

BONUSTIP:


Fra ekspert i arbejdsglæde, Alexander Kjerulf, får du her et sidste bonustips til ferien:
Når du selv skal på ferie, så skal du selvfølgelig have en autosvar på din email. Men i stedet for den sædvanlige kedelige

“Jeg er ikke på kontoret, jeg er tilbage den 15. august. Kontakt evt. jens.jensen@firma.dk”, hvad så med at lave en mere levende udgave?

Jeg skrev engang til personalechefen i en stor dansk virksomhed og fik dette autosvar tilbage:

“Tak for din mail, men jeg er på ferie frem til den 22. juli. Hvis det haster, kan du kontakte en af mine knaldhamrende dygtige kolleger. Mvh. Stig, Personalehøvding.”

 God sommer

21-06-2012

Uge 26 - 7 råd til vedligeholdelse af mindreværd

 

Dur jeg overhovedet til noget?

Er et spørgsmål, der af og til dukker op hos de fleste af os. Ikke nødvendigvis fordi andre fortæller os, at vi ikke dur, mere fordi vi af uransagelige årsager har en selvdestruktiv side. En side, der har en trang til at pille os ned, når vi bliver enten for overmodige, dygtige eller succesrige. 

En solid bund

Der er intet i vejen med det, så længe vi bruger det som et drive til, at blive den bedste udgave af os selv. Fortsætter vi derimod med en endnu mere nedadgående negativ spiral, bliver det reglen mere end undtagelsen. Bunden er hermed lagt til et solidt mindreværd, der fastholder os i offerrollen og bliver en af de største hindringer i forhold til at nå vores mål - indenfor hypnose kalder vi det for negativ selvprogrammering/selvsuggestion.

Frygt for succes

Mindreværdet er med til at fritage os for uforudsete og ukontrollerbare hændelser. Det holder os til det sikre, og selv om det er en hæmmende tryghed, er den i det mindste kendt. Vi ved, hvad vi har, og ikke hvad vi får. Ofte tror vi, det er frygten for fiasko, der holder os tilbage, men måske er det i virkeligheden frygten for succes. Frygten bliver som en magnet, der holder os fast til sofaen, mens vi synger omkvædet ”Jeg er ikke god nok - alle andre er bedre en mig – jeg dur ikke”.  

Opnår vi succes, følger der måske krav med. Krav om at gøre det endnu bedre næste gang og næste gang og næste gang. Det vil ingen ende tage. Hvis vi ikke er gode nok, er der heller ingen, der kan kræve det af os og mindst af alle os selv. 

Kan vi være det bekendt?

Spørgsmålet er endvidere, om vi overhovedet kan være bekendt at føle os mindreværdige. Hvor paradoksalt det end lyder, er følelsen af mindreværd, objektivt betragtet, en slags storhedsvandvid. Mindreværdsfølelser bunder nemlig sjældent i noget reelt. Det er ofte resultatet af vores egen selvoptagethed og selvindoktrinering.

Storhedsvanvidet opstår, når vi måler os selv i forhold til andre, og synes vi skal være bedre end dem. Når vi konstant prøver at pejle os frem til andres syn på os, og bilder os ind at vores fiaskoer og succeser, optager andre lige så meget som os selv. Hvem siger, at andre overhovedet er interesseret i, om vi er en succes eller ej? Måske er vores omgivelser i virkeligheden som os selv og derfor mest optaget af sig selv.

Viden, bevidsthed og selvindsigt

Usikkerheden og følelsen af utilstrækkelighed kan overvindes ved hjælp af blandt andet viden, bevidsthed og selvindsigt. Ved at udvikle vores evne til at gribe os selv i den negative spiral, og skifte vores fokus og opmærksomhed hen på det, der virker og fungerer. Det kræver dog både motivation og et stærkt ønske om forandring. Skulle motivationen af en eller anden grund glimre ved sit fravær, får du her 7 gode råd til vedligeholdelse af et mindreværd.

 

 

16-06-2012

Uge 25 - Informationsstrømmen

At organisere informationsstrømmen i et stort foretagende, således at
det rette budskab når frem også til medarbejderen på gulvet, er en svær sag. -

 

Læs blot hvorledes det kan gå:

DIREKTØREN TIL VICEDIREKTØREN:
"I morgen kl. 9.00 indtræffer, som du ved, en solformørkelse.
Det er jo ikke noget, man får at se hver dag. Saml derfor personalet
i almindelig påklædning nede i gården. Så kan vi sammen iagttage denne
sjældne hændelse, og jeg vil selv give oplysninger om fænomenet. Hvis
det regner, er det jo ikke så godt; så vil jeg foreslå, at vi mødes i
kantinen".

VICEDIREKTØREN TIL SALGSCHEFEN:
"På direktørens anmodning indtræffer der i morgen kl. 9.00 en
solformørkelse. Hvis det regner, kan vi ikke se noget i almindelig
påklædning, men så gennemfører vi solens forsvinden i kantinen.
Altså noget vi ikke får at se hver dag.

SALGSCHEFEN TIL PRODUKTCHEFERNE:
"Efter direktørens anmodning forsvinder solen i morgen kl. 9.00 i
almindelig
påklædning og det gennemføres i kantinen. Direktøren bestemmer,
om det skal regne. Altså ikke noget man får at se hver dag.

PRODUKTCHEFEN TIL SIN NÆRMESTE MEDARBEJDER:
"Hvis det regner i morgen kl. 9.00 i kantinen, altså noget man ikke
får at
se hver dag, så forsvinder vores direktør i almindelig påklædning".

MEDARBEJDEREN TIL SINE KOLLEGER:
"I morgen skal vores direktør forsvinde.
Det er en skam, at man ikke får det at se hver dag!"

10-06-2012

Uge 24 - Gode spørgsmål til din dag

 

’’Godmorgen’’ spørgsmål

1. Hvad er jeg glad for i mit liv lige nu? ....hvad ved jeg gør mig glad? ....hvordan glad?
2. Hvad er jeg opløftet over i mit liv lige nu? ...hvad ved jeg gør mig opløftet? ...hvordan opløftet?
3. Hvad er jeg stolt af i mit liv lige nu? ....hvad ved det gør mig stolt? ....hvordan stolt?
4. Hvad er jeg taknemmelig for i mit liv lige nu? ...hvad ved det gør mig taknemmelig? ...hvordan taknemmelig?
5. Hvad nyder jeg mest i mit liv lige nu? ...hvad ved det nyder jeg mest? ...hvordan nyder?
6. Hvad føler jeg mit committet til i mit liv lige nu? ...hvad ved det gør mig committet? ...hvordan committet?

’’Godnat’’spørgsmål

1. Hvad har jeg bidraget med i dag? ...på hvilken måde?

2. Hvordan har i dag bidraget til kvaliteten i mit liv?
3. Hvordan kan jeg bruge i dag som en investering i min fremtid?

og jokeren...for der skal altid være en håndfuld joker spørgsmål 


1. Hvorfor vil du nå det mål du er i gang med?
2. Hvis du var fuldstændig 100% sikker på at få succes, hvad ville du så gå i gang med lige nu?
3. Hvad ville du gå i gang med hvis du ikke kunne fejle?
4. Hvordan vil du beskrive dit liv metaforisk? Er det en dans, en test, et spil, en blomsterhave eller måske noget helt andet?

 

 

Kilde : www.ticket2learn.com