13-06-2014

uge 26 2014 : 4 tips til at skabe endnu mere arbejdsglæde

Forskning viser, at glade medarbejdere er mere kreative, motiverede og serviceorienterede. Men stigende krav om effektivisering og nedskæringer kan udhule arbejdsglæden for enhver. Her får du fire råd til at styrke arbejdsglæden i svære tider.
 
 

Af Alexander Kjerulf, stifter af Arbejdsglaedenu.dk

Krævende borgere og krav om effektivitet gør det mere aktuelt end nogensinde, at medarbejderne yder deres allerbedste. Medarbejderne skal brænde for at gøre en indsats og samtidig have modstandskraften til at håndtere svære situationer og utilfredse borgere.

Her er arbejdsglæden afgørende. Forskning viser, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er mere produktive, kreative, serviceorienterede og bedre til at håndtere problemer konstruktivt.


Glade medarbejdere har desuden et lavere sygefravær, hvilket giver organisationen en lavere personaleomsætning.

Her får du fire tips til at skabe arbejdsglæde hos dine medarbejdere:

 

1) Medarbejderne skal have feedback - både den positive og negative


Mange medarbejdere lever i et feedback-vakuum. De får hverken ros eller kritik, og ved dermed ikke, hvor godt de gør deres job, eller hvordan de kan forbedre sig. 

Når klienter, borgere eller kollegaer giver positiv feedback, skal du som leder altid give rosen videre til medarbejderne.

Når du giver kritik, lyder en af de gængse råd, at du altid skal starte med det positive først. Men hvis du altid bruger den taktik, vil medarbejderne ikke længere høre efter, når du roser dem, men i stedet vente på at dit 'men' kommer.

Roser du generelt dine medarbejdere for lidt, kan kritik skabe vrede. Medarbejderne vil føle, at du kun ser fejlene, men ikke anerkender når det går godt. Det er derfor en kunst at balancere, hvor meget kritikken fylder i det store billede. Det gør du bl.a. ved at sige: "Du gør det generelt rigtig godt, men jeg vil gerne tale om noget, du kan blive bedre til". Hvis det er første gang, du skal give en medarbejder kritik, er det godt at anerkende medarbejderens indsats først.


Læs mere om hvordan du giver og modtager konstruktiv kritik her.


2) Hyld succeserne

 
På mange arbejdspladser hersker der en kultur, hvor afsluttede succesfulde projekter ikke bliver fejret eller talt om. I stedet bliver energien brugt på det, som ikke fungerer. Når medarbejdernes indsats og succes bliver fejret, får medarbejderne energi og arbejdsglæde.

Samtidig skal du, som leder give medarbejderne mulighed for at lære af erfaringerne fra de vellykkede projekter og dermed blive endnu dygtigere.

En succes kan være et samarbejde, der er lykkedes på tværs af afdelinger, en taknemmelig borger der er glad for medarbejderens hjælp, en medarbejder der udviser eksemplarisk udlevelse af organisationens værdier eller man lærer af andres erfaringer til at gøre tingene bedre.

Du kan hylde succeser på to måder:

1) Sæt en time af på et statusmøde. Her skal medarbejderne summe to og to over en række spørgsmål. De skal starte med at lave en liste over små og store succeser i den forløbne periode. Som leder samler du alle sucesshistorierne sammen og skriver dem på en oversigt. Derefter skal medarbejderne to og to beskrive en succeshistorie, som de har været en del af. Spørg bl.a. ind til: hvad var din rolle i den konkrete situation? Hvem var ellers involveret? Og hvem hjalp? Medarbejderne skiftes til at interviewe hinanden om historien i ca. 15 minutter. Herefter samler man fælles op på erfaringerne.

 

2) En anden måde at hylde succeserne på er at lave et mind map. Beskriv succesen med et ord, en sætning, en metafor eller lignende og tegn et mindmap ud fra de vigtige omstændigheder, som gjorde det muligt. For at få lavet et retvisende billede af omstændighederne, kan man lave forskellige kort over successerne, som er forbundne med hinanden. På den måde kan man se, hvilke omstændigheder, der går igen fx en vellykket overdragelse af en sag, gode møder eller vellykket kommunikation om et projekt.  



Læs mere om, hvordan I lærer af jeres succeser her.

 

3) Bak dine medarbejdere op


Når der er klager, skal du som udgangspunkt stå på dine medarbejderes side og være loyal overfor dem. Klager er ikke nødvendigvis et tegn på, at medarbejderne sjusker eller er inkompetente. Medarbejderne skal vide, at de har din opbakning, selvom der engang imellem sker fejl. Det vigtigste er, at I får rettet op på fejlen og lærer af den.

Når der sker fejl, skal du anerkende medarbejderen, hvis du fornemmer, at vedkommende havde en god intention bag den forkerte handling. Medarbejderen vil have nemmere ved at modtage kritik, hvis de føler sig forstået.

Medarbejderen kan også have behov for at forklare sig, når der er sket fejl. Selvom det måske er dårlige undskyldninger, bør du som leder lytte, forholde dig nysgerrigt til dem og spørge ind til dem. Det kan vise sig, at være et strukturelt problem, der har forhindret medarbejderen i at handle anderledes eller måske ligger problemet hos en anden. Spørg ind til, hvad medarbejderen synes, der kan gøres ved det bagvedliggende problem.

 

Læs om hvordan du vender dine egne fejl til en succes her.

 

4) Fokusér på det positive

 

I stedet for at presse medarbejderne ved at fokusere på det, der ikke fungerer og skal gøres bedre, kan du med fordel vise, hvor meget medarbejderne har nået. Send fx en grøn graf ud, som viser de færdigbehandlede sager. Det giver energi, arbejdsglæde og øger lysten til nye, udfordrende opgaver.

Her er det relevant at bruge en påskønnende ledelsesmetode. Det gør du ved spørge dine medarbejdere om, hvornår de føler sig effektive? Hvilke omstændigheder gør, at de er effektive? Når effektiviteten skal forbedres, kan du samtidig spørge dine medarbejdere om, der er andre ting, der kunne være bedre. Når du involverer medarbejderne i processen om, hvordan virkeligheden skal se ud, vil de tage ejerskab over forandringerne og i højere grad føle sig som en del af organisationen.


Læs syv råd til en mere positiv arbejdsplads her.

 

Læs mere:

Engagement er nøglen til succes

6 myter om at motivere

Sådan skaber du optimisme i sparetider

12-06-2014

Uge 25 2014 : Gratis guide: Sådan får du en stressfri ferie


Sommerferien nærmer sig med dejlige hastige skridt, og jeg har derfor udarbejdet en simpel guide til, hvordan du får en god og stressfri ferie. Her får du konkrete tips til, hvad du kan gøre før, og efter din ferie. Og der er flere ting, som du kan gøre allerede nu...
 

Før din ferie

  • Book 3 ugers ferie. Den første ferieuge bruger du som regel på at "slippe" arbejdet og geare ned. De sidste 3-4 dage af din ferie begynder dine tanker igen at kredse om arbejde. Hvis du holder 2 ugers ferie, giver det ganske enkelt for få reelle feriedage.

  • Lav en "Før min ferie" to do-liste. Lav allerede i dag en brainstorm over de ting, som du gerne vil nå, inden du drager på ferie. Skriv alt ned - stort som småt. Lav eventuelt også en liste over de opgaver, der skal uddelegeres til en kollega, inden du tager på ferie. Skab overblik allerede nu.

  • Book din sidste arbejdsdag til dig selv. Brug dagen til at komme ned i tempo og gøre dig klar til ferie. Sæt fra morgenstunden auto-reply på din mail og indtal en ferie-besked på din mobil. Undgå møder. Tag også en runde, hvor du ønsker alle kollegaerne god ferie. På den måde kommer du ud ad døren på en god og stressfri måde.  

 

 

På din ferie

  • Hold ferie i ferien. Lad computeren og mobilen blive på kontoret. Hiv stikket ud og lav noget helt andet end du plejer. Nyd at du har fri og kan bruge tid sammen med dem, som du holder allermest af.    

  • Book din næste ferie. Det behøver ikke at være en 3 ugers ferie - det kan også være en forlænget weekend. Det vigtigste er, at du har noget ferie, du kan se frem til. Uanset hvor meget du elsker dit arbejde, er det rart at have et nyt åndehul at glæde sig til.

 

 

Efter din ferie

  • Start på en onsdag. De fleste starter på en mandag, men giv i stedet dig selv en blød start og en kort uge. Har du nogle svære og komplekse opgaver, så lade dem ligge de første par dage. Lav nogle nemme ting først. Du skal lige i gang igen.

  • Book din første arbejdsdag til dig selv. Brug dagen til at få overblik og planlægge dine arbejdsopgaver efter ferien. Tjek mails, post og telefonbeskeder. Tag dig også tid til at snakke med kollegaerne, men undgå at holde møder. Brug hellere den første dag på at blive up to date

  • Hold dig fra overarbejde. Det kan være fristende at begynde efter ferien med et par ekstra lange arbejdsdage for at indhente det forsømte. Lad være med det. Hold nogle helt almindelige arbejdsdage eller tag gerne lidt tidligere fri - så føles overgangen fra ferie til hverdag heller ikke så hård. I det lange løb vil det give dig mere energi og overskud.

Kilde : dortherindbo.dk

06-06-2014

uge 24 2014 : En mørk og stormfuld aften…..

06-06-2014

uge 23 2014 : 7 gode råd: Sådan får du succes

Mod og forandring skal der til, hvis du vil have at dine planer og idéer skal blive til noget. Psykolog Mette holm giver her 7 gode råd til (næsten!) sikker succes.
 
 

Opskriften på den sikre succes er mange penge værd … og ikke eksisterende. Men der er faktisk redskaber, du kan benytte dig af og tanker, du kan gøre dig, for at komme din egen succes nærmere, siger psykolog Mette Holm til Oestrogen.dk.

 

 

 

1. Kom ud af din comfort zone!


Prøv noget nyt. Træd ud på usikker grund! Forandring er handling, og hvis du bliver ved med at gøre, som du altid har gjort, bliver du ved med at få, hvad du altid har fået. Ved at blive i din trygge, velkendte zone sætter du ingenting på spil, satser intet – og vinder sandsynligvis heller ingenting.

Hvis det er tid til ’nye boller på suppen’, skal din usikkerhed og dit pleaser-gen ikke holde dig fast i din comfort zone. Den bliver nemlig mindre og mindre, jo længere tid du er i den. Bryd dine mønstre, gør noget andet.

 

2. Slip fortiden!


Det modsatte af at slippe fortiden er at være til stede lige nu og her. At være mindfull. Glem historien og spring analyserne af den over. Det er ’ingens skyld’, og det negative giver bare mere næring til det negative i din bevidsthed.

Tingene var, som de var, og det flytter ingenting at binde negativ energi til noget, der er sket, og som du ikke kan gøre om. Tag i stedet fat i dit udgangspunkt: Lige nu! Det er ikke synd for dig, og hvad der skete i går, hører også med til fortiden … slip den!


 

3. Tro på dig selv!


Lad være med at sammenligne dig selv med andre. Gå i konkurrence med dig selv i stedet. Hver gang du sætter dig et mål – og når det – stiger dit mod og dit selvværd – det modsatte sker, når du konstant sammenligner dig med andre mennesker.

Prøv at unde folk det bedste, lade dig inspirere af andres succes - og tro på, at du kan gøre det samme … du har jo lige set, at det kan lade sig gøre. Pas dig selv og dine gode idéer – og koncentrer dig om at nå i mål med dem.


 

4. Find modet frem!


Ja, det kan kikse … men hvorfor skulle det gøre det? Stop med på forhånd at konsekvens-analysere alting på forhånd, så du risikerer at skyder dine bolde ned, inden de overhovedet er kastet op i luften.  

Du ved ikke, om eller hvor du kan vælte, så vær i situationen, som den er – og med mod. Din fortid skal ikke bestemme, om der er en risiko for, at du bliver afvist eller møder udfordringer, du ikke kan magte.

 

5. Tålmodighed er en dyd …


Utålmodighed er en form for stress. Jo mere du fastholder dig i utålmodigheden, jo mere stresset bliver du. Det er som en flue, der skal gå væk. Øv dig i små ting, som f.eks. ikke at afbryde andre, eller lade bilkøen i morgentrafikken være bilkøen.

Lad dig ikke smitte af dårlige stemninger og træk vejret. Mange fejl sker, når utålmodigheden overtager, og man kommer til at tabe tingene på gulvet – eller opgive målet – inden arbejdet er fuldført.

 

6.Tag friheden!


Den højeste energi i verden er frihed. Jo mere usikkerhed, du tør rumme, jo mindre er du ejet, og jo mere fri føler du dig.

’Jeg kan ikke sige mit job op eller gå fra min mand, for jeg er bundet af penge, tryghed eller terminer …’ Frihed er det helt modsatte, og frihed kræver masser af mod og er angstprovokerende for mange. Til gengæld er den også givende.

 

7. Kend dine mål!


Når du kender dine styrker og dine svagheder, er det nemmere at gå efter den plan, du har lagt og altid lade den få et positivt output. Succesfulde mennesker har altid et mål. Gå efter det! Kæmp for det. Så er chancen for at lykkes – på et eller andet tidspunkt – langt større.


 

Af Lonnie Kjer

21-05-2014

Uge 22 2014 : Ti gode råd til at få success med networking

Solide netværkskompetencer er altafgørende i et videnssamfund.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her får du 10 gode råd, som kan hjælpe dig og din virksomhed med at få success med networking.

 

1)

 Husk altid at have visitkort på dig – med alle relevante oplysninger. Et foto på visitkortet gør det ulige nemmere at genkalde sig en person, hvis man efterfølgende ønsker at tage kontakt.

 

2) 

Du bygger ikke netværk ved at sidde hjemme på kontoret og ringe rundt. Du må ud til receptioner, konferencer, messer, netværksmøder, kurser osv. Du skal ud af huset og møde nye mennesker, der garanteret kan bidrage med noget til dit liv og din virksomhed. Tænk på, at gode netværk er lig med magt og indflydelse.

 

3)

 Dit kropssprog fortæller meget om din tilstand, dit velbefindende og dit over- eller underskud. Optræd altid i den bedste udgave af dig selv. Husk, at vi tiltrækkes af vinderattituder. Taberne har det alt for svært, så fake om nødvendigt de timer, en reception eller en konference varer, så du opnår maksimalt udbytte ved enhver netværksmulighed. Orker du ikke – eller kan du ikke frembringe det fornødne overskud, der skal til – så bliv hellere hjemme denne ene gang.

 

4)

 Vær aktiv! Tag kontakt, præsenter dig selv og ha’ altid tre indledende smalltalk-spørgsmål parat. Eksempler: Hvad bringer dig hertil? Hvor kommer du fra? Hvad laver du? Vær en god lytter, stil opfølgende spørgsmål, og bliv i historien. Søg efter fælles interessefelter eller passioner. Det skærper incitamentet til mere konversation og gør det nemmere efterfølgende at huske hinanden.

 

5)

 Bliv god til at cirkulere, så du får talt med mange. Husk at afslutte med at uddele dit visitkort, og lav en aftale om, hvornår I høres ved igen. Laver I ikke en fast aftale, så ring eller send en mail senest ugen efter. Byd ved denne lejlighed gerne på noget konkret – et møde, en middag eller et tilbud. Det gør det lettere at ringe op og nemmere for modtageren at forholde sig til kontakten.

 

6)

 Skab en god stemning med smalltalk, så andre bliver glade, og du derved også selv bliver glad. Vær opmærksom på dine omgivelser – ros dem, tal til dem, og lad dem føle sig accepteret og inviteret ind i varmen. For mændenes vedkommende: Vær galant – det lønner sig i den grad. For kvinderne gælder det om at tage åbent imod og vise glæde, når man får opmærksomhed.

 

7)

 Når vi går ud for at møde nye mennesker, får vi danskere en stor lyst til at tage kontakt til de mennesker, vi kender i forvejen, eller som ligner os selv. Det er også glimrende, hvis vi har valgt konteksten ”I dag skal vi hygge os”, men gælder det business, er det vigtigt at forlade de trygge rammer og i stedet være opmærksom på mennesker, der kan berige os med nye og anderledes muligheder, indfaldsvinkler og perspektiver.

 

8)

 Udvælg relevante netværk og også gerne aktuelle personer, som vil kunne gavne din virksomhed. Kendte og eftertragtede mennesker er ikke nødvendigvis svære at komme i kontakt med. En målrettet indsats baseret på en seriøs forberedelsesfase kan hjælpe med til at gøre kontakten relevant for vedkommende og desuden dæmpe ens egen nervøsitet.

 

9)

 Stil dig selv og dine medarbejdere en opgave hver gang, der skal bruges et par timer på en reception, en dag på en konference eller en uge på et kursus. Disse netværksmuligheder skal resultere i mindst én ny kontakt til firmaet – og gerne flere. Ved at gøre dette til en opgave løfter man sig ud af sit eget navlepilleri og gør det til et stykke professionelt arbejde at opsøge nye kontakter.

 

10)

 Gør networking til en arbejdsdisciplin. Find rollemodeller, eller vær selv en af dem, der går foran og viser, hvordan man udvælger sig gode netværk, og hvordan man agerer i dem. Opstil succeskriterier for, hvad netværksaktiviteterne skal bidrage med i jeres virksomhed. Giv funktionen værdi og ros, og uddel opmærksomhed og belønning til de personer, der arbejder for sagen.

Denne artikel er baseret på e-bogen ”Networking – en professionel disciplin”

Hvis vi du vil lære mere om hvordan du får success med networking, så er “

Networking – en professionel diciplin” , skrevet af Simone Lemming Andersen, lige noget for dig.