uge 23 - 2011

Hvordan bliver du synlig på en positiv måde?

Vi vil alle sammen lægges mærke til - og det skal helst være for noget positivt.  Men hvordan kan du blive synlig for dine omgivelser - for eksempel på dit arbejde - uden at det kommer til at virke negativt?

Her er der nogle små enkle tips:
 
 
Få dem omkring dig til at tage sig godt ud
Tager de sig ikke godt ud, så gør du det heller ikke. Vær sikker på at du giver dit bidrag til at give et godt indtryk af gruppen, og organisationen. Som en lille metafor så skal du huske på at tidevandet løfter alle bådene. 
 
 
Vær entusiastisk og begejstret for Jeres projekter
Ved at være positiv, og optimistisk udstråler du en form for selvsikkerhed der bliver bemærket. 
 
 
Benyt lejligheden til at gøre opmærksom på dig selv
Dette er ikke praleri hvis du gør det ordentligt. Påpeg specifikke og målbare resultater af dit arbejde uden at gøre det på bekostning af andre. Du skal måske glemme janteloven lidt.
 
 
Bidrag til andres succes
Tilbyd din hjælp og dine gode råd til andre. Del ud af den viden du sidder inde med og styrk også andre på den måde. Så styrker de også dig. En organisation er afhængig af at alle bidrager, og ingen har noget ud af at du sidder og holder på din viden.
 
 
Sig ja til højprofilerede opgaver
Tag udfordringen op når muligheden byder sig - og sørg for at levere resultater når andre ser på.
 
 
Deltag i projekter med mange forskellige mennesker
Jo flere mennesker der kender til dine talenter og dine færdigheder, jo bedre står du.
 
 
Vær ærlig omkring dig selv og dine evner
Falsk beskedenhed kan meget vel blive taget for pålydende. Hvis du ikke taler pænt om dig selv, så kan du heller ikke forvente at andre gør det.
 
 
Find rollemodeller
De fleste mennesker med succes har rollemodeller. Find dig en erfaren mentor der kan hjælpe og rådgive dig på din vej.

Kilde : Coach Academy

Uge 22 - 2011

8 staldtips fra toppen

’Lad de andre tale’ er en af ingredienserne, når 85 af Danmarks topfolk giver opskriften på succes. I bogen ’Mit bedste karriereråd’ får du mere end 250 staldtips direkte fra dem, der selv har nået toppen. Lederweb har været igennem dem og giver dig 8 af dem, du måske ikke lige havde tænkt over.

Af Viki Kofoed, Lederweb

Vi skal lære af vores egne erfaringer og begå vores egne fejl, men de fleste kan også fortælle om et råd eller tip, de på et tidspunkt har fået af sin gamle oldefar, tidligere skolelærer eller en tredje, som har gjort en forskel for dem. På samme vis kan du nu høste frugterne af 85 topchefers hårdt lærte erfaringer og bedste råd, der nu er samlet til 250 staldtips i en ny bog. Lederweb har været igennem dem og giver dig 8 af dem, du måske ikke lige havde tænkt over.

1. Lav visitkorttesten

Når man vælger et job, skal man gøre det klart for sig selv, om man føler noget for virksomheden eller organisationen. Gør man ikke det, bør man sige nej. For en leder skal lede med passion og hjerte. For at teste dette, kan du bruge ’visitkorttesten’. Den går ud på at visualisere sig selv med et visitkort i hånden fra det sted, man skal arbejde for. Hvordan føles det? Vil du give det ud med stolthed eller med en undskyldning? Kan du ikke se dig selv dele kortet ud med stolthed, er det ikke det rette sted at arbejde for dig (Christian Scherfig, Adm. Direktør i Dansk Design Cente).

2. Lad de andre tale

Man skal holde sin kæft, når man sidder i en flok, hvor der skal diskuteres og tages beslutninger, råder Peter Aalbæk, stifter og medejer af Zentropa.  Det er det, han har scoret mest på i sit liv. At lade de andre komme med de uigennemtænkte forslag og så sidde ovre i et hjørne og nikke og høre efter. Når alle så har sagt, hvad de ville, slår man til. Man konkluderer, og virker meget klogere end, man egentlig er. For der har man siddet og måske hørt 10-15 kloge folks input og diskussion frem og tilbage – og så spiller man sig selv ind som esset til sidst. På den måde virker det, som om man kommer med det forslag, som får alle til at bukke og sige ’det var sgu godt tænkt’. Man skal desuden huske, at når man slår til, skal man gøre det forholdsvis kort, og så aflevere det, når de andre begynder at gentage sig selv. Det er klart, at hvis alle gør det, er vi lige vidt, men man skal kunne bide sig selv i tungen for at holde mund.

3. Vær konkret

”Min svigerfar, som også har ledererfaring, sagde engang til mig i en brandert (altså min svigerfars!): ”Konkret er det bedste, man kan være som leder”. Det har for mig vist sig mere profetisk, end jeg (og måske han) lige var klar over”, fortæller Casper Bengtson, adm. direktør i Universal Music DK. Han har erfaret, at de bedste og mest succesfulde ledere er dem, der taler i et helt konkret, letforståeligt og næsten lavpraktisk sprog. En strategi skal f.eks. være så konkret, at den kan omformuleres til en handlingsplan, der beskriver, hvad det betyder for den enkelte medarbejder, når han/hun møder på arbejde i morgen.

4. Gør som Robert De Niro

Vis personlig svaghed. Folk vil gøre mere og stole mere på dig, hvis du tør afsløre fejl og personlige svagheder. Og så skal du lade være med at vrøvle om ting, du ikke ved nok om. Som Robert De Niro har sagt det: ”Those who don’t know say, those who do know don’t say”. Med dette råd mener Lars Dalgaard, medindehaver af SuccessFactors også, at man skal droppe enhver form for klynk, bagtalelse og brok. Det skaber ikke troværdighed eller tillid. Som chef må du heller ikke acceptere den slags hos dine medarbejdere. Aldrig. Og det er vigtigere at slå ned på bagtalelse end at gennemføre et bestyrelsesmøde. Mødet kan vente, mens det straks skal gøres klart, at bagtalelse ikke accepteres. Det giver et dårligt arbejdsklima, smitter og giver i sidste ende dårlige resultater på bundlinjen. Og du skal gå forrest: Sig undskyld, når det er nødvendigt.

5. Tag skylden og del æren

Tag skylden for fejl og giv æren for succeser til andre, råder Peter Kürstein, adm. direktør for Radiometer. Det er lige før, at han mener, det er det vigtigste råd, man kan få. Det gælder specielt, når man får sit første lederjob. Det er nemlig lederen, der skal uddele både ris og ros. Vil man være en effektiv leder og have andre med sig, får man det ikke ved at lægge skylden på andre. Det gør man ved at påtage sig ansvaret. Og hvis man så, når noget er lykkedes, giver æren til sit team, vil de følge en til verdens ende. Det kan være svært at efterleve – specielt når man står i en situation, hvor det gør rigtig ondt, og skylden måske slet ikke er ens egen. Men at man påtager sig skylden bliver husket. Og i øvrigt opdager chefen altid, hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen.

Succesfulde ledere er ikke dem, der bruger albuerne for at komme frem. De, der når længst, er dem, som tager initiativet, er engagerede, og som ikke mindst hjælper andre på vejen. Ægte ledere er dem, der tør lade være med at bruge albuerne og i stedet giver andre en håndsrækning.

6. Chefer skal være som forældre

Man skal vide, at det at være chef og have medarbejdere er ligesom at være forælder og have børn. Man skal opdrage dem, vise dem vejen og nogle gange skælde ud. Det er for dumt ikke at være ordentligt forberedt, ligesom det er en dårlig idé at bagtale en kollega til chefen – det bliver altid opdaget. Man skal ganske enkelt opføre sig ordentligt og behandle alle folk pænt, råder Gaute Høgh, bl.a. stifter af et af Danmarks største reklamebureauer, Gaute Høgh.

7. Benyt dig af KISS

Et råd som Louise Ertman Baunsgaard, grundlægger af LETZ SUSHI, altid bruger, er KISS – Keep It Simple, Stupid. Mange har en tendens til at problematisere og overavancere ting og tanker, så det hele bliver så kompliceret, at man ikke kan finde hverken ud eller ind af problemet. Her handler det om at tage én ting af gangen uden at trække det i langdrag. Det gælder f.eks. også, når en af hendes ansatte kommer til hende med et problem, men måske kan mærke, hun har travlt og derfor foreslår at tage det på et andet tidspunkt. Men det må ikke ske. Der skal handles på udfordringer og problemer med det samme. Det virker måske som en speciel ledelsesstil, men ifølge Louise Ertman Baunsgaard gør det, at man kommer meget længere meget hurtigere.

8. Hvad er det værste, der kan ske?

Som leder skal man jo tage mange beslutninger – både for organisationen og sig selv. Når man er i tvivl om noget, råder Birthe Madsen, adm. direktør hos Star Tour, til at man spørger sig selv ”Hvad er det værste, der kan ske?”, ligesom at man kan stille spørgsmålet til sine medarbejdere. Det tvinger én til at sætte tingene i perspektiv og lægge en plan B, i tilfælde af, at beslutningen man tager, viser sig at være forkert.

Læs mere:

Spænder du ben for dig selv

Ledere der lykkes - hvad er det de kan?

Vejen til lederkarrieren

 

Uge 21 - 2011

Hold medarbejdersamtale med dig selv

9 konkrete bud på, hvordan man styrker motivationen i hverdagen


Hvis du tror, at penge og anerkendelse fra omverden er det, der skal drive dig fremad i livet og få dig til at springe glad ud af sengen hver morgen, så tager du helt fejl ifølge forfatteren til en ny bog.
Med udgangspunkt i fyrre års forskning om, hvad der motiverer os, har forfatter Daniel H. Pink kigget på, hvordan vi alle kan få en mere motiverende hverdag. Det er der kommet en bog ud af med titlen ” Motivation – Den overraskende sandhed om hvad der motiverer os”
Vi skal ifølge Daniel H. Pink i stedet gå på jagt efter vores indre tilfredsstillelse, ved det vi gør. Det vil sige, at vi skal finde de opgaver og den måde at få ting fra hånden på, som giver mest mening for os.

Her er forfatterens ni veje til at finde din indre motivation:

1. Tag en ”flowtest”
Sæt en alarm 40 gange i løbet af en uge på forskellige tidspunkter af dagen. Hver gang den ringer, skal du skrive ned, hvad du laver, hvordan du har det, og om du føler, du er i et ”flow”. Bag efter skal du analysere dine svar for at finde ud af, hvilke tidspunkter, opgaver og mennesker, der fik dig til at føle at tingene gled let. Og modsat - hvornår og i hvilke situationer du følte dig rastløs, urolig og uengageret.

2. Giv dig selv et overordnet formål
Stil dig selv det store spørgsmål: Hvad er mit store overordnede formål med det, jeg gør i mit liv? Pointen er, at du med en sætning skal kunne sige, hvad du opnåede som det vigtigste i dit liv.

3. Forbedr dig hver dag
Stil dig selv spørgsmålet: Var jeg bedre i dag, end jeg var i går? Formålet er at se på de enkelte ting, du fik udrettet i løbet af dagen og vurdere, om du gjorde det godt nok. Det handler ikke om at være fejlfri, men i stedet at se på de punkter, hvor der er ønske om forbedring. Det vil motivere dig til næste gang.

4. Tag sabbatår
Inddelingen af livet er ca. sådan her: 25 års uddannelse, 40 års arbejdsliv og 25 år som pensionist. Forfatteren foreslår at tage fem år fra otiummet og sprede det ud over arbejdsårene. Dvs. at tage et sabbatår hver syvende år. Oplev, eksperimentér, rejs væk, og kom tilbage med fornyet energi.

5. Hold medarbejdersamtale med dig selv
I stedet for at nøjes med en årlig medarbejdersamtale med chefen, så begynd at holde jævnlige medarbejdersamtaler med dig selv. Vurder din egen indsats, find ud af, hvad dine mål er, og find ud af, hvad du behøver for at komme videre og for at kunne udvikle dig. Husk at være ærlig.

6. Skaf dig et sæt Oblique-kort
Oblique-kort er en slags spil, der blev udgivet i 1975. Det er en sjov og kreativ måde til at holde dit sind åbent og give dig indspark til at komme videre, hvis du er i en presset situation og mangler et overblik.
Se mere om Oblique-kort på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_Strategies

7. Sådan bliver du mester
For at blive mester inden for et felt, skal du:
• Sætte nye, højere mål og udfordringer med det du gør
• Øv dig ved at gentage dine handlinger
• Efterspørg feedback, så du kan forbedre dig
• Arbejd med de områder, hvor du er svagest
• Accepter, at processen til at forbedres er hård

8. Find din drivkraft
Tag et stykke papir, og skriv svarene på to spørgsmål: ”Hvad får mig ud af sengen om morgenen?” samt ”Hvad holder mig oppe om aftenen?” Hvert svar må fylde en sætning. Bliv ved med at finpudse svarene, til du er tilfreds, og brug dem som kompas i dit liv.

9. Lav en motivationsplakat
Gå på internettet, og søg efter hjemmesider, hvor du kan lave motivationsplakater. Det kan både være en sjov og meningsfuld øvelse. Og hænger du dem op, kan de både virke som et åndehul eller en inspirator, alt efter hvilken tilgang til vælger til projektet.

Daniel H. Pink er en amerikansk forfatter, der skriver om arbejdsliv, forretning og politik. Han er også tidligere taleskriver for den amerikanske politiker Al Gore

uge 20 - 2011

Træn din opmærksomhedsmuskel

Hvis du vil have mere koncentration og overblik i jobbet, skal du træne din opmærksomhedsmuskel. Erhvervspsykolog Clarissa Hoff Corneliussen hjælper dig på vej.

Hvad mener du med opmærksomhedsmuskel?
”Det er din evne til at holde bevidstheden og koncentrationen på dét, du beslutter dig for at give din opmærksomhed – og at kunne hive opmærksomheden tilbage til det, når du igen og igen bliver distraheret.”

Men mange gange kan du jo ikke selv bestemme det?
”Nej. Men du kan skrive en prioriteret liste over, hvad du gerne vil nå i dag. Eller du kan gøre dig klart, hvad dine livsværdier er i forhold til dit job. Det er vigtige redskaber til at fokusere din opmærksomhed på dét, der er vigtigt.”

Hvordan opdager du, at din opmærksomhedsmuskel er svag?
”Hvis du gang på gang oplever at blive revet med af en afbrydelse, uden du selv har villet det. Eller hvis du føler dig prisgivet af forstyrrelser og har en følelse af utilfredshed med din arbejdsdag. Eller hvis tankerne fra jobbet kører videre for dig derhjemme, og når du skal sove.”

Hvorfor skal du træne din opmærksomhedsmuskel?
”For at du bevidst kan fokusere på dét, der giver dig energi og arbejdsglæde. Hvis du kan være fuldt ud til stede og holde en mental pause i dét øjeblik, du bliver afbrudt, kan du træffe et bevidst valg om, hvorvidt du vil gå med forstyrrelsen eller fx sige, at du vender tilbage om en time. Dét, at du træffer et bevidst valg, ændrer dine tanker og dermed din oplevelse. Vi kan ikke fixe det moderne vidensarbejde, så vi må starte med os selv og vores egen oplevelse af vilkårene – og de valgmuligheder, vi har.”

Men du kan jo ikke bare vinke dine medarbejdere og kolleger af med besked om, at du ikke vil forstyrres?
”Nej, og det er heller ikke meningen. Meningen er, at du får kvalificeret alle dine aktive handlinger i løbet af en dag ved at stoppe op og lige mærke efter først. Så bliver du meget mere nærværende i relationen med dig selv, dine arbejdsopgaver og andre og dermed en bedre chef og kollega. Dét, vi bringer i spil i forhold til andre, har effekt på vores koncentration og overblik.”

Hvordan træner man sin opmærksomhedsmuskel?
”Ved at øve sig på at være til stede skridt for skridt i nuet. Og ved at øve sig i at holde mentale pauser. Du er nødt til at træne med det.”

Hvordan helt konkret?
”Ved at gøre én ting ad gangen. Hvis du spiser, så spis. Hvis du lytter, så lyt. Fold dine sanser ud. Stop op, slå automatpiloten fra og oplev med nye øjne. Hvilke følelser, tanker og kropslige fornemmelser er der i spil lige nu i dig – og omkring dig? En nem måde at komme i kontakt med nuet på er at mærke dit åndedræt.”

Skal man ikke bare lære at sige nej til for mange opgaver, også selvom de er spændende?
”Du skal sige ja med et nej. Hvis jeg siger nej til en spændende opgave, så er det, fordi jeg siger ja til koncentration og overblik. Og dermed til trivsel, velvære og større kreativitet. Hvis du bliver bedre til at mærke, hvad der er vigtigt for dig, bliver du bedre til at sige ja til de rigtige ting og at sige fra på den gode måde.”
 

Uge 19 - 2011

Ros der rammer og ros der lammer

🙂😠

At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

Af Asbjørn Molly og Ally Larsen, RMC Attractor.

I bestræbelsen på at indføre en anerkendende kultur har flere steder indført særlige spilleregler for måder, man taler sammen på. Nogle institutioner har sågar indført særlige møder, f.eks. hver anden torsdag fra kl. 14-15, hvor de mødes og siger pæne ting til og om hinanden. Dette i den bedste intention om at overføre teori til praksis.
Sådanne tiltag er dog langt fra det samme, som at indføre en anerkendende kultur. Hvorvidt man overhovedet kan ’indføre’ en sådan er stærkt tvivlsomt; men det er en anden diskussion.
Her er ærindet at opridse nogle af de væsentligste distinktioner mellem begreberne anerkendelse, værdsættelse og ros; så du som leder ikke havner i den situation, at en rosende kommentar – uanset hvor velment den er tænkt – bliver opfattet negativt eller endda som et forsøg på at manipulere
Indledende distinktioner
At anerkende er at se den anden som en væsentlig anden. Deri ligger en fordring om at gå til den anden som et menneske, der har væsentlige og vigtige grunde eller intentioner til at gøre eller sige, som vedkommende gør. Som leder skal du evne at respektere det, uanset om det sagte er positivt eller negativt, og om du er enig eller ej.
Værdsættelse er med udgangspunkt i anerkendelsen bevidst at fokusere på det, der fungerer, og det man af et ærligt hjerte finder prisværdigt.
Kommer værdsættelsen til udtryk, er det ros.
At anerkende dine medarbejdere
For at udvikle og opretholde selvværd har man brug for at blive anerkendt. Uden anerkendelse bliver relationen til én selv forvrænget og identiteten krænket, mente den tyske filosof Friedrich Hegel. Med udgangspunkt i dette har den ligeledes tyske sociolog og professor Axel Honneth introduceret tre sfærer for anerkendelsen:

Familiesfæren
Den retlige sfære
Den solidariske sfære

Alle sfærer skal realiseres, før individer kan udfolde sig. Familiesfæren handler om at blive mødt med betingelsesløs kærlighed, den retlige sfære om sociale, politiske og retlige rettigheder, mens den solidariske sfære omfatter den almene anerkendelse for vores individuelle bidrag til fællesskabet.
Vores arbejdsplads tilhører den solidariske sfære. Derfor er det ifølge Honneth et grundlæggende eksistentielt behov for alle medarbejdere, at de bliver mødt som kompetente medlemmer, der bidrager positivt til det fællesskab, som arbejdspladsen udgør.

For din rolle som leder betyder det, at du anerkender medarbejderne ved at acceptere, at medarbejderne er forskellige fra dig selv; og at de som medarbejdere og individer i udgangspunktet har en legitim ret til at mene, hvad de mener, uanset om andre synes om det eller ej. Det kan være, at en medarbejder prioriterer en delopgave før, du selv ville have prioriteret den. Frem for at forklare medarbejderen ’det store billede’ i den samlede opgaveportefølje, vil den anerkendende bevægelse være (først) at undersøge, hvilke tanker og logikker der ligger bag medarbejderens prioritering. Det lyder simpelt, men er selvfølgelig svært at huske på i situationen, hvor driften kalder, men ikke desto mindre utrolig afgørende for dine medarbejderes selvfølelse og motivation.

Anerkendelse uden at være enige
Som leder kan du godt anerkende og samtidig afvise eller skyde noget til hjørne. Er du f.eks. fordybet i en opgave eller et møde, når en medarbejder banker på og ønsker at tale, er det også at anerkende, hvis du forklarer, at du desværre er optaget (eventuelt med hvad), men samtidig spørger ind til, hvor meget det haster, og hvor lang tid, der skal afsættes til at tale om det.
Medarbejderen vil i en sådan situation opleve at blive taget alvorligt, og således anerkendt for, at de har noget på hjertet. For at anerkendelsen sidenhen ikke falder til jorden, skal der selvfølgelig følges op, og behovet kan også vise sig at være så presserende, at det er nødt til at være her og nu, men vurderingen af dette kan først ske, når man har spurgt ind til det. Og i mange tilfælde vil den undersøgende og således anerkendende tilgang rent faktisk gøre, at medarbejderen ikke finder det sit ærinde helt så presserende, som de i første omgang følte, da de bankede på din dør.

Ligeledes er det også anerkendende, hvis du selv ’forstyrrer’ en medarbejder. Det kan for eksempel være, at du har brug for medarbejderens hjælp til en hasteopgave og derfor vil have, de slipper, hvad de har i hænderne. Ved at give udtryk for, at du godt ved, at medarbejderen sidder og koncentrerer sig om noget andet, men at du desværre lige har brug for deres opmærksomhed på noget andet, får du både anerkendt medarbejderens hidtidige opgave, men ligeledes anerkendt dem ved at vise, at du har brug for deres hjælp.

Generelt anerkender vi altså, når vi sætter os i andres sted og åbent og nysgerrigt interesserer os for, hvad der får andre til at tænke eller føle, som de gør. Giver en medarbejder udtryk for noget, du bare ikke forstår, vil den anerkendende respons være at have en positiv og undrende tilgang a la: ”Jeg fornemmer, at der er noget, der er vigtigt for dig… Jeg vil meget gerne høre mere om det?” – altså udforske, hvad der mon ligger bag det udtrykte.
Efter denne grundlæggende anerkendende bevægelse – som i parentes bemærket ikke behøver at tage mere end et lille minuts tid – er grunden lagt for, at du kan forholde dig til substansen i det, medarbejderen siger. Og først da er det er hensigtsmæssigt at erklære sig enig eller uenig, eller endda retlede medarbejderen, hvis denne har misforstået noget.

Værdsætte
At værdsætte er aktivt at sætte fokus på det, der virker. Det er en tilgang til udvikling, der bevidst tager afsæt i de ressourcer, der er til stede i enhver situation. Den værdsættende tilgang er kendt som Appreciative Inquiry (AI) – værdsættende udforskning – og er udviklet af den amerikanske professor David Cooperrider.
Vi vil i denne sammenhæng ikke gå nærmere ind i AI, som er velbeskrevet mange andre steder (Læs bl.a. mere her). Hensigten i denne kontekst er at tydeliggøre, at værdsættelse og anerkendelse ikke er det samme. I én sætning kunne man sige, at hvor anerkendelsen er et eksistentielt behov, er værdsættelse en metodisk tilgang til udvikling i menneskelige fællesskaber (f.eks. arbejdspladser).

Rose
Ros er, når man lader det værdsatte komme til udtryk. Det er altså en lille delmængde af værdsættelse, der igen er en lille delmængde af anerkendelse. Men for at rosen skal opfattes positivt er der tre forudsætninger, der skal være opfyldt:

1. Skal være væsentlig: For det første skal den, der modtager rosen, synes, at det, der bliver rost for er værd at rose. Hvis en medarbejder bliver rost for noget, som han eller hun synes er ude af kontekst eller ligegyldigt, vil rosen let blive oplevet som irrelevant. Han eller hun vil snarere føle sig overset på de for ham eller hende væsentlige punkter og gå fra samtalen uengageret og demotiveret.

2. Vide hvad det handler om: For det andet skal rosen komme fra en, der ved, hvad han eller hun taler om. Det er ikke ligegyldigt, hvem der roser hvem for hvad. Dette er måske særligt vigtigt i den asymmetriske relation, der altid vil være mere eller mindre udtalt mellem leder og medarbejder. I forlængelse af ovenstående punkt bør rosen udspringe fra et område, hvor du, som roser, har en vis indsigt. Ellers kan det blive modtaget som et lidt overfladisk klap på skulderen.

3. Komme fra hjertet: For det tredje – og måske vigtigst – skal rosen komme fra et ærligt hjerte. Dette kan synes indlysende, men man kan alligevel let falde i den fælde at ’pligtrose’. Dette er helt tydeligt i den såkaldte ’sandwich-model’ for overbringelse af ubehagelige budskaber, hvor budskabet pakkes ind i først indledende ros og afsluttes med en ros eller opmuntrende bemærkning. For ligesom at få budskabet til at ’glide ned’. Den slags strategier kan medarbejderne altså godt gennemskue…

Opfyldes disse tre forudsætninger vil ros virke meget motiverende. Rammer rosen uden for disse områder er der risiko for, at den opleves som diskvalificerende eller direkte underkendende.

Når ros lammer og ikke rammer
Undersøgelser fra danske arbejdspladser viser, at ledere føler, at de anerkender medarbejderne mere eller oftere, end medarbejderne føler sig anerkendt. Omvendt føler medarbejderne, at de tit ikke bliver anerkendt, fordi det, de har på hjertet ikke bliver hørt og set.

De tre punkter ovenfor kan forklare dette misforhold. Hvis du har en medarbejder, hvor du synes, du roser vedkommende igen og igen, men at de stadig giver udtryk for at føle sig overset, kan du formentlig finde svaret i en af de tre nævnte forudsætninger.

Roser du for eksempel noget, som medarbejderen finder ligegyldigt? Det betyder ikke nødvendigvis, at du roser for noget ligegyldigt, men hvis medarbejderen opfatter det sådan, skal der sættes flere ord på. Eksempelvis som med denne dialog:
Leder: ”Du er virkelig god til at styre de her processer”.
Svar: ”Jeg gør da bare, hvad jeg altid har gjort”.
Leder: ”Ja, jeg ved godt, at det er selvfølgeligt for dig, men det, du gør, er altså meget vigtigt for organisationen, det får processerne til at glide meget bedre, det synes jeg, du skal vide, at jeg sætter pris på”.

Rosen får så pludselig et andet niveau, når bidraget til helheden bliver synligt, og derved kan du med en forholdsvis lille indsats gøre en stor forskel på, hvordan det opleves at være medarbejder.


Læs også om:
5F-modellen
Systemisk metode - et stærkt perspektiv på forandringer og samtaler
Syg efter anerkendelse

Og hvis du er interesseret i at få mere uddybende viden mere om værdsættende tilgang til ledelse, kan du også læse Anerkendende udviklingsledelse – Appreciative Inquiry som grundtænkning i ledelse´og en metodisk tilgang til udvikling og forandring  

Artiklen er skrevet på baggrund af grundbogen Systemisk coaching, Dansk psykologisk Forlag, 2009. Læs mere om bogen her

Uge 18- 2011

Tænd og tæm dine ildsjæle

Fem gode råd til at finde og pleje


Enhver leder vil gerne have medarbejdere, der brænder for deres arbejde, men de engagerede udgør også en stor udfordring. Læs her, hvordan du kan hjælpe dine ildsjæle til at brænde uden at brænde ud – eller brænde det hele ned.

Af Tommy Krabbe, Foredragsholder

Kollegaer og ledere både elsker og hader ildsjælene. For de hyperaktive kollegaer smitter deres omgivelser med deres engagement, men samtidig kan de også irritere kollegaerne, når de igen bliver en time længere, fordi de ikke kan lade være.

Men de engagerede medarbejdere kan også være svære at styre, fordi de sætter mange ting i gang og altid er i farezonen for at brænde ud. Med andre ord, så er de både lidt af en gave og en udfordring at håndtere.  

Genkend ildsjælen

Ildsjælene kan ikke sættes på formel, men deres menneskelige forskelligheder til trods, er der tre træk, der går igennem hos dem alle. Baseret på en række interviews med frivillige og lønnede ildsjæle har jeg identificere tre gennemgående træk.

  • At give
  • Entusiasme
  • Kald

Alle ildsjæle er fokuseret på at give noget til nogen. I arbejdsmæssig sammenhæng betyder det, at de  f.eks. går ind til møder med intentionen om at give noget til de andre. Ildsjælene er derfor med til at skabe et bedre møde og en bedre oplevelse for alle deltagere.
 
Når ildsjælene brænder, viser de også entusiasme. Ordet betyder egentligt ”gudegivet inspiration”, men i det daglige kan man omsætte det til ”følelsesmæssig involvering”. Det vil du som leder opleve, både når de er utilfredse og tilfredse. Men husk, at også vrede er tegn på, at de brænder for deres arbejde. Du skal først blive bekymret, når de er uberørte af, hvad der sker omkring dem. Det kræver mod fra en medarbejder at vise entusiasme, så sørg for at skabe et miljø, hvor det er accepteret at vise, hvad man føler for det, man laver.

Motivationen til det hele ligger i ildsjælens kald. Hvis du er heldig stemmer arbejdsopgaverne overens med medarbejdernes kald – fx at hjælpe mennesker, der har det svært. Det er vigtigt at kende ildsjælens kald, så arbejdsopgaverne på en eller anden måde kan tilpasses til deres kald. Det vil gøre en stor forskel både for dem og for organisationen.

Sådan leder du ildsjælen

Der er ikke to ildsjæle, der har nøjagtigt det samme kald. Som leder giver det en ekstra udfordring. For selvom medarbejderne har et kald, de ønsker at følge, vil du stadig gerne have dem til at udføre deres jobbeskrivelse. Så hvordan kan du understøtte ildsjælens jagt på sit eget kald, uden det går ud over arbejdsopgaverne? Her er tre gode nøglebegreber, som gør dig til en god ildsjæle-leder.

  • Formål / mening
  • Fleksibilitet
  • Tillid

Sørg for at alle medarbejdere kan forstå, hvad selve formålet er med de enkelte arbejdsopgaver er. Du vil blive overrasket over, hvor mange medarbejdere, der føler, deres arbejde er meningsløst. "De kan lettere betragte opgaveløsningen som noget, de brænder for, hvis de fx forstår, hvad arbejdsopgaven giver til andre mennesker, samt hvilken større sammenhæng opgaven er en del af.

Fleksibiliteten handler om, at det er i orden, at man ikke brænder for alt. Der er ganske enkelt  noget, man brænder for, og noget man ikke brænder for. Det er en illusion, at vi kan gå rundt i en evig rus over alle aspekter af vores arbejdsliv. Gør det klart for dine ildsjæle, at nogle opgaver bare skal overstås. Det er derfor ok ikke altid at brænde – så længe, man brænder på andre tidspunkter.

Tillid versus kontrol er vel et af de oftest tilbagevendende emner inden for det offentlige. Langt de fleste ildsjæle lever af tillid, mens kontrol kvæler deres engagement.  Derfor er det vigtigt at sørge for, at leder og medarbejder er enige om, at der skal være plads til begge dele. Sammen kan I finde bestemte dele af arbejdet, hvor du kan udvise tillid, så ildsjælene føler, at de får plads, men også noget at skulle leve op til.

Alle har en indre ildsjæl

Alle mennesker har en indre ildsjæl, men det er bare ikke alle, der har mulighed for at finde og udleve den. Rammerne for arbejdsopgaverne er derfor helt afgørende, og lederen skal prioritere at skabe de rammer. Når ildsjælen får lov til at komme ud, så vil du netop opleve entusiasmen og det givende element, der kendetegner ildsjælen.

Det vil selvfølgelig høre til sjældenhederne, at medarbejdere arbejder direkte med deres personlige kald, men i langt de fleste tilfælde kan du hjælpe dine medarbejdere til at indse, hvordan de på sigt kan komme til det. Eller hvordan de i deres nuværende stilling kan udvikle kompetencer, de kan bruge i en fremtidig stilling, der er tættere på deres kald. Det vil højne deres motivation i det nuværende arbejde.

Medarbejdere er oftest er et spejl på deres leder. Er en leder stresset, bliver medarbejderne det. Er en leder inspirerende, bliver medarbejderne inspirerende. Derfor er det vigtigste i forbindelse med ledelse af ildsjæle, at du passer og plejer din egen ildsjæl. Giver du? Er du entusiastisk? Har du et kald? Og formidler du det til dine medarbejdere?

Fem  gode råd til at finde og pleje ildsjæle

  1. Sørg for at alle medarbejdere kan forstå, hvad formålet er med deres arbejdsopgaver, da det gør det lettere for dem at brænde for opgaven.
  2. Hjælp ildsjælen med  at finde en måde at arbejde med eller hen mod deres kald.
  3. Gør det klart for medarbejderen, at de ikke behøver at brænde for alting hele tiden, og at nogle opgaver er rutineopgaver, der skal oveståes.
  4. Sørg for at vise medarbejderne tillid frem for at kontrollere dem. Det får dem til at vokse.
  5. Husk at medarbejderne ofte spejler dig som leder. Derfor er det vigtigt, at du passer og plejer din egen ildsjæl.

 

Læs også:  

Kend din primadonnas motiver

Ei blot til lyst!

Motivation af indre drivkraft

Uge 17 - 2011

GNIST – Hvad tænder dig?

Dvs. at mange af os er ubevidste om, hvad der tænder den gnist, der giver os energi og drivkraft til at nå vores mål, hvad der tænder den gnist, der giver os mod til at overvinde udfordringer, eller hvad der tænder den gnist, der giver os robustheden til at håndtere modgang.

Mange af os har desværre denne blinde vinkel af ubevidsthed, hvor vi ikke klart ser hvilket stof, vi er gjort af. Og i vores daglige søgen efter holdepunkter, der kan lede os fremad – opad – udad, søger vi efter noget håndgribeligt. Desværre er omgivelsernes forventninger til os det eneste tydelige i denne søgen.

Vi skal naturligvis altid lytte til omgivelsernes forventninger, for vi skal jo fungere og trives i den verden vi alle er en del af, men vi skal finde vores egen stemme som modvægt til de tusinder stemmer, der fortæller, at vi bør være på en eller anden måde, siger stop når der skal stoppes og siger go når der skal handles.

Ikke KUN fordi vi skal eller det forventes af os, men OGSÅ fordi vi vil.

Karakterstyrkerne som de er kortlagt i de 24 styrker fra VIA Institute on Character, er i høj grad det, der kan vise os vores blinde vinkel og give os den personlige indsigt, der gør at vi mere bevidst og langt lettere kan tænde vores gnist.

Styrkerne kan med fordel bearbejdes ud fra 4 F’er: Finde, Forstå, Forme og Forankre.

For at tænde gnisten forudsætter det, at vi finder vores styrker. At vi forstår, hvordan de virker og hvad de betyder for os. At vi former vores styrker, så de gavner os i bestræbelserne på at opnå et bestemt mål, eller at vi ændrer vores perspektiv på styrkerne, så de opleves mere gavnlige for os.

Sidst men ikke mindst, skal vi for at tænde vores gnist forankre denne viden om vores styrker i nye vaner i dagligdagen.

Du kan, hvis du ønsker det, få en indsigt i dine personlige styrker ved at læse lidt om baggrunden for styrkerne her.

Uge 16 - 2011


 ”Hvorfor skal jeg netværke?”  Det oplagte svar er, at 70 procent af alle job findes gennem netværk. Men at netværke er meget mere end at finde dit næste job. Der skriver Soulaima Gourani i bogen "Tag magten over din karriere - ti trin til et succesfuldt arbejdsliv", der netop er udkommet.

Soulaima Gourani er MBA og rådgiver inden for forretnings- og forandringsledelse og Ifølge hende skal du netværke, fordi det udvikler dig at udvikle, pleje og udvide relationer. Du udvikler dig igennem andre, og derfor er det nødvendigt at have fokus på din evne til at tiltrække viden og kompetencer, der er forskellige fra dine egne. 

Få der kan kortlægge deres netværk
- Det er forbavsende få, der kan kortlægge deres netværk, hvis de får en blyant og et papir i hånden.  Årsagen er, at de fleste af os ikke anser vores netværk for at være vores familie eller nærmeste venner, skriver hun. Hun forklarer, at de fleste menneskers netværk typisk består af 80 procent personlige relationer, 15 procent faglige og 5 procent professionelle relationer.

Din familie udvikler dig ikke professionelt
Soulaima Gourani skelner mellem tre former for netværk. ”Dit private netværk”, ”dit faglige netværk” og ”dit professionelle netværk”. Det private netværk er dem vi kender godt, som familie eller venner. De er vigtige, når du skal bruge støtte, men de er måske ikke kompetente eller kan hjælpe dig med meget andet end anderkendelse og opbakning.

- Dine inspirationskilder bør være udvalgt på baggrund af fortrin, viden og kompetencer.  Det er min erfaring, at det er bekendte og ikke familie, som udvikler mig professionelt, skriver hun.

Dit faglige netværk
Dit faglige netværk er typisk dem, du deler dine faglige overvejelser med, og som typisk vil have uddannelse eller et arbejdsområde til fælles med. Dem kan du møde ved at melde dig til organiserede faglige netværk som f.eks. tænketanke eller seminarer.

Det professionelle netværk
Det professionelle netværk er folk, der har andre kompetencer end dig, og folk du derfor kan lære af. Dem møder du typisk på konferencer eller til forretningsmiddage og andre steder hvor folk er uafhængige af branche, job, position m.v.

Soulaima Gourani får ofte spørgsmålet” Hvorfor skal jeg netværke?”  fra specielt indadvendte personer, personer der har nok i sig selv, specialister eller fra folk hvor det går meget godt lige nu.

 

Netværk handler om gensidig sparring. Ved at indgå i et netværk med, f.eks, andre ledere kan du udvikle dine lederkompetencer og sparre med ligestillede. Nøgleordene i netværk er gensidighed og relationer. Du skal være indstillet på at være udadvendt og evne både at give og tage.


Begrebet netværk har efterhånden vundet indpas hos de fleste danske ledere og virksomheder. Der findes imidlertid ingen entydig definition på begrebet. Følgende definition er inspireret af den litteratur, som findes om netværk:

”At netværke handler om at give og tage. Og om at skabe og udvikle relationer.”

Om at netværke
Inden du selv etablerer eller indgår i et netværk, overvej da følgende:

  • Hvad er dit formål med at deltage?
  • Hvad forventer du at få ud af at deltage?
  • Hvor ofte kan du mødes?
  • Hvor meget tid er du i det hele taget indstillet på at bruge på netværket?
  • Hvor åben er du? Er du indstillet på at dele dine problemstillinger med andre?

Gode råd om at netværke

  • Netværk er baseret på en win-win situation, hvor alle skal have noget ud af at deltage
  • Netværk er baseret på gensidig tillid
  • Netværk skal plejes. Hjælp dine netværkspartnere, som var det dig selv: Hvad, der er godt for dig, er også godt for dem
  • Oprethold en balance mellem at bede om hjælp og selv at hjælpe. At give for meget kan være ligeså forkert som at modtage for meget
  • Brug dit netværk til at diskutere ledelse og blive udfordret og udviklet i din lederrolle
  • Vær eventuelt med i flere netværk på én gang.



Forfatteren Abelone Glahn har samlet en række råd til, hvordan du netværker. Sådan netværker du

Der er ikke én rigtig måde at netværke på, og derfor er det ikke muligt at give en grydeklar opskrift på, hvordan man får gang i netværket. Men forfatteren Abelone Glahn har en række gode råd, som de fleste kan bruge.

Lav en elevatortale
Betegnelsen elevatortale henviser til den salgstale, iværksætteren skal kunne holde, hvis han møder kvinden med investorpengene i en elevator og har fra stuen til 2. sal til at overbevise hende om, hvorfor hun skal investere i ham.

Skab anledningen
Vær aktiv og opsøgende. Deltag i for eksempel kurser, konferencer, messer, frivilligt ulønnet arbejde. Gør det til en vane at komme hjem med mindst én ny kontakt, når du har været til selskab eller reception. Arranger gå-hjem møder på din arbejdsplads.

Vær synlig
Du må ikke være bange for at tage den første kontakt. Vent ikke på at blive præsenteret, men øv dig i at tage ordet og hilse på fremmede mennesker.

Stil åbne spørgsmål
Lyt til din samtalepartner. Stil åbne spørgsmål, som ikke kan besvares med et ja eller et nej. Vær interesseret i, hvad den anden har at sige, og lad være med at buse ud med alle dine egne fortræffeligheder.

Find det fælles
En god samtale er en ligeværdig samtale. En direktør og en 1. linie leder kan sagtens have en jævnbyrdig samtale, hvis de for eksempel taler om fælles fritidsinteresser eller fælles bekendte. I første omgang gælder det om at etablere en gensidig sympati.

Brug dit visitkort
Et visitkort er et fysisk bevis på, at du og en anden person har skabt en relation i en atmosfære af ønske om samarbejde. Men visitkort skal først uddeles, når der er etableret en kontakt.

Følg op
Vær pålidelig. Hvis du har lovet at formidle en kontakt, skal du også overholde den. Lad være med at love for meget. Følg op på henvendelser til dig. Og husk at sige tak, hvis nogen har hjulpet dig til at udvide dit netværk.


Uge 15 - 2011

 

Den konstruktive feedback


Tankeløs feedback skaber konflikter, mens feedback med omtanke bidrager til tillid og faglig udvikling. Nethe Plenge, Center for Konfliktløsning, fortæller hvordan.

Af Nethe Plenge, forfatter og underviser ved Center for Konfliktløsning

Medarbejderne, organiseret i selvstyrende grupper eller som frit svævende individualister, må selv lede deres eget arbejde – fleksibelt, omstillingsparat, ansvarligt – i den retning og på det grundlag, en ledelse har stukket ud. Det er umoderne at have konkrete arbejdsbeskrivelser eller en leder, der fortæller, hvordan man skal gennemføre sine arbejdsprocesser.

Samtidig er det et moderne vilkår, at ny viden tårner sig op og uafladeligt giver anledning til overvejelser om, hvorvidt vi nu gør det rette på den bedste måde.
I kølvandet på de talrige valgmuligheder ligger samtidig masser af anledninger for at miste orienteringen og til at begå fejltrin. Så, der er ingen vej uden om: ja, vi bør blande os i hinandens arbejde!

Både ledere, mellemledere og kolleger bør forsyne hinanden med konstruktive tilbagemeldinger, som i al deres spinkelhed udgør nogle af de få rettesnore, vi kan forvente i en moderne, flad organisation.

Feedback - eller noget andet?

Tilbagemeldinger kan have flere former, så lad mig først fastslå artiklens ordvalg.

Vejledning: En person, som regel en fagligt mere erfaren og kyndig, leder den anden på vej. Vejledning adskiller sig fra rådgivning derved, at Vejlederen i høj grad lader den vejledte selv finde frem til rette svar og løsninger. Vejlederen sikrer sig naturligvis, at den vejledte ikke laver alvorlige fejl. ”Hvad ved du om opgaven og hvordan ville du gøre nu?” kunne en vejleder spørge.

Retledning går ud på at lede en anden på rette vej. Udgangspunktet er med andre ord, at denne anden er på galt spor – i hvert fald set ud fra ’Retlederens’ synsvinkel.”Hov, du kørte til højre, vi skal nu til venstre.” kunne ’Retlederen’ sige

Irettesættelse er en mere indgribende og asymmetrisk kommunikation. Den ene person erfarer, at den anden gør noget, der er decideret forkert, noget, der skal rettes her og nu, noget, som ikke må finde sted. Irettesættelser på en arbejdsplads kan og bør i realiteten kun finde sted fra en person, der rangerer højere til en lavere placeret, dvs. afsenderen har større formel ledelseskompetence. ”Du har hævet penge på beboerens konto uden at registrere det. Det må absolut ikke ske.”

Dialogisk feedback består i, at den ene person lægger op til en faglig samtale om sine iagttagelser af og overvejelser over noget, den anden har udført. ”Du har prioriteret opgaverne efter tidsforbrug. Hvad er dine overvejelser over det?””Du har drejet Jørgensens seng, Jeg synes, det bliver svært at komme til at sengebade ham. Hvordan har du selv tænkt?”

Resten af denne artikel handler først og fremmest om den dialogiske feedback.

Sårbarheden

Uanset hvilken form for tilbagemelding, vi leverer, så skal vi altid huske på, at når vi beskriver og forholder os til et andet menneske, så træder vi ind over den andens personlige grænse, vi ’invaderer’ for en stund et andet menneske. Derfor er en vis omtanke på sin plads, når vi betragter og giver det andet menneske tilbagemelding om vores betragtninger.

Vi kan få god hjælp til omtanken af Joseph Luft og Harry Ingham, fædrene bag det sikkert velkendte ”Joharis vindue.”

Vinduet gør det tydeligt, at vi mennesker indeholder flere sider af os selv. En side er synlig, den er kendt af os selv om andre. En anden side holder vi for os selv og en tredje side kender vi ikke selv til, vi ved ikke altid, hvordan vi virker på andre. Endelig er der sider af os, som hverken vi selv eller andre er klare over. I et skematisk overblik ser Joharis vindue således ud:

JoHaris vindue  Kendt af en selv Ukendt af en selv
Kendt af andre ”TORVET”
Tydelig, velbelyst og velkendt
Område for den ubesværede samtale
Grænsen mod højre kan rykkes gennem feedback
”BLIND PLET”
Område for feedback
Ukendt af andre ”INDRE HUS”
Område for supervision

"LUKKET LAND”
Område for terapi

   
Feedback udvider det kendte område, så dele af de Blinde Pletter bliver synlige for modtageren.

Skeln mellem sag og person

Feedback har som mål at modtageren skal blive klogere. Man skal lære noget. Når man opfatter feedbackgiverens budskab som en vurdering eller ligefrem bedømmelse af en selv som menneske, får man meget svært ved at lære noget som helst konstruktivt.

Hvis vi blander sagen og personen sammen ved fx at sige: ”Du var bare så kold og afvisende.””Du er jo ellers altid så sød og åben.” så kan udtalelserne med rette opfattes som bedømmelser, vurderinger eller tolkninger af, hvordan den anden er som menneske, og det har man overhovedet ikke moralsk set ret til at gøre på en arbejdsplads.

Men der er mere i det end denne moralsk begrundede nødvendighed: Læring kræver tryghed og mod til åbenhed. Og forventer vi en bedømmelse af vores person, så bliver vi helt naturligt utrygge og anspændte.

Vi har ret – og i mangt og meget også pligt - til at forholde os til det, kolleger, ledere, medarbejdere går og gør, til deres adfærd og handlinger. Og vi kan som modtagere af en feedback have glæde af netop at vide, hvordan det, vi går og gør, virker på andre mennesker.

Feedbackmodtageren skal kunne stole på, at afsenderens hensigt er hjælpsom. Derfor skal en feedback ikke komme som et lyn fra en klar himmel.

Afsender og modtager skal have aftalt rammerne for feedbacken:
1. Hvad skal feedbackgiveren iagttage?
2. Hvordan skal tilbagemeldingen finde sted?

Man kan bede om at få feedback over en periode eller i forbindelse med en enkeltstående funktion: ”I den næste uge vil jeg bede dig deltage, når jeg aflægger rapport. Jeg er ved at lære en ny metode. Vil du godt lægge mærke til, hvordan jeg får kontakt med mine tilhørere?”
Og man kan aftale hvordan man gerne vil tilrettelægge feedbacken, så den bliver så tydelig og klar som overhovedet muligt.

En metode til feedback

Helle Alrø og Marianne Kristiansen har konstrueret en praktisk feedback-metode, der lægger vægt på:

  • at skelne mellem sag og person

  • at feedbackgiverens oplevelse helt og holdent er set gennem hans/hendes synsvinkel og derfor ikke er sandheden

  • at skelne tydeligt mellem iagttagelse, tolkning og vurdering – og

  • at lægge op til en dialog om det emne, der er genstand for feedbacken

1. Iagttagelse

Feedbacken beskriver en kendt og genkendelig episode. Feedbackgiveren formidler sin præcise iagttagelse af, hvad der er hændt: ”Hvad skete – hvad sagde og gjorde du?” og sikrer sig, at feedbackmodtageren kan genkende epioden: ”Da alle havde sat sig, sagde du, at det var kedeligt, at der kun var kommet så få. Kan du huske det?”
En iagttagelse er fri for bedømmelser, fordomme, moraliseren og vurderinger, og modtageren skal kunne genkende og billige iagttagelsen.

2. Oplevelse
Feedbacken er ikke den hele og objektive sandhed, men beskriver en hændelse set gennem afsenderes subjektive filtre. Det kan man gøre tydeligt ved at markere, at ”det, jeg siger nu, er min subjektive oplevelse af hændelsen. ”Lige, da du sagde det, tænkte jeg: ”Pokkers også. Nu taber hun sørme da hele forsamlingen””
 
3. Fortolkning
Feedbacken skal fortælle feedbackmodtageren, hvordan hans eller hendes handlinger virker på andre. Feedbacken er en mulighed for at blive klar over, hvordan andre fortolker det, man siger eller gør.

Et tredje trin kan derfor bestå af feedbackgiverens fortolkning af for eksempel hovedpersonens tilstand, motiver, appeller: ”Jeg kan forestille mig, at du …” eller ”Jeg tror, du…” ”På mig virkede du usikker, og jeg tror, du måske prøvede at få forsamlingens sympati.”

4. Vurdering
Hvis man som feedbackgiver har (med-)ansvar for, at en opgave udføres korrekt, kan en vurdering være på sin plads. Er en opgave løst korrekt eller ligefrem forkert? Dette kan man give sin vurdering af i form af en bedømmelse eller vurdering. ”Jeg synes, det virkede forkert i forhold til det, du gerne ville, nemlig at skabe en god kontakt.”

Det er ikke altid relevant eller nødvendigt at give en vurdering, når man giver feedback.

5. Dialog
Dialogen er det interessante, her kommer man i gang med at lære af det, der er sket.
Først skal modtageren lige have lov til at forholde sig til feedbacken, han eller hun skal ”ryste fjerene”. For selv om alle forholdsregler er taget, kan det stadig være svært at høre på en kritisk feedback.

”Uha, den var svær… Jeg anglede egentlig ikke efter sympati, tror jeg. Jeg kom vist bare til at tænke højt, fordi jeg nemlig var ret så usikker.”

Til sidst skal feedbackgiver og -modtager have mulighed for en samtale om, hvad de kan lære af episoden. Måske kan de udtænke idéer og forslag til, hvordan man kunne tage hånd om lignende situationer.

Meldinger med omtanke

I artiklen her er fokus på feedback’en. Samme overvejelser og metode kan naturligvis anvendes, når man skal vejlede, retlede eller irettesætte. For alle former for tilbagemelding om og til det andet menneske skal ske med hensyn og omtanke – hvad enten vi har en sønderlemmende, men nødvendig kritik i sinde eller om det er rosende ord, der er vores ærinde.

Alrø og Kristiansens fremgangsmåde ovenfor er én mulighed for at sætte omtanke og hensyn på formel. Måske kan I selv på arbejdspladsen finde andre metoder.

Hovedsagen er, at man når længst med en metode, der både tager hensyn til menneskets sårbarhed og samtidig til, at der så sandelig er en sag, nemlig et stykke arbejde, der skal udføres! Man kan godt være fast og tydelig over for sagen og samtidig hensynsfuld over for personen – og i øvrigt altid erindre sig K.E. Løgstrups kloge ord:

”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej.”
K.E. Løgstrup, Den etiske fordring (København: Gyldendal 1956), s. 25.

Øvelse

Forhold dig til artiklens påstand om at ”Vi har ret – og i mangt og meget også pligt - til at forholde os til det, kolleger, ledere, medarbejdere går og gør, til deres adfærd og handlinger.”

I hvilket omfang har I på jeres arbejdsplads ’ret til’ og / eller ’pligt til’ at forholde jer til de andres arbejde?

  • Hvordan praktiserer feedback og andre former for tilbagemeldinger?
  • Fungerer det godt? – og i givet fald: hvad er det, der gør det velfungerende?
  • Skal noget ændres? - og i givet fald: hvilket, hvordan og hvornår?

Noter og litteratur
(1) Se ”Sprogtrappen” i Mød konflikten side 58 ff. (Plenge, 2008)
(2) Kirsten Frydensberg og Else Hammerich: Konflikt og kontakt. Forlaget Hovedland, 2006
(3) Helle Alrø og Marianne Kristiansen: Supervision som dialogisk læreproces. Aalborg Universitetsforlag, 1998

Alrø, Helle og Marianne Kristiansen: Supervision som dialogisk læreproces. Aalborg Universitetsforlag, 1998

Frydensberg, Kirsten og Else Hammerich: Konflikt og kontakt. Forlaget Hovedland, 2006
Larsen, Michael Højlund og Nethe Plenge: Samtaler på arbejde. Gyldendal 2002
Madsen, Benedicte: Dialog og gensidig forståelse. Dafolo Forlag, 2000
Plenge, Nethe: Hånd om konflikten, Børsens Forlag, 2007
Plenge, Nethe: Mød konflikten, Hans Reitzels Forlag, 2008

Læs mere

Kritisér hinanden noget mere

Sådan håndterer du den svære samtale

100 ideer til feedback

Uge 14 - 2011

🙂Ti gode grunde til at smile🙂

Af Jesper Klit, kommunikationsrådgiver og forfatter

Smilet er vores mest markante ansigtstræk, og et signal der verden over aflæses som glæde og imødekommenhed.


Hos mennesker – som hos andre primater – sender smilet først og fremmest en vigtigt besked til vores omgivelser om, at vi er venlige og åbne for kontakt – i modsætning til ikke smilende adfærd, der ofte tolkes som truende adfærd.

Smilet fungerer også som et underkastelsessignal, hvilket forklarer, hvorfor mange dominerende individer – eksempelvis Vladimir Putin, Clint Eastwood, Peter Straarup, Pia Kjærsgaard og Birthe Rønn Hornbech – sjældent smiler offentligt, men i stedet gør sig stor umage for at fremstå aggressive eller sure – simpelthen fordi de ikke ønsker at blive opfattet som underlegne eller underdanige.

Ifølge videnskaben er der ellers mange gode grunde til at smile: Først og fremmest smitter smil, hvilket ifølge videnskaben skyldes såkaldte “spejlneuroner” i hjernen, der hjælper os med at sætte os i andre menneskers sted ved at etablere en direkte fysisk identifikation mellem mennesker. Populært sagt imiterer vi automatisk de ansigtsudtryk, vi ser, uanset om vi er bevidst om det eller ej. Så hvis du til dagligt er omgivet af sure, vrisne kolleger eller omvendt, så er det en helt naturlig forklaring på, at du er henholdsvis sur eller glad …

Man kan blandt andet iagttage denne reaktion hos ægtepar, der har været gift i mange år. Med tiden begynder de at få de samme bevægelsesmønstre og udtryk – et fænomen, der er kendt som kamæleon-effekten. Vi præges med andre ord af – og er i stand til at præge – vores omgivelser i en direkte fysisk forstand!

Derfor er hyppige smil en vigtig del af dit nonverbale kropssprog, fordi smil direkte påvirker andre menneskers indstilling og opfattelse af dig. Adfærd avler adfærd – og når du smiler til en anden, vil det næsten altid fremkalde positive følelser hos jer begge.

Her får du ti gode grunde til at smile mere:
  1. Et smil kan rent faktisk ændre din sindstilstand: Prøv at smile næste gang du føler dig nedtrykt. Der er en god chance for, at dit humør vil skifte til det bedre.
  2. Smil kan afhjælpe stress og få dig til at se friskere ud. Når du smiler, forbedrer dit immunsystem sig – formentlig fordi du er mere afslappet.
  3. Smil sænker dit blodtryk og øger kroppens forsvar mod sygdomme.
  4. Smil er et naturligt drug. Forskning viser, at smil udløser endorfiner, serotonin og naturlige smertedræbere, der giver dig velvære.
  5. Smil løfter dit ansigt og får dig til at se yngre ud. Du kan faktisk spare en ansigtsløftning ved at smile lidt oftere, hvilket skyldes, at de muskler, vi bruger til at smile, løfter ansigtet!
  6. Smil får dig til at virke succesfuld. Smilende mennesker opfattes som selvsikre og som nogle, man gerne vil være i selskab med.
  7. Smil hjælper dig med at forblive positiv og tiltrækker mennesker, kapital og idéer.
  8. Smil hjælper dig til at skabe bedre resultater til møder ved at stille temperaturen for mødet.
  9. Smil hjælper dig med at skabe de bedst mulige kommunikationslinjer til andre.
  10. Smil indbyder til dialog og yderligere samtale.

😀 😀 😀 😀

Uge 13 - 2011

Er du stadig attraktiv om fem år?

Holder ny undersøgelse stik, vil halvdelen af dine kolleger være udkonkurreret om fem år.

Se dig selv i spejlet. Er du stadig attraktiv om fem år?

Vil din arbejdsgiver være tilfreds med din indsats og dine kvalifikationer, eller vil nye ansøgere banke på døren - ansøgere, som er bedre kvalificerede til at udfylde dit job?

Det spørgsmål er værd at stille sig selv, ifølge nyhedsbrevet management-issues.com. For verden forandrer sig hurtigt, og hvis man ikke selv tager udviklingen alvorligt, risikerer man at være håbløst bagefter om få år.

Management-issues.com refererer til en ny undersøgelse lavet af rekrutteringsvirksomheden Hays.

Den viser, at det er direkte farligt at læne sig tilbage og tro, at man kan beholde sit job uden selv at tage ansvar for sin videreuddannelse.

Og tanken om, at det er arbejdsgivers ansvar at holde dig up to date, er efterhånden lige så forældet som telefaxen.

Rekrutteringsvirksomheden Hays har spurgt 500 ansatte fra private virksomheder, hvilke krav de forventer at blive mødt med fra deres arbejdsgiver de næste fem år.

Uvidenheden er skræmmende.

Næsten seks af ti svarer, at deres jobfunktion allerede er under forandring. Halvdelen svarer, at de er bekymrede for, at de med deres nuværende kvalifikationer ikke lever op til arbejdsgivers krav de næste fem år.

Fire af ti klager samtidig over, at deres arbejdsgiver ikke gør nok for at opkvalificere dem. Og det selv om halvdelen mener, at det primære ansvar for at holde sig opdateret, egentlig hviler på en selv.

Det mest overraskende er måske derfor, at fire af ti indrømmer blankt, at de intet gør for at kompensere for det faglige underskud, som truer med at koste dem jobbet.

Tænk mere kreativt

Dem, som faktisk gør noget ved sagen, tænker ikke kreativt nok. De tror, at det rækker, hvis man læser faglige magasiner og tidsskrifter og deltager i seminarer. Men det gør det ikke, advarer direktør i Hays Charles Logan.

Han opfordrer medarbejdere til at tænke endnu større og bredere, hvis de vil gøre sig håb om at være attraktive i fremtiden. Man må selv opsøge relevante kurser og ny viden inden for sit felt og selv kræve hele tiden at udvikle sig.

Han mener, at mange forståeligt nok har haft travlt med at overleve i jobbet på kort sigt. Nu er det på tide, at man bliver klar over, hvad der forventes af en i de kommende år og selv tager ansvar for at videreuddanne og opkvalificere sig.

- Find ud af, hvad der kræves af dig i fremtiden. Hvordan ser dit job ud om fem år?

- Tag ejerskab for din karriere, lyder hans råd.

Mange brancher lider stadig under et for ringe uddannelsesniveau, og arbejdsgivere har svært ved at finde veluddannede folk til nøglepositioner.

Det hul bør jobansøgere udnytte og investere målrettet i deres fremtid ved at udvikle de efterspurgte kompetencer.

De fastansatte derimod skal ikke forvente, at arbejdsgiveren sørger for at opdatere dem og skaffe dem den nødvendige uddannelse. De er selv nødt til at opsøge ny ekspertise og selv researche i, hvilke kvalifikationer de bør have nu og i fremtiden.

Uge 12 - 2011

Styrk jeres kommunikation og undgå konflikter

 



Bedre kommunikation betyder færre konflikter. Når konflikterne stiger og samarbejdet slår knuder, er kommunikationen ikke altid helt optimal. Her kan du læse syv gode råd om kommunikation, der kan være med til nedsætte antallet af misforståelser og unødvendige konflikter.

Af Lis Lyngbjerg Steffensen, forfatter/underviser, www.lyngbjerg.dk

Konflikter opstår naturligt, når man er sammen mange timer dagligt, og det er ofte via konflikter og uenighed, at udvikling skabes. En leders opgave er at sikre, at konflikter håndteres godt, så de løses og skaber udvikling i stedet for at eskalere og skabe fjendskab. Kommunikationen er omdrejningspunktet, når konflikten skal løses bedst muligt. Herunder kan du læse syv  råd til god kommunikation i skrift og tale.

1. Der er kun få rigtige fjolser

Som udgangspunkt er den anden, du taler med, fornuftig nok - selv om det ikke virker sådan. Alle har en årsag til at handle, sige eller gøre ting. Det er bare ikke altid, at årsagen er kendt, åbenlys, eller du synes, at det er en fornuftig årsag. Men årsagen er der.

2. Der er fire deltagere i en kommunikation

Der er fire steder, der kan være grundlag for en misforståelse, så derfor er det en god ide at være tydelig og bede om en klar bekræftelse af, at I mener det samme, også selv om I tror, I er enige.

1: Det, du tror, du siger.

2: Det, der reelt kommer ud af munden.

3: Det, den anden hører, du siger.

4: Det, den anden fortolker ud af det, du siger.

3. Sørg for balance i kommunikationen

I nogle tilfælde kan meget forbedres ved at lytte mere. Du får et større indblik i, hvad den anden mener og årsagen til det. Nogle taler dog som vandfald, og her kan det være en fordel at balancere kommunikationen ved at sørge for også at få sagt det, du mener. Det er ikke altid, at de andres meninger, historier, fortællinger eller planer er vigtigere end dine.

4. Vær opmærksom i forhold til pressede situationer

Mennesker under pres, i krise, som er meget stressede eller som står i en større konflikt, er følelsesmæssigt urolige og får ofte sagt noget, der ikke er passende i situationen eller kan give problemer på længere sigt. Jo mere, du kan bevare roen, sige fra og til i et roligt toneleje, jo bedre. Jo mere presset, du selv er, jo sværere kan det være at bevare overblikket.

5. Vær varsom med kritik på skrift

Kritik virker stærkere, når det er i skrevet form, og bliver måske taget unødigt hårdt op. Det gælder også i emails, og det gælder især, når det er en overordnet, der skriver. Brug den bedste vej i følsomme situationer: Helst ansigt til ansigt. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så pr. telefon. Sidste løsning er altid mail/på skrift, og kan kun anbefales, hvis det drejer sig om noget, der skal kunne dokumenteres bagefter, for eksempel til en retssag eller lign.

6. I tilfælde af unødig konflikt

Trap konflikten ned ved at bruge sproget: Tal i jeg-form, forhold dig til din situation, gør tydeligt, at du forstår den andens udgangspunkt. Uenighed er udmærket, men unødig eskaleren af en konflikt er spild af tid.

7. Balance mellem ord og handling

Information er grundlæggende godt, og som regel kan man ikke få for meget information. Men nogle steder kan der gå snak i det. Vær opmærksom på, om der er en balance mellem handling og snak/gruppearbejde/brok eller lignende.

 

Læs mere:

Kritik til chefen - hvordan?

Gode råd når du giver kritik 

 

Uge 11 - 2011


Kender du det, når man kommer til at vrøvle midt i en vigtig samtale? Eller du har måske oplevet at blive mundlam, når en kollega siger noget, du ikke kan svare igen på. Man kommer altid i tanker om den perfekte bemærkning efterfølgende – og det er drøn ærgerligt. Men sådan behøver det ikke at være.  I bogen The art of conversation, giver forfatteren Josephine Turck Baker en række gode råd til at konversere. Det skriver Readers Digest.

12 gyldne regler til god konversation

1. Undgå unødige detaljer. Hvis noget ikke er vigtigt, så lad være med at spilde tid på at præcisere det.

2.
Stil ikke et nyt spørgsmål, før der er blevet svaret på det forrige.

3.
Afbryd aldrig den, der taler.  Og forsøg så vidt det er muligt, at gøre din historie kort, så den du taler med har en chance for at byde ind
uden at afbryde.

4.
Lad være med at være kontrær, hvis ikke der er en god grund til det.  Folk der stiller sig på tværs i dialogen komme ofte til at sige det samme – bare på en anden måde.

5.
Hold øje med, at du ikke er den eneste der taler.  Stil spørgsmål, der inviterer din samtalepartner ind i konversationen.

6.
Giv plads til at bygge dig selv og din samtalepartner op.

7.
Vælg et område, der interesserer jer begge.  Lad være med at påtvinge et politisk emne, hvis der er lagt op til en samtale om kartofler eller poesi.

8.
Vær god til at lytte. Det bliver du helt automatisk, hvis du følgerne reglerne ovenover.

9
. Konversationen skal matche omgivelserne.  Lad være med at snakke om ost, hvis månen er et oplagt emne. Det kan også være virkningsfuldt at tie, når tiden er til det.

10.
Overdriv ikke. Alting er ikke nødvendigvis det bedste, sjoveste, værste osv.

11.
Lad være med at fejlcitere. Brug desuden citater, når der er en lejlighed til det – lad være med at opfinde en lejlighed for at du kan fyre et citat af.

12.
Vær taktfuld. Du skal ikke lyve, men du behøver ikke fortælle folk, de ser trætte eller syge ud. Det gør ikke noget godt for konversationen, og det får modparten til at føle sig ubehageligt til mode. Sig det rigtige – eller ti.

Uge 10 - 2011

Topchefernes 10 bedste ledelsesværktøjer

 

I 2009 og 2010 holdt Politiken og Copenhagen Business Seminarer en række seminarer, hvor jeg interviewede fem af erhvervslivets tunge topchefer og de studerende stillede spørgsmål. Det handlede om ledelse og det interessante var at de fem topchefer havde en meget enkel og praktisk holdning til ledelse.

Af Niels Lunde, erhvervskommentator på Politiken

De fem topchefer var Nils Smedegaard Andersen, Mærsk, Jørgen Buhl Rasmussen, Carlsberg, Lars Rebien Sørensen, Novo Nordisk, Niels Bjørn Christiansen, Danfoss og Peter Straarup, Danske Bank.

De fem seminarer gav mig lyst til at lære topchefernes livssyn bedre at kende, og resultatet er blevet bogen om 100 topchefer og deres ledelsesværktøjer.

I bogen har jeg identificeret topchefernes 10 mest populære værktøjer, og da de kommer fra det private erhvervsliv, har jeg forsøgt at oversætte deres pointer til offentlige ledere.

De ti værktøjer:

1. Fokus på brugerne.

Du skal være tæt på dine brugere, du skal forstå dine brugeres behov bedre og tidligere end brugerne selv forstår det. Og endnu vigtigere: Du skal også få din organisation og dine medarbejdere til at forstå det. Dit produkt er kun et middel - brugerne er det virkelige mål.

2. Forstå kerneforretningen

Du skal forstå, hvor værdiskabelsen i din organisation er. Du kan først udvikle din organisation og skabe en robust platform for vækst, når du forstår din kerneforretning. Spørg hele tiden dig selv: Hvorfor eksisterer organisationen? Hvad gør denne organisationen unik?

3. Tænk i udsyn og inspiration

Hvis du vil tiltrække gode ledere og medarbejdere, må du tilbyde dem et bredere perspektiv. Det kræver, at du udvikler en organisationsmodel, hvor du sikrer, at I lærer af og samarbejde med andre udenfor jeres organisation.

4. Pas på troværdigheden

Du skal holde, hvad du lover. Du må aldrig love noget, som du er usikker på ,om du kan holde.

5. Husk at eksekvere

Den mest undervurderede disciplin i ledelse er eksekvering. Det er nemt at træffe en beslutning, men det er svært at få medarbejderne til at føre den ud i livet.

6. Sæt det rigtige hold

Du skal hele tiden sørge for at have de rigtige kompetencer i din ledelse. Du skal forstå, at målene flytter sig løbende, og at du derfor skal skifte ud i din ledelse, når en ellers dygtig leder ikke længere matcher sin udfordring. Du skal være åben omkring det, når du fyrer en leder. Det sender et sundt signal indadtil og udadtil.

7. Gør det enkelt

Du skal have en genenmsigtig organisation. Du skal have så få ledelseslag som muligt. Du skal forstå, at kampen mod bureaukrati er daglig kamp, som aldrig kommer i mål. Og du skal slanke din organisation hele tiden - både i gode tider og i dårlige tider.

8. Tiden kræver åbenhed

Du skal fortælle åbent om din strategi. Kun hvis dine medarbejdere kender organisationens strategi og mål, kan de forvalte et lokalt ansvar ude i organisationen. Vær opmærksom på, at grænsen mellem intern og ekstern kommunikation er ved at forsvinde, så du må leve med at dine konkurrenter læser med.

9. Vær tæt på driften

Du skal ikke tro, at du som topchef kan svæve over vandene. Du skal være til stede internt. Du skal være nede i maskinrummet ,og du skal kunne have et strategisk overblik og på samme tid forstå detaljerne i organisationen.

10. Differentiering sikrer fremtiden

Du skal forny din organisation hele tiden. Du kan forvente, at du i fremtiden er under konstant krav om at tilpasse organisationen  - færre ressourcer og flere opgaver.

Uge 9 - 2011

De voksne kan også være bange

Kan du huske sangen? ”De voksne kan også være bange og synge lange lange lange sange”. Det var (forhåbentlig) en børnesang, og jeg kan huske at jeg krummede tæer hver gang jeg hørte den, for jeg syntes den var SÅ dårlig.

Men bortset fra det, så KAN vi voksne også være bange. Selv de mest hardcore forretningsfolk, kunstnere, og entertainere er også nervøse. Det er ikke altid det hjælper at synge lange lange lange sange.

Det er normalt bedre at se sin frygt i ansigtet.

Har du aldrig følt at du var i en fastlåst situation – det man i USA kalder en ”Catch 22”. En situation hvor du ikke kunne komme nogen steder fordi du ikke syntes du havde nogen muligheder. I sådan en situation er den eneste vej ofte fremad – lige igennem nervøsiteten, frygten og usikkerheden.

Du kan gøre ligesom man gør i Fremmedlegionens infanteri. Under beskydning så rykker man bare fremad og fremad og skyder og skyder. Det er lige modsat af hvad de fleste ville gøre når projektilerne flyver om ørerne på en, men modstanderne bliver normalt lammet af rædsel. Og hvis denne taktik virker for Fremmedlegionen – hvorfor skulle den så ikke virke for dig?

For at få fremgang og succes – så skal du stille dig ansigt til ansigt med din usikkerhed – løbe lige imod den, selv om det er det du er allermest bange for.  

Hvordan klarer du dig i din egen “Fear Factor” konkurrence? Hvis du skal være helt ærlig – er der så noget der stopper dig for at rykke fremad i din forretning?

 

Se din frygt i øjnene

For det første så skal vi lige have en ting på plads. Frygt og nervøsitet er HELT normalt. Hver gang jeg har skullet fastlægge en ny strategi, lancere et projekt/produkt, eller tage en ny udfordring, så har jeg da været helt vildt nervøs. Jeg har været fyldt med en masse tvivl om det nu er godt nok, og om der er noget jeg har overset. Sådan har alle det vist – uanset om vi vil indrømme det eller ej.

Man stiller spørgsmål ved ens arbejde. Vil folk nu betale det her? Vil jeg virkelig kunne gøre det her? Hvad vil mine kunder tænke?

Nervøsiteten stikker altid sit grimme fjæs frem hver gang man tager imod en ny udfordring.Nogle gange vil der kunne være så mange forskellige muligheder at de helt kan forvirre og paralysere dig. Hvad skal jeg gøre først, hvad er den bedste strategi? Man kan blive ved med at tænke over det i en uendelighed. Alle disse tanker og overvejelser kan meget vel bare være en ubevidst undskyldning for ikke at tage en beslutning og så komme ud af startboksen.

Tricket her er så, at selv om du føler nervøsitet og usikkerhed, og at du er usikker på udfaldet, så må du ikke lade det forsinke eller stoppe dig.

Det er fint at være nervøs og det er i orden at have helt hvide knoer af anspændthed. Lidt angstens koldsved på panden er heller ikke af det dårlige.

Men tag alligevel springet og lad ikke frygten og nervøsiteten stoppe dig. Når du vænner dig til at håndtere din nervøsitet, så vil du få endnu mere selvtillid. Sagt på en anden måde så vil din ”fear factor rating” gå ned, og du vil ikke så let lade dig slå ud af modstand og udfordringer – LÆS= Muligheder.

 

Nogle tips til at håndtere din usikkerhed og nervøsitet

  • Indse at usikkerhed er en sikker del af dit liv. Specielt når du er iværksætter og selvstændig. Der er INGEN virksomhed der er uden risici, og du kan aldrig være 100% sikker på at du tager den rigtige beslutning.
  • Vid med dig selv, at for at få succes og fremgang, så skal du se din frygt i øjnene. Du kan lisså godt gøre det nu, for du kan ikke undgå det for evigt. Få det overstået og kom videre.
  • Se på dine udfordringer og problemer på en ny måde. I stedet for at lade dem få frygten frem i dig, så begynd at se dem som grunde til at du skal gøre noget ved dem. Se dine udfordringer som læremestre i forklædning der er der for at hjælpe dig med at komme i den rigtige retning. Jeg garanterer dig at den indstilling vil kunne gøre underværker for dig og din forretning.
  • Meld dig ind i et netværk eller en rådgivningsgruppe hvor du kan få support, og hvor du kan opleve at mange andre har akkurat samme ting at være nervøse over. Jeg siger ofte at det ikke er så galt at have problemer – bare andre også har det. Så er det måske ikke noget du gør galt, men kun noget der skal overvindes.
  • Lad aldrig din nervøsitet og frygt, afholde dig fra at nå dine mål. Prøv noget nyt, og undervejs vil du sikkert opdage at du har kræfter og talenter du slet ikke vidste du var i besiddelse af.
  • Øv dig i at se din frygt i øjnene. På den måde så opbygger du dine mentale muskler og du bliver endnu stærkere fremover. Derved bliver det lettere og lettere at overvinde problemer i fremtiden.
  • Frygt er ofte småting der kan få problemer til at se meget værre ud end de er. Når du tager udfordringen op, og ser de ting i øjnene du er bange for – uden at lade dem stoppe dig, så kan du meget ofte nå nogle fantastiske resultater.

 

Og husk på at det vi er nervøse for – ofte slet ikke er så galt når det er overstået. Kunden vi ikke turde ringe til, var slet ikke så ubehagelig alligevel. Den samtale vi skulle til gik bedre end vi fantaserede os til. Ens frygt gør ofte tingene værre end de er i virkeligheden.

Husk på at frygt på engelsk FEAR er en forkortelse af:  False Evidence Appearing Real.

 
Kilde : Coach Academy

Uge 8 - 2011

6 råd til at komme fra god til fremragende

 

Det er fint at være god til noget. Nogle gange er det tilmed godt nok at være tilstrækkelig. Til tider ønsker vi dog alle at mestre vores kerneopgave eller andre ting til excellence. Få 6 råd om, hvordan du kommer fra god til excellent.

af Viki Kofoed, Lederweb

Hvis du ønsker at være rigtig god til noget, skal du, til trods for, at det bliver en kamp med både frustrationer, tilbageslag og fiaskoer, komme ud af din komfortzone, skriver Harvard Business Review. Alt i alt kan man altså ikke komme udenom, at det kræver hårdt arbejde at blive excellent til noget.

Kræver 10.000 timers træning at blive excellent

En advarsel, men også opmuntring til ikke at opgive på andendagen er, at adskillige forskere er kommet frem til, at det tager 10.000 timer at blive rigtig god til noget, der i udgangspunktet kræver øvelse.

Med andre ord skal du rundt regnet øve 3 timer om dagen de næste ca. 10 år. Det lyder måske lidt uoverkommeligt, og samme eksperter som bakker om dette, har dog også råd for, hvordan du bliver mester på lidt kortere tid. Mere konkret har de i deres arbejde med ledere fra adskillige organisationer erfaret, hvordan det er muligt at bygge en færdighed eller kapacitet op, og hvad der er det mest afgørende; hvordan man får succes med dette.

Her er deres 6 vigtigste og mest effektive råd til, hvordan du komme fra god til excellent:
 

1. Forfølg hvad du elsker. Passion er en afgørende motivationsfaktor. Det giver fokus, styrke og udholdenhed.

2. Gør det svære og krævende først. Instinktivt bevæger vi os alle mod det, vi glædes over, men dermed også ofte væk fra det udfordrende, da det i første omgang bringer mere bekymring og frustration end glæde. Studier af ekstraordinære præstationer viser dog, at de excellente starter dagen med de vanskeligste opgaver, før de gør noget andet. Succesen med dette skyldes, at det er de første vågne timer, de fleste af os har mest energi og færrest distraktioner.  

3. Arbejd intensivt uden afbrydelser, men ikke længere end 90 minutter. Halvfems minutter synes at være den maksimale tid, vi kan bevare højeste fokus på en given aktivitet.

4. Få professionel feedback, men i rette doser. Man lærer af feedback, men jo enklere og mere præcis feedback du får, desto mere rustet bliver du til at kunne bruge det til noget. For meget feedback kan give så store forstyrrelser, at det kan skabe kognitiv overbelastning, øge præstationsangsten og dermed forstyrre den ellers potentielle læring. 

5. Tag regelmæssige og gerne lange pauser. Afslapning efter en intens indsats giver bedre mulighed for, at du kan omsætte og integrere den læring, som lå i en given situation. Det er også i hvilen, at din højre hjernehalvdel aktiveres, hvilket er hjernehalvdelen, der kan føre til større kreative gennembrud.

6. Ritualiser praksis. Vilje og disciplin er langt overvurderet. Forskeren Roy Baumeister argumenterer sågar for, at ingen af os besidder tilstrækkeligt til, at det kan skabe excellente præstationer i sig selv. I stedet foreslås det, at du opbygger ritualer om vanskelige opgaver. Heri eksempelvis specifikke tidspunkter til at gøre bestemte ting. Det giver en rutine, hvor du ikke spilder energi og ressourcer på at tænke og bekymre dig om opgaven på andre tidspunkter. 


Artiklen er baseret på en artikel fra Harvard Business Review .

 

Læs mere

10 træk hos den succesfulde leder

Vend dine fejl til en succes

Husk pausen

Uge 7 - 2011

Selvudvikling

Det er ubehageligt at blive gjort til grin, men hvis du af natur er konfliktsky, vælger du at lade som ingenting. Men det er ikke klogt i længden, for du ender med at føle, at ingen respekterer dig.

Her får du otte gode råd til fremtidige konflikter fra magasinet Psykologi:

1. Du skal virkelig føle, at du har en god grund til at ville tage konflikter, når du er konfliktsky. Tænk derfor over, hvor meget tid og hvor mange kræfter du bruger på at undgå  konfliktsituationer – ønsker du, at det skal fortsætte sådan?

2. I stedet for at bruge mest energi på at overveje, hvordan du undgår konflikter, kan du begynde at fokusere på, hvilken lettelse og styrke det giver at håndtere konflikter.

3. Beslut dig for ikke længere at styres af en angst for at håndtere en konflikt. Søg evt. hjælp hos en psykolog, en psykoterapeut eller en coach, hvis du har brug for at få mod til at sige din mening.

4. Gå mindre op i, om du gør andre mennesker sure, skuffede eller kede af det. Tænk på, hvad der er vigtigst – er det dine eller andres følelser, når det kommer til stykket?

5. Hvad er det værste, der kan ske, når du tager en konflikt? Ved at stille dig selv dette spørgsmål, vil det ofte gå op for dig, at du overdriver faren.

6. Accepter en vis misstemning undervejs, når du tager konflikten, men husk at de fleste konflikter kan løses konstruktivt, og at dit forhold til andre mennesker bliver mere frugtbart efter en løst konflikt.7.

7. Lyt til den anden og gå efter en løsning, hvor I begge vinder.

8. Lad være med at tage uenighed personligt. I kan sagtens respektere hinanden, selv om I er dybt uenige. Det ville være kedeligt, hvis vi alle var ens

Uge 6 - 2011

 

Lav en inspirerende og interessant elevatortale

Ligegyldigt hvad du laver, så er der altid skønt (og vigtigt) at du kan fortælle andre, hvad du laver. Det er også vigtigt at du kan gøre det hurtigt og præcist, så dem du fortæller til ikke "zoner" ud imens.

Du kan aldrig vide hvor du møder din nye store klient, kunde, eller forretningspartner.
 
Det kan være til en reception, et seminar, eller måske i en elevator. Når det sker så skal du være i stand til skyde din præsentation af lige fra hoften.
Og for det meste har du kun 10-30 sekunder til at forklare hvem du er, og hvad du laver. Og ikke mindst hvad fordelen er ved at tale endnu mere med dig og høre om alle de fantastiske ting du kan tilbyde. 

Kan du det?

Hvis svaret er nej så fortvivl ikke. Det er nemlig de færreste der kan det, så måske skulle du læse videre og få forfinet og tilpasset din "elevatortale", så den sidder lige i skabet hver gang.

Det gode ved at have en elevatortale (eller præsentation) klar på din mentale hylde er at du med sikkerhed i stemmen - lynhurtigt kan forklare hvad du laver og for hvem.

Og hvis din elevatortale er rigtig god, så vil andre også bruge den, når de skal fortælle andre om hvad du laver.

Næste gang der er en der spørger dine venner "Hvad er det egentlig Bjarne laver?", så kan de let svare "Bjarne hjælper små og mellemstore virksomheder med at få mere PR".
 

Så nu er det din tur

Hvad gør du (eller vil gøre) og for hvem - og hvad er der specielt ved det. Skriv din elevator tale ned ved at bruge følgende formel: Jeg hjælper Y med X og fordelen ved det er XX.

Hvis den ikke er inspirerende og animerer andre til at spørge "Nej det lyder spændende - fortæl mig mere om det ." så kan det være du skal spørge dig selv om din målgruppe er for bred.

Det kan være du siger "Jeg hjælper firmaer med deres team kommunikation". Men den forklaring kan godt være for bred til at den er interessant.
Den skiller sig da i alle tilfælde ikke særligt meget ud fra alle andre.
Derfor skal du være endnu mere specifik. Hvilke virksomheder hjælper du? Hvilken branche?

Derfor er en sætning som denne endnu bedre: "Jeg hjælper virksomheder indenfor bioteknologi med at forbedre deres team kommunikation".

Nu ved dine tilhørere at du er specialist i at hjælpe teams i bioteknologi virksomheder med at blive bedre til at kommunikere.
Men hvilke fordele er der ved det? Hvad får JEG ud af at samarbejde med dig?

Derfor skal du også have med i din elevatortale hvilke resultater du hjælper disse virksomheder med at opnå?

Et godt eksempel på dette kunne være: "Medarbejderne i de teams jeg hjælper bliver bedre til at komme ud over deres personlige konflikter, og derved få markedsført deres produkter hurtigere - og disse produkter redder liv."

Så er der lukket op for en nærmere samtale om emnet - forudsat selvfølgelig at den du taler om er i biotech branchen - eller lignende.

Husk at fokusere på hvad man får ud af det som klient eller kunde hos dig - og IKKE hvordan du gør det.
Der er ingen der køber konsulentbistand, coaching, undervisning eller lignende.
Vi køber LØSNINGER PÅ ET PROBLEM.
 
Mange falder i og fortæller stolte om alle egenskaberne ved det de gør - men det får ikke kunder i butikken.
 
Det du skal gøre er, at fortælle hvad de får ud af at arbejde med dig. Hvilke problemer du løser, eller hvilke fordele de får ud af det.
De fleste er hamrende ligeglade om det du laver er coaching, konsulentbistand, rådgivning, undervisning - eller whatever. De tænker kun på"Hvilke problemer kan du løse for mig?".

 

Test din elevator tale

Nu ved du hvordan du sammensætter din elevatortale. Når du har lavet den, så er det en rigtig god ide at teste den på folk omkring dig, og bede dem om ærlig feedback.
 
 
Al den feedback du får, kan du bruge til at få din elevatortale gjort endnu mere perfekt, og klar til at skyde af, når du møder potentielle klienter/kunder.

Kilde: coachacademy

Uge 5 - 2011

Hvem har du hjulpet i dag?

Din mission er at spørge dig selv om dette: “Hvem har jeg hjulpet i dag?”

Inden du tager hjem i dag, skal du bruge nogle minutter på at skrive en liste på fem ting du har gjort eller måder du har bidraget på. Fem måder du har:

  • Hjulpet andre i dag
  • Gjort andres liv lettere
  • Givet andre arbejdsglæde

Det kan være store ting, og det kan være små ting, det kan være at hjælpe dine kollegaer, kunder, forretningsforbindelser, leverandører aller andre.

Der er tre årsager til at det er vigtigt at stoppe op af og til for at blive mindet om hvem du hjælper:

  1. Når du hjælper nogen, giver du dem (arbejds)glæde
  2. Det føles godt at vide at du gør en forskel
  3. Det hjælper dig til at finde mening i dit job. Arbejde i dag er mere end at fuldføre dine opgaver – det handler også om at hjælpe andre og og bidrage til mere end din egen trivsel.

Prøv denne øvelse i dag 

Hvis du kunne lide det, kan du sagtens gentage øvelsen hver dag denne uge, og få et mere detaljeret billede af hvor og hvem du hjælper.

God fornøjelse

Uge 4 - 2011

Drop dine forsøg på at ændre dig. Du skal i stedet nærme dig den du allerede er.



Empatien har en følgesvend
Det er godt at have empati - den skal bare ikke stå alene. Empati handler om din evne til at forstå og leve dig ind i en andens verden. Dermed bliver det klart for dig hvorfor den anden gør som han gør. Til gengæld handler det ikke om empati, når du skal til at vælge hvordan du vil reagere på din viden. Det handler mere om, hvor meget sympati du har for den anden. For at bruge din empati med varme og kærlighed, kræver det en sympati for den anden. Sympatien sikrer god brug og ikke misbrug af din empati.

Når din ide ændrer sig, er den først ved at have fat

Forandringer starter med en ide, og forandringer opstår, fordi mange nok bliver grebet af ideen. Til sidst er den ikke til at komme uden om. Hvis ideen er din skal du have tålmodighed og dele den med dem omkring dig. Del den med dem du normalt strækker tanker med, og lad dem tænde på ideen - på deres måde! Når din ide ændrer form er det et udtryk for, at andre har koblet sig på. Ideer skal følge entusiasmen, energien, kreativiteten og ejerskabet hvis de skal skabe reel forandring. Gør de det, bevarer de momentum hele vejen til fuldførelsen, men det forudsætter at du kan acceptere, at ideer er organiske og kan ændre form undervejs.

Når godt ikke er godt nok
Vi sender vores børn i gode skoler, ikke nødvendigvis de bedste. Vi har gode arbejdspladser, der findes sikkert bedre. Politikerne er gode, ikke bedst. Jeg er selv en ret god kollega, men der findes sikkert bedre. Alt sammen fint nok, men når noget går godt er der vel ingen grund til at lave det om - for det går jo godt! Det er et dilemma, for hvor ville det være trist, hvis du vågner op i dit livs efterår, og det går op for dig, at dit liv netop ”blot” har været godt og ikke det bedste. God kan være den største fjende til bedst.

...og de levede lykkeligt til deres dages ende!
Sådan slutter eventyret altid, men hvordan gør de så...altså det der med at leve lykkeligt? Nu er de gået gennem ild og vand, og har kæmpet med drager og det der er værre. Det garanterer bare i sig selv ikke det lykkelige liv. En del af svaret ligger i din søgen efter lykken. Altså det at du leder, at du stadig kæmper for kærligheden og hele tiden gribe dig selv og dem omkring dig i at gøre de rigtige ting...men det er kun en del af svaret.

Udfordring - Du må aldrig sige det til nogen!
Er du klar til en udfordring? Den går ud på, at du i dag skal gøre noget for en anden person. Noget som glæder eller gavner den anden eller bare gør den anden rigtig glad...men du må aldrig sige det til personen selv...eller til nogen anden person...nogensinde! Du skal bevare denne lille gode gerning hemmelig. Simpelthen bare gøre det fordi det er det rigtige at gøre - ikke for at høste point på pluskontoen, eller pleje forfængeligheden. For rigtig mange bliver det en test af din personlige forfængelighed. For hvem gør du det egentlig for, hvis det er nødvendigt at fortælle om det?

Tør du vende dig om?
Prøv engang at vende dig om... er der nogen? Hvis du vender dig om, er der så nogen der følger dig? Mange ledere kan hente inspiration i de frivillige foreninger og klubber. Her får du ingen løn, men betaler derimod kontingent. Din arbejdstid ligger mere i de mørke end i de lyse dagtimer. Du lærer som leder at lytte mere end du taler, og at spørge mere end du svarer. Belønningen kommer i form af det følgeskab der kobles til dit lederskab. Når du har lært det kan du roligt vende dig om, for du vil ikke stå alene. Der vil være nogen lige bag dig.

Mest dig!
Et Picasso ligner altid et Picasso. Beatles lyder altid som Beatles. Hemingway lyder altid som Hemingway, men hvad med dig? Hvordan kan man altid se, at det er et rigtig dig-job? For at præstere optimalt skal du finde din stemme - din helt egen sande stemme. Du skal være villig til at slippe det tillærte og samtidig fastholde det vigtigste i din egenart. Skån ingen midler, for når du har fundet din egen stemme vil alt være nemmere. Det er jo det der er mest dig!

Du forandrer dig ikke!
Du vil med sikkert hævde at dine drømme, færdigheder og dit liv har forandret sig efterhånden som håret er blevet tyndere og mere gråt, og du har sikkert også ret. Men kernen i din personlighed ændrer sig ikke. Lige så tålmodig, organiseret, venlig og konkurrenceminded du var som barn - lige så meget er du det i dag. Det vil være stabilt hele dit liv. Så drop dine forsøg på at ændre dig. Du skal i stedet nærme dig den du allerede er.

 
Kilde : Lindeblad

Uge 3 - 2011

Forskellen mellem feedback og rådgivning
Hvorfor er det vigtigt?

Kilde . Jeppe Dam - Coach Academy

Ordene feedback og rådgivning bruges i flæng - og ofte om de samme ting. Men selv om de ligner hinanden, så er der nogle vigtige forskelle mellem at du giver feedback og du rådgiver.

Når du arbejder med ledelse, coaching eller rådgivning, så er det vigtigt du er klar over forskellen mellem disse to begreber.

Så lad os lige først se på definitionerne:

Og i daglig brug er der også stor forskel på disse to ord.

Tænk over hvordan du føler, når du hører ordet "feedback". Ofte så forbinder vi det med vi skal have at vide, at der er noget der ikke er gået helt så godt som planlagt.

Hvis du derimod hører en der siger "Nu skal jeg give dig nogle gode råd", så er du nok lidt mere usikker på om det er noget positivt eller negativt.
 
 

Feedback og rådgivning

Feedback er et rigtig godt værktøj, så det er lidt uretfærdigt at vi har disse følelser omkring det. Så når du giver feedback, er det vigtigt at du giver det i en mere balanceret form. Altså hvor der både bliver set på de positive og negative dele af sagen.

Her kan du for eksempel bruge den kendte "burger metode". Her begynder du med noget positivt feedback, kommer med det negative, og afslutter med noget positivt igen. Så er det pakket pænt ind, og modtageren føler sig ikke tromlet efter samtalen.  

Du kan også tale om det allerede er sket (fortiden), og om fremtiden. Det er det man også kalder "feedforward". Disse kombinationer giver dig en meget mere brugbar og effektiv model og du kan lave om på antagelsen om at feedback kun er negative kommentarer.
 

En vigtig forskel

Her er der en anden vigtig forskel du som leder, coach eller rådgiver skal være opmærksom på.

Hvor ofte kommer folk selv og beder om feedback ? På grund af det lidt negativt ladede ord, så er det ikke særligt ofte det sker.

Hvis du på den anden side har noget du gerne vil lære eller blive bedre til. Så er du meget åben overfor gode råd og vejledning? Meget mere åben.

Det skal du benytte dig af som leder, coach eller rådgiver. Det er vigtigt for dig at din kommunikation kommer helt klart igennem, så dit ordvalg er yderst vigtigt.

Prøv at forestille dig, at du kommer til en af dine medarbejdere fredag eftermiddag og siger "Hej - Jens - vil du lige komme ind på mit kontor på mandag kl. 10:00. Jeg vil gerne give dig noget feedback".

Hvor åben og modtagelig tror du lige Jens er, når han kommer ind på dit kontor mandag? Ikke særlig meget. Også selv om den feedback du vil komme med rent faktisk er positivt - så vil der være en del modstand fra Jens.

For at kommunikere klart og med succes, så skal du være helt skarp på hvad din intention er. Hvis det er din intention kun at give feedback , så overvej om din besked kan blive unødvendigt ubalanceret - og derfor mindre effektiv. Ja - det kan endda let ske at den kan have en direkte modsat rettet effekt.

Det bedste er at give BÅDE feedback og rådgivning - altså med et afbalanceret syn på det positive og det negative . På fortiden og fremtiden. På den måde har din kommunikation de bedste betingelser for at blive godt modtaget.

Det korte og det lange er, at du skal give dine medarbejdere, klienter, coachees observationer og data om det er ER sket - både det der er gået godt og det er der gået knap så godt (altså feedback).

Og så skal du give gode råd til, hvordan de kan bruge det de har lært til endnu bedre resultater fremover.

Så feedback og rådgivning ligner hinanden - men er ikke det samme. Nu ved du lidt mere om forskellen og du kan gøre din kommunikation endnu bedre fremover.

 
 
 

Uge 2 - 2011

Dræner du dig selv og andre



Gør du indtryk?
Folk husker dig, hvis du gør indtryk. Tænk på, hvor ofte du selv bedømmer en person på baggrund af personens energiudladning, udstråling og karisma. Det indtryk tæller ofte mere end det, personen sagde eller gjorde. Tænk på, hvordan du selv reagerer, når du møder et menneske som er engageret, energisk, oplyst og opstemt? Det smitter, og du husker vedkommende bedre end den stille, forsagte mand.
Tror du at mennesker husker dig, når de har mødt dig?

Har du energi?
Den energi, du bringer til bordet og efterlader i rummet, er en del af dit personlige visitkort og personlige image. Positiv energi er blevet en værdifuld og eftertragtet egenskab, fordi den skiller folk ud fra en mængde. Modpolen til energi er ro. Det er vigtigt at søge en balance, så du fremstår som en person med en indre ro, der leverer budskaber pakket ind i positiv energi. For stor en energiudladning gør, at folk opfatter dig som et tivoli – et evigt festfyrværkeri.
Hvordan opfatter folk dig og din energi? 

Er der nogen som æder din energi?
Min energi blev i starten af min karriere kommenteret negativt af kolleger. Jeg oplevede en kollega, som endda sagde at jeg strålede så meget, at det virkede uprofessionelt. Han rådgav mig til at lægge en dæmper på mit engagement, når jeg havde kundekontakten.

Jeg tog det nært, og gjorde meget for at dæmpe mig. Af og til dæmpede jeg mig så meget, at jeg blev helt usynlig. Jeg var bange for atter at få at vide, at jeg satte mig selv i fokus frem for det professionelle. Resultatet var ikke godt og medførte bestemt ikke flere succesfulde forretninger.
I dag har jeg lært, at mit engagement og min energi netop er det, folk holder så meget af, når vi gør forretninger sammen. Jeg har lært ikke at være for meget eller for lidt energifyldt. Jeg kan justere min energi, så den passer til situationen, og kan fremstå som autentisk, professionel og diplomatisk.

Lav energiregnskab
Find ud af, hvad du får overskud af, og hvad/hvem der dræner dig for energi.  Det kan være bestemte mennesker, situationer eller bestemte typer opgaver. Tænk nøje over et par begivenheder, hvor du var nødt til at møde op, men følte dig modvillig og energiforladt. Svaret fortæller dig, hvad du skal holde dig langt fra. Det er vigtigt at vide, hvis du skal spore dig ind på, hvad der dræner dig, og dermed er usundt for dig.

af : Soulaima Gourani

Uge 1 - 2011

7 tips: Få øje på det gode i dit liv


Indstillingen til at ville vinde!

Kender du dette, at stå op om morgenen, kikke på vejret og efter du har set hvilken type vejr det er denne dag, sker der noget inden i dig der er afgørende for om du syndes dagen er god eller dårlig.

Det er ikke altid at en dejlig blå himmel er afgørende for at jeg er positiv, lige så lidt som et regnvejr ikke afgøre om jeg bliver i dårligt humør, og dog er det tit vejret der gør udfaldet – hvorfor? – jeg tror jeg kan have tilbøjelig til at skylde skylden på vejret, det er jo nemt, vejret svarer jo ikke igen.

Det kunne også være en situation fra fx dagen før, der dukker op lige når jeg er vågnet, og får mig i dårligt humør.

Sådan har jeg tidligere haft det!

Idag tager jeg bevidst et valg, for jeg har fundet ud af, at hele dagen komme til at forme sig netop på baggrund af det valg jeg tog om morgenen da jeg vågnede, og her er det jeg kan vælge mellem:

  • Jeg kan VÆLGE at være i dårligt humør.
  • Jeg kan VÆLGE at være i godt humør.

Da jeg først havde prøvet dette et par gange, gik det op for mig, at det virkelig er noget jeg selv er 100% herre over.

Valget er mit, der er ingen andre – overhovedet – kan jeg beskylde for mit humør.

Da jeg først var kommet hertil, var det sådan set nemt altid kun at have gode dage, troede jeg, men der var en fælde og fælden var, at hvis jeg ikke var meget bevidst om dette vil jeg “falde” tilbage i min gamle vane og skylde skylden på mit humør på andre eller andet.

Så jeg havde opgaven med at kommen ud af denne dårlige vane, og påfører mig selv en ny og bedre vane. Det var egentlig meget nemt, for jeg stille bare en reminder på min telefon til hver morgen, der sagde “det er dit eget valg” og efter et stykke tid fandt jeg ud af, at min vane kunne ændres til at der idag kun er gode dage, for jeg vælger når jeg vågner at denne dag er god (dagen fra i går, har jeg lagt bag mig, for den kan jeg jo alligevel ikke ændre på). Det der skete er at alle mine dage er gode og at fx et voldsomt regnvejr er noget dejligt og befriende og at jeg idag finder netop det god i et regnvejr.

Kilde : http://mentoringforfree.dk/mindset/indstillingen-til-at-ville-vinde

Med disse øvelser kan du træne dig selv til at se alt det gode, der er i dit liv og dermed forbedre din livskvalitet


1.

Skriv hver aften de tre ting, der gjorde dig mest glad i løbet af dagen. Gør det i minimum en måned - og mærk forskellen.

2. Tænk på en periode, hvor du var lykkelig. Genoplev dine tanker og følelser fra dengang. Skriv dine oplevelser ned.

3. Fuldfør sætningen ”De ting, der gør mig lykkelig i mit liv, er ..”. Skriv mindst 6 ting ned – men gerne så mange som du overhovedet kan komme på. Læs listen igennem, og overvej, hvad du har lært om dig selv og dit liv.

4. Sig tak til en person, som har betydet meget for dig i dit liv. Skriv et brev på ca. en halv side, hvor du beskriver, hvad vedkommende har gjort af forskel for dig. Kontakt personen, læs brevet højt, og giv så personen brevet. Her er meget høj umiddelbar effekt, der holder sig en måned.

5. 5 minutters daglig koncentreret vejrtrækning gør underværker. Træk vejret dybt ned i maven gennem næsen, hold det et øjeblik, pust helt ud gennem munden, og mærk afspændingen. Hold igen et øjeblik, og træk så igen vejret dybt etc. Aflaster spænding og stress.

6. Sov 7-8 timer hver nat, og vær god ved din krop. Det virker! Det er et livsprojekt med livslang effekt og gevinst.

7. Når du oplever en positiv hændelse, så tænk over, hvad det er ved dig som person, der gjorde hændelsen mulig. Når du oplever noget negativt, så overvej, om du kunne handle anderledes, så du kan undgå den hændelse igen. Gør det til en sport de næste uger at træne denne tænkning. Og mærk forskellen!