26-01-2014

uge 5 2014 : Hvem er du? Hvem vil du være? Hvad vil du opnå? Se så at komme i gang

Tre små spørgsmål og et spark bagi

 

Personlig udvikling på arbejdspladserne kan være en udfordring for nogle medarbejder typer, kan man bl.a læse i »Fra kursus til kompetenceudvikling på jobbet« af Henrik Holt Larsen og Connie Svabo (DJØF 2002). Hvad med de medarbejdere, som ikke ønsker at udvikle sig, i hvert fald ikke på den måde som deres virksomhed tilbyder?

 

 

Sandt nok: Her er naturligvis nogle individuelle grænser at respektere. Men grundlæggende set er det nye fokus på personlig udvikling ofte en fordel for både arbejdsgiver og ansatte, fordi det betyder, at man kan blive en bedre forælder og ansat med samme indsats.
Som lederkonsulenten Per Østergaard skriver i »Personlig Udvikling« (Børsen 2003): »Personlig udvikling er en menneskelig forandring mod en bedre evne til at vælge rigtigt.«

Men hvordan gør man så det? Det kan synes som en uoverkommelig opgave, for hvor skal man ende og begynde, og hvordan skal man skelne mellem kvaksalverråd og brugbare fif?

Det har radioværten Uffe Stenstrop en række bud på. Han har simpelthen læst et helt bibliotek af selvhjælpslitteratur og formidler i bogen »Sådan Overlever Du Uden at Dræbe Kaniner« (Elkjaeroghansen 2003) på en enkel og humoristisk måde de bedste råd, han har fundet.
»Nøglen til al personlig udvikling er tre spørgsmål og et spark bagi:« lyder hans konklusion. »Hvem er du? Hvem vil du være? Hvad vil du opnå? Se så at komme i gang!«

HER ER ET RESUMÉ af hans ideer til, hvordan man kommer i gang. De kan bruges til at skabe det liv, vi ønsker os, både på jobbet og derhjemme:


1. Tænk positivt. For det er dine tanker, der skaber din virkelighed, ikke omvendt. Tænk bare på din egen erfaring: Hvis du fokuserer på problemer, synes verden fuld af dem, og du kan blive helt forkrampet af bekymring. Hvis du derimod fokuserer på løsninger, bliver du gladere og bedre til at klare dine opgaver. Så Stenstrop foreslår en syvdageskur, hvor man ikke må dvæle ved en eneste negativ tanke i en hel uge!

2. Du er, hvad du vælger at tænke om dig selv. Hvis du er typen, der siger: »Jeg kommer altid for sent,« er det mere sandsynligt, at du vil fortsætte med at gøre det, fordi du nærmest programmerer din underbevidsthed til at gentage en vane. Vogt dig altså også for dine ord, for dit ordvalg er afgørende for, hvad du oplever.

3. Forsøg at undgå at sætte dig selv eller andre i bås: Mønstre kan altid brydes, og du er ansvarlig for at gøre det.

4. Du kan altid ændre på en situation: Enten kan du ændre omstændighederne, og hvis dette ikke er muligt, kan du ændre den måde, du tænker om dem.

5. »Jeg føler, derfor har jeg ret,« siger mange i dag. Men de færreste tænker over, at det er tanker, der skaber følelser. Altså kan man gribe en masse negative følelser i opløbet ved at ændre sine tanker.

6. Væn dig til, at det er i orden at begå fejl. »Uanset hvor galt det går, lærer du af det!«

7. Vær autentisk: Gør det, du synes er sandt uden at skæve for meget til, hvad andre synes.

8. Gør tingene i stedet for at udskyde dem. Lav de vigtigste opgaver først, helst om formiddagen.

9. Sæt dig nogle mål og prioriter din tid, så du når dem.

10. De fleste mennesker bekymrer sig enten om fortid eller fremtid det meste af tiden. Imens glider livet forbi. Oplev nuet – det er dit liv!

MÅSKE ER ALLE DISSE råd en af årsagerne til, at nogle reagerer imod kurser i personlig udvikling på arbejdspladsen: Når information om, hvordan mennesket fungerer, er til rådighed for alle, kan vi ikke længere beskylde andre for vores lidelser som i gamle dage, hvor alt, hvad der gik galt, altid var chefens, konens, børnenes eller samfundets skyld. I dag skilles fårene og bukkene ikke længere så meget fra hinanden ud fra, hvem der har adgang til personligt udviklende information, men ud fra, hvem der bruger den.

 

skrevet af

Kirsten Stendevad er cand.mag., journalist, underviser og foredragsholder. Hun skriver bøger om, hvordan der kan skabes synergi mellem arbejdsplads og privatliv.