25-02-2012

Uge 9 - Er vanerne din ven - eller fjende?

Skal man forandre noget der virker?
Hjernen elsker vaner fordi den sparer energi og fordi vaner føles trygge. Men spørgsmålet er om vanerne er vores ven - eller fjende?
 
Allerede for 2.500 år siden sagde den græske filosof Heraklitos: ”Det eneste konstante er forandringen”. Jeg er sikker på at du i dag er helt enig - forandringerne bare vælter ind over os, og det i et hid til uset tempo... og jeg kan love dig én ting - det kommer aldrig til at gå så langsomt som det gør i dag!

Har vi succes på grund af forandringer – eller på trods af forandringer?
Når kunderne dagligt stiller større krav, leverandørerne kommer med nye produkter og konkurrenterne jævnligt finder på nye smarte ting - så er det relevant at spørge dig selv, hvordan du og din virksomhed har det med forandringer?

Tænker I: ”Ja, dette er en mulighed”, ”Ja, det må vi lære af” og ”Ja, tak for de forslag – jeg vil straks vurdere mulighederne...”? For så kommer I givetvis til at gå en lys, succesfuld og smilende fremtid i møde – I søger at udnytte forandringerne og er mindre konjunkturafhængige. Ikke at alt nyt er godt nyt, men I giver det nye en chance og vurderer om hvordan de nye krav, ønsker og muligheder måske kan forbedre jeres kultur og styrker og medvirke til at øge jeres konkurrenceevne og markedsandel.

Bliver du lige så nervøs som en nudist der skal til at kravle over et pigtrådshegn?
Men har I det mere som nudisten ovenfor har det, når I møder en forandring, og er I tilbøjelige til at tænke: ”Det har vi prøvet...”, ”Lad os nu se om det slår an...”, og ”Skal man forandre noget der virker”? så kommer I sandsynligvis til at gå en utryg fremtid i møde hvor du ofte vil ligge vågen og rotere som en grillkylling om natten og tænke på den usikre fremtid, hvor I ofte vil havne i uønskede situationer og hvor I givetvis kun opnå middelmådige og alt for konjunkturafhængige resultater.

Jamen, vi er meget forandringsparate...
Den sætning hører jeg tit, og ”parate” skal vi naturligvis være. Men der hvor vi for alvor kan løbe fra konkurrenterne er når vi også er forandrings-skabende og skaber frivillige ændringer i stedet for at vente på at vi får hjulpet ændring